انتخاب اسباب‌بازي کودکان

تا به حال به اسباب‌بازي کودکتان نگاه کرده‌ايد؟ درباره آنها چه تصوري داريد؟ فکر مي‌کنيد فقط اوقات کودکتان را پر مي‌کند يا بر چگونگي رشد، تکامل و تفکر آنان تاثير مي‌گذارد؟ آيا تاکنون براي خريد اسباب‌بازي کودکتان، وسواس منطقي و هوشيارانه براي رسيدن به هدفي متعالي داشته‌ايد؟
پنجشنبه، 5 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخاب اسباب‌بازي کودکان

انتخاب اسباب‌بازي کودکان
انتخاب اسباب‌بازي کودکان


 





 
تا به حال به اسباب‌بازي کودکتان نگاه کرده‌ايد؟ درباره آنها چه تصوري داريد؟ فکر مي‌کنيد فقط اوقات کودکتان را پر مي‌کند يا بر چگونگي رشد، تکامل و تفکر آنان تاثير مي‌گذارد؟ آيا تاکنون براي خريد اسباب‌بازي کودکتان، وسواس منطقي و هوشيارانه براي رسيدن به هدفي متعالي داشته‌ايد؟
يكي از گرفتاري‌هاي جوامع مصرف‌كننده اين است كه توليدكنندگان و فروشندگان وسايل مربوط به نوزادان و كودكان از علاقه و دل‌بستگي والدين نسبت به رفاه، سلامت و رشد كودكان سوء استفاده كرده، با بهره‌گيري از كم اطلاعي آنان درباره مراحل رشد و نيازهاي كودكان، هر روز وسايل و كالاهاي جديد و اغلب غيرضروري و گاهي داراي ضرر را به صورت اسباب بازي، پوشاك و لوازم‌التحرير و غيره عرضه مي‌كنند. امروزه صنعت اسباب بازي بعد از صنايع نظامي ‌دومين تجارت سودآور جهاني است. بنابراين توجه به كيفيت و كميت توليد، توزيع و مصرف اسباب بازي در كشورمان كه به لحاظ جمعيتي، از بافت بسيار جواني برخوردار است، لازم و ضروري است.چ

والدين مسوولند
 

هر اندازه والدين از شيوه شكل‌گيري شخصيت و نيازهاي كودكان كم اطلاع‌تر باشند، به همان اندازه زمينه را براي سودجويان آماده‌تر مي‌سازند. چه بسيارند وسايل و اسباب بازي‌هايي كه نه تنها موجبات رشد كودكان را فراهم نمي‌كنند بلكه سبب وارد آمدن صدمه بدني و فكري هم مي‌شوند. والدين بايد دقت داشته باشند كه چه بسا اسباب بازي‌هايي كه براي فرزند دلبندشان تهيه كرده‌اند سبب وارد آمدن صدمات جسمي ‌و حتي مرگ او شود. يك نگاه سطحي به آمار حوادث نشان مي‌دهد كه هر سال عده زيادي از كودكان به وسيله اسباب بازي‌هاي خود صدمه مي‌بينند، ناقص مي‌شوند و حتي بعضي از مواقع جان خود را از دست مي‌دهند. براي مثال به چند مورد زير اشاره مي‌كنيم:
• يک اسباب‌بازي كه به شكل موشك ساخته شده بود، چشم پسر بچه هفت ساله‌اي را كور كرد.
• بچه يك ساله‌اي به دنبال قورت دادن چشم شيشه‌اي عروسكش خفه شد.
• پرتاب دارت (وسيله‌اي كه سرآن از ميخ نوك تيز درست شده و انتهاي آن يك چهارپر هدايت‌كننده دارد كه براي نشانه‌گيري از آن استفاده مي‌شود)، چشم پسربچه‌اي را كور كرد و به اعصاب مغزي وي صدمه زد.
• در بازي الك و دولك، برخورد دولك با سر كودكي موجب خون‌ريزي مغزي وي شد.
اينها نمونه‌هايي از ده‌ها و شايد صدها حادثه‌اي است كه هر روز درسراسر جهان براي كودكان اتفاق مي‌افتد و همان طور كه اشاره شد، موجب نقص عضو يا مرگ ايشان مي‌شود.

