مهماني عصر حجر به صرف لاک پشت

اگر شما به يک شام دعوت شويد؛ حتما از قبل به غذاهايي که روي ميز چيده مي شوند فکر مي کنيد مگر اينکه شکمو نباشيد. حالا بياييد فکر کنيم که شما يک آدم شکمو هستيد و به يک مراسم شام در 10هزار سال قبل دعوت شده ايد و از حالا دلتان مي خواهد بدانيد که در سفره 10هزار سال پيش چه غذاهايي سرو مي شود. يافته هاي
يکشنبه، 1 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهماني عصر حجر به صرف لاک پشت

مهماني عصر حجر به صرف لاک پشت
مهماني عصر حجر به صرف لاک پشت


 

نويسنده: علي رنجبران




 

مي خواهيد بدانيد اجداد بي تمدن انسان سرسفره غذايشان چه داشته اند؟
 

اگر شما به يک شام دعوت شويد؛ حتما از قبل به غذاهايي که روي ميز چيده مي شوند فکر مي کنيد مگر اينکه شکمو نباشيد. حالا بياييد فکر کنيم که شما يک آدم شکمو هستيد و به يک مراسم شام در 10هزار سال قبل دعوت شده ايد و از حالا دلتان مي خواهد بدانيد که در سفره 10هزار سال پيش چه غذاهايي سرو مي شود. يافته هاي جديد باستان شناسان در دو منطقه جهان نشان مي هد که انسان ها در گذشته هاي دور چه مي خوردند. يکي روستاي سرخپوستان يوتا و همين طور يک غار در منطقه مديترانه مناطقي هستندکه مي توانيد براي مهماني انتخاب کنيد چون اين دو منطقه هستند که شواهدشان نشان مي دهد؛ مردمان ما قبل تاريخ چه سليقه غذايي داشتند.
بعد از پنج تابستان تلاش و کوشش دقيق و با وسواس باستان شناسان جوان دانشگاه برينگهام تازه شروع به انتشار يافته هايشان کرده اند؛ يافته هايي از منطقه باستاني با اسم «پناهنگاه نهر شمالي» که قديمي ترين منطقه مسکوني شناخته شده در نيمه جنوبي ايالت يوتا آمريکا است. اين منطقه يکي از مناطق سه گانه باستاني اين ايالت است که سابقه زندگي در آن به زمان هاي خيلي دور برمي گردد. اين تيم از دانشجويان باستان شناسي به رهبري «جوئل پانتسکي» پنج تابستان قبل، مجوز حفاري در اين منطقه را به دست آوردند. طبق آزمايش هاي راديو کربني انجام شده، حيات در اين منطقه قدمتي بيشتر از 11هزار سال دارد.

گياه خوارها
 

«شدت گرما به حدي بود که دانشجويان جوان مجبور مي شدند بدون پيراهن از صبح تا شب به کار مشغول شوند.» اين را «چانتسکي» مي گويد. طبق گزارش چاپ شده در مجله «کيوا» چانتسکي و تيمش توانسته اند با تلاش زياد و در هواي گرم، عميق ترين لايه هاي اين منطقه را کاوش کنند. آنها طي عميق ترين کاوش هايشان ابزار هاي سنگي براي سابيدن پيدا کرده اند. چيزي شبيه آسياهاي سنگي قديمي. در کنار اين ابزار، نمک طعام سائيده شده و پودرهاي گياهي مختلف پيدا شده است. به دليل اينکه مقدار اين پودرهاي گياهي در هر ظرفي بسيار کم بوده اند؛ تصور مي شود مردم منطقه در ابتدا مخلوطي از گياهان را به عنوان غذا سرو مي کرده اند يا بعدتر مي توانسته اند از اين سبزيجات براي طعم دادن به ساير غذاها استفاده کنند. قبل از اينکه کاوشگران به اين اندازه پايين بروند؛ منوي غذايي فرق مي کرده است؛ يعني با گذشت زمان تغيير زيادي در رژيم غذايي مردم اين منطقه رخ داده است.

تغيير رژيم غذايي
 

سبزيجات، تقريبا قديمي ترين غذاي مردم اين منطقه بوده است؛ يعني در تاريخ هر چه به عمق بيشتري برويم، رژيم غذايي قديمي تري را کشف مي کنيم. بعد از کشف رژيم سبزيجات يک قدم بالا مي آييم تا ببينيم مردم بعد از اينکه گياه خوار بوده اند، منويشان را به چه چيزي تغيير داده اند. درست کمي قبل از پيدا شدن ابزارهاي سنگي مخصوص آسياب کردن، شواهد ديگري وجود دارد که نشان مي دهد سبزيجات تنها غذاي مردم اين منطقه نبوده است . گوشت اردک بخشي از غذاي مردم سرخپوست منطقه بوده است. اين مساله نشان مي دهد آنها خيلي زود شکارچيان قابلي شده اند. هنري که تا همين قرن اخير از ويژگي هاي مورد توجه سرخپوستان بود. کاوش ها نشان مي دهند که گوشت گوسفند کمي بعد رايج شده است؛ يعني آنها خيلي زود دست به دامداري زده اند اما سبزيجات نشان دهنده ماهيت کشاورزي نيستند چون سبزيجات مورد استفاده اين مردم از گياهان خودرو و ميوه هاي وحشي بوده است . اما نکته جالب اينجاست که گوشت آهو در تمام طبقات و مراحل حفاري پيدا شده است؛ يعني اين غذا عضو ثابت منوي غذايي مردم اين روستا بوده است . مطابق مشاهدات 10هزار سال قبل، تکنولوژي با پيدايش سنگ آسياب تغيير کرده است. چانتسکي مي گويد:«اين نشان مي دهد مردم از آن زمان براي اولين بار شروع کرده اند به پروراندن طعم ها. آنها سبزيجات مختلف را آرد مي کردند تا به عنوان مزه به غذايشان اضافه کنند.»اين دهکده در کناره يک دره رسي يا کانيون قرار گرفته است.

