يافته هاي خواندني

متخصصين مغز و اعصاب در صدد فهم آن چيزي هستند که شاعران، ترانه سرايان و نويسندگان خاطرات روزانه مدت هاست با آن آشنايي دارند؛ قرار دادن احساس در کلمات ذهن را آرام مي کند. متيوليبرمن از دانشگاه کاليفرنيا در نشست اخير انجمن پيشرفت علم در شيکاگو در اين راه گفت:زماني که شما احساس را در کلمات قرار مي دهيد، در
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يافته هاي خواندني

 يافته هاي خواندني
يافته هاي خواندني


 





 

قرار دادن احساس در کلمات ذهن را آرام مي کند
 

متخصصين مغز و اعصاب در صدد فهم آن چيزي هستند که شاعران، ترانه سرايان و نويسندگان خاطرات روزانه مدت هاست با آن آشنايي دارند؛ قرار دادن احساس در کلمات ذهن را آرام مي کند. متيوليبرمن از دانشگاه کاليفرنيا در نشست اخير انجمن پيشرفت علم در شيکاگو در اين راه گفت:زماني که شما احساس را در کلمات قرار مي دهيد، در عين حال قسمت هايي مشابه اي از مغز که در پروسه کنترل عاطفي نقش دارند را فعال مي کنيد و با اين اقدام پريشاني و اضطراب تنظيم مي شوند. ليبرمن گفت: اين مسأله يک يافته کاملا تثبيت شده است، اما در مورد علت آن اطلاعي در دست نداريم. ليبرمن تکنولوژي fMRIرا در خصوص مطالعه مغز مورد استفاده قرار مي دهد تا فعال شدن قسمت هاي مختلف مغز را نشان دهد. يافته هاي ليبرمن مبتني برروند مطالعاتي است که در آن افراد در اين دستگاه قرار مي گيرند و تصاوير مهيجي به مانند صورتک هاي عصباني ياترسناک را نگاه مي کنند و با ديدن تصاوير، دکمه هاي مربوط به لغات بيانگر احساسشان نسبت به تصاوير را فشار مي دهند و هنگامي که اين افراد از اين طريق احساس خود را در قالب کلمات بيان مي کنند دانشمندان متوجه فعاليت فزاينده در قسمت کورتکس پيشا مغزي شدند؛ منطقه اي از مغز که تعديل کننده عواطف است. ليبرمن معتقد است که اين مسأله مي تواند توجيه کننده اقدام جوانان و ديگر افراد در زماني باشد که به دليل احساس ناراحتي قلم و کاغذ بر مي دارند و احساسات خود را به رشته تحرير در مي آورند و يا اينکه چگونه افراد خاطرات روزانه خود را نوشته و يا به نگارش ترانه مي پردازند. گفتني است، ليبرمن مطالعاتي را در دست انجام دارد تا با استفاده از آن به افرادي که از عنکبوت مي ترسند و يا از اختلالات مربوط به اضطراب رنج مي برند کمک کند.

گريه مکانيزمي براي شارژ لحظات شيرين و به يادماندني است
 

دانشمندان پس از آزمايشات فراوان بر روي اشک انسان، به اين نتيجه رسيده اند که قطرات اشک از يون هايي که بار منفي به خود گرفته اند، تشکيل مي شود. هنگامي که مي گرييم، از طريق يک مکانيزم طبيعي که در وجود ما قرار دارد، انگيزه هاي انکار شده و برآورده نشده ما از حالت طغيان در آمده و ما به نوعي آرامش دست پيدا مي کنيم. احساس آرامش پس از گريستن داراي دليل صد در صد علمي است و بهتر است که هراز گاهي اجازه دهيم که اين مکانيزم