نقش اسباب‌بازي در زندگي کودکان
 

اسباب‌بازي‌ها نقش مهمي‌در زندگي كودك بازي مي‌كنند. كودكان به اسباب بازي‌هايي نيازمندند كه بتوان آنها را حركت داد، تغيير داد و دستكاري كرد. اسباب بازي‌هايي داراي ارزش روان شناختي‌ هستند كه كودك درآن نقش فعالي داشته باشد. اسباب بازي‌هايي كه بسيار خودكار يا بسيار كامل باشند، چيزي براي انجام دادن كودكان باقي نمي‌گذارند. هرگاه شما يك ماشين كوكي يا قطار كوكي بخريد و دراختيار كودك قراردهيد، او در تمام روز اين ماشين كوكي را كوك مي‌كند ورها مي‌سازد و به آن نگاه کرده و شادي مي‌کند. اين گونه اسباب بازي‌ها محتواي جالبي ندارند و كودك هيچ‌گونه تلاش فكري انجام نمي‌دهد و در مقابل اسباب بازي، موجودي منفعل، تماشاگر و فاقد ابتكار و خلاقيت است. به‌طور مثال، دو نوع ترن دراختيار كودك قرار دهيد كه يكي از آنها فلزي، رنگ شده و به طور کامل شبيه به قطار واقعي و ديگري چوبي و ساده است كه واگن‌هاي آن جدا مي‌شود و كودك كارهاي متعددي مي‌تواند با آن انجام دهد. كودك از اسباب بازي فلزي، رنگ شده و كامل كه ممكن است ظاهري جذاب نيز داشته باشد، خيلي زود خسته مي‌شود ولي از نوع دوم كه كودك مي‌تواند روي آن كار كند، آن را تغيير دهد، اجزاي آن را ازهم جدا كند و با به كارگيري نيروي ابتكار و تحليل خود كارهاي متفاوتي روي آن انجام دهد، بيشتر خوشش خواهد آمد. كودك شما همه چيز را به سوي دهان مي‌برد. اشياي ريزي مانند هسته ميوه، پول خرد، دانه تسبيح، سنجاق قفلي، دكمه و هر چيز مشابه ديگري را مي‌بلعد. بسياري از اين اشيا از روده كودك مي‌گذرد و همراه مدفوع از بدنش خارج مي‌شود اما اشيايي مانند سوزن، سنجاق واستخوان‌هاي ريز و تيز، خطرناك هستند.
بعضي از اشياي ديگر مانند مكعب‌هاي ساختماني، دكمه‌ها، چشم شيشه‌اي عروسك‌ها و... ممكن است مجاري هوايي کودک را مسدود كنند و موجب خفگي شوند، بنابراين توصيه مي‌شود تا سن سه سالگي اسباب بازي‌هايي در اختيار كودك قرار دهيد كه موجب خفگي او نشود.