مهماني عصر حجر
 

به تازگي بقاياي جسد يک زن در غاري که در سواحل مديترانه است، پيدا شده. به نظر مي رسد او ميزبان يکي از اولين ضيافت هاي تاريخ بشر بوده است. آن طور که از شواهد برمي آيد، 12هزار سال قبل در اين غار مهماني بزرگي برپا شده است . بين 30تا40نفر آماده مي شدند تا به يکي از اولين مهماني هاي تاريخ بروند. باستان شناسان مي گويند احتمالا اين دعوت شام سرآغاز عادت مهماني گرفتن بوده است. مهمان ها يکي يکي به در غار رسيدند. احتمالا اين غار نقش سالن مهماني را بازي مي کرده و براي پذيرايي از اين تعداد مهمان، فضاي کافي داشته است. احتمالا مهمان ها مي دانستند که چه غذايي در انتظارشان است اما براي ما جالب است که بدانيم در يک مهماني عصر حجر چه غذايي سرو شده است.

صاحب مهماني مرد
 

در ابتدا تصور مي شد زني که بقاياي جسدش پيدا شده صاحب مهماني بوده است اما خيلي زود معلوم شد که اين طور نيست. اين مهماني براي مجلس ختم آن زن بوده. مطابق استانداردهاي 12هزار سال قبل او بسيار شيک پوش بوده و لباس مرتبي برتن داشته است؛ اين را، تيم تحقيقاتي از روي بقاياي جسد او مي گويند . بقاياي اين زن به همراه 71لاک پشت و بقاياي استخواني سه گروه ديگر از حيوانات وحشي ديگر پيدا شده است. به نظر مي رسد اين حيوانات شکار شده و بعد براي مصرف غذايي تکه تکه شده اند.»بنابراين شواهد احتمالا اين يکي از قديمي ترين مهماني هاي تاريخ بشر است.»اين را سرپرست تيم تحقيقاتي مي گويد. او ادامه مي دهد:«اين مهماني احتمالا به مناسبت مرگ زن برگزار شده که جادوگر قبيله بوده است . اين مراسم قبل از تدفين او برگزار شده است و بعد از مراسم، او را در همان غار دفن کرده اند.»اين مهماني و مراسم تدفين احتمالا اولين تجربه انساني در برگزاري ضيافت و جشن هاي عمومي بوده است. اين يافته ، پازلي را تکميل مي کند که نشان دهنده دوران گذار از کوچ نشيني به دوران کشاورزي است چون تاريخ اين مهماني نشان مي دهد، قبل از آغاز زندگي کشاورزي و در دوره گذار از زندگي کوچ نشيني به زندگي کشاورزي و پرورش دام اتفاق افتاده است. اين شواهد از روي نوع غذاي سرو شده در اين مهماني به دست آمده است.

شب زنده داري در اعماق تاريخ
 

مهماني ها کمک مي کنند که اعضاي جداي يک اجتماع را به هم گره زده و با هم آشنا کنيد. در اين مراسم مي توانيد روابط خراب شده را بهبود ببخشيدو اتصالات اجتماعي را با روغن کاري روان کنيد. برهمين اساس دکتر مونرو مي گويد:«ما در مقابل چشمانمان يک جامعه بشري پيچيده را داريم که در عصر نوسنگي قادر بوده است براي حفظ روابط ميان افراد، مراسم يافت برگزار کند.»
به نظر مي رسد افرادي که در اين مراسم شب زنده داري ماقبل تاريخ شرکت کرده اند؛ براي به دست آوردن غذا دست به کار استفاده از فلاخن و نيزه هايشان نشده اند؛ يعني آنها به جاي شکار کردن و به همراه بردن غذا براي اولين بار مهمان غذا شده اند . بعد از پايان مراسم آنها بقاياي حيوانات خورده شده را در چاله اي نزديک غار دفن کرده اند. اين قضيه به يک سازمان پيشرفته اجتماعي اشاره مي کند که در حال گذار از دوران قديم به عصر نوسنگي بوده اند.»اين موضوع نشان مي دهد که نشانه هاي فرهنگي در حال رشد بوده اند و حتي نشانه هاي سمبوليک زيادي بين اين مردم در حال به وجود آمدن بودند.»اين را ناتالي مونر و از اعضاي تيم تحقيق مي گويد. کاوش ها از سال 2005در اين غار آغاز شد و دو سال طول کشيد تا نوري روي شواهد اين غار تابانده شود. قبل از اين، شواهد ديگري هم در يک غار ديگر کشف شده بود اما با توجه به تعداد استخوان هاي کشف شده به نظر مي رسد آن غار بيشتر قصاب خانه و گورستان مردم ما قبل تاريخ بوده است.
منبع: نشريه دانستنيها شماره 14



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.