11 نکته مهم درباره اسباب‌بازي کودکان
 

1. كودكان، به خصوص بين 6 تا 18 ماهگي، با لذت تمام به هر چيزگاز مي‌زنند و از آنجايي كه دندان‌هاي شيري بسيار تيزند، بايد اسباب بازي‌هاي كودك را به طور کامل آزمايش كنيد و هر چيزي كه در اثر گاز زدن بشكند، به خصوص اجسام نوك تيز و لبه دار فلزي و پلاستيك سخت وشكننده، بايد كنار گذاشته شود. براي اين كودكان اسباب بازي‌هاي نرم و حتي‌الامكان قابل شست‌و‌شو و نشكن تهيه كنيد.
2. اگر تمام يا قسمتي از اسباب بازي خريداري شده از سرب ساخته شده باشد، خطر جدي كودك را تهديد مي‌كند زيرا سرب به علت نرمي‌ زياد به دست كودك ماليده مي‌شود و به هنگام خوردن چيزي وارد بدن شده، سبب مسموميت تدريجي و شديد در آنها مي‌شود.
3. گاهي در اسباب بازي‌هاي كودكان از رنگ‌هايي كه داراي سرب هستند استفاده مي‌شود. كودكان درمراحل اوليه رشد براي شناخت اشيا و محيط اطراف هرچه را پيدا كنند، به دهان مي‌برند و با خوردن لايه رنگي روي اشيا و اسباب بازي‌ها به‌طور مستقيم در معرض مسموميت با سرب قرار مي‌گيرند.
4. گاهي نيز والدين براي سرگرم كردن كودك، نشريات و روزنامه‌ها را به دست او مي‌دهند و كودك نيز ضمن بازي، روزنامه را به دهان برده، مرّكب آن را مي‌خورد و مقدار قابل‌توجهي سرب وارد بدن خود مي‌كند.
5. وقتي تصميم به تهيه يا ساخت يك اسباب بازي مي‌گيريد، توجه داشته باشيد كه قسمت‌هاي گوناگون آن خوب به هم متصل شده باشد. قسمت‌هاي متصل شده به وسيله چسب يا قطعات پلاستيكي طوري نباشد كه زود از هم جدا شده يا بشكند چون ممكن است قسمت‌هاي شكسته شده به كودك شما آسيب برساند. دقت داشته باشيد كه دكمه‌ها و قطعاتي كه به جاي چشم‌ها و نوك بيني عروسك‌هاي پارچه‌اي و پنبه‌اي استفاده مي‌شود، سفت و محكم درجاي خود متصل شده باشند كه كودكان به آساني نتوانند آن را از جاي بكنند و ببلعند.
6. از تهيه اسباب بازي‌هايي كه داراي لبه‌هاي تيزند يا ممكن است زود بشكنند و درنتيجه لبه‌هاي تيز پيدا كنند، خودداري كنيد.
7. از خريد اسباب بازي‌هايي مانند شمشيرهايي كه نوك تيز دارند يا سيخ‌هاي كباب كه ممكن است كودك به عنوان شمشير از آنها استفاده كند و از خريد يا تهيه اسباب بازي داراي چرخ‌هاي دندانه دار، به خصوص اگر آن دندانه‌ها به نحوي ساخته شده‌اند كه تيز هستند خودداري كنيد! چون ممكن است انگشتان كودك شما ميان آن گير كند.
8. بعضي از اسباب بازي‌هاي پر سر و صدا (تفنگ وتپانچه) كه امروز متداول شده ممكن است صدمات جبران ناپذيري بر كودكان وارد آورد. تفنگ و تپانچه ممكن است (بعضي روان شناسان مخالف اسباب بازي‌هاي خشن هستند) مورد علاقه كودكان باشد ولي نه براي هر سن و سالي.
9. امروزه بيشتر اين اسباب بازي‌ها به نحوي ساخته شده‌اند كه در آنها مي‌توان از انواع و اقسام ترقه‌ها و حتي در بعضي از آنها از فشنگ‌هاي صدا دار بهره جست.
10. متأسفانه كودكان علاقه دارند كه بچه‌هاي ديگر را غافلگير كرده، تفنگ را در نزديك گوش آنان به صدا درآورند. اگر در چنين حالاتي موفق به چكاندن ماشه و ايجاد صدا شوند، ممكن است پرده گوش كودك صدمه ديده براي هميشه از داشتن يك گوش سالم محروم شود، يا اينكه پرده گوش كودك آسيب ببيند و موجب آزار و اذيت او شود.
11. از ديگر اسباب بازي‌هاي خطرناك، اسباب بازي است كه براي به حركت در آوردن‌شان از نيروي برق استفاده شده است. اين گونه اسباب بازي‌هاي برقي را براي كودكان كمتر از 13 سال خود به هيچ وجه تهيه نكنيد. اين نوع اسباب بازي‌ها اگر چه داراي ترانسفورماتوري هم باشند كه برق 220 ولت منزل را به برق با ولتاژ كم تبديل كنند، باز هم براي كودكان خطرناك‌اند. زيرا اغلب بچه‌ها بعد از مدتي بازي با آن وسيله، بدون آنكه آن را جمع و جور كنند و در گوشه‌اي بگذارند آن را در وسط اتاق رها مي‌كنند. والدين بدون توجه به اين مسئله ممكن است در حين عبور، روي آن پا گذاشته يا با پاي آنها به گوشه‌اي پرتاب شود ودر نتيجه بدون آنكه كسي متوجه شود در سيستم برقي آن اشكالي به وجود آيد و بعد وقتي كه كودك شما بخواهد از آن استفاده كند، ناراحتي جبران ناپذيري براي شما به وجود بياورد. با بهره‌گيري از ترانزيستورها، اكنون تمام اسباب بازي‌هاي برقي را به صورتي كه با قوه كار مي‌كنند، ساخته‌اند كه به هيچ وجه خطرناك نيستند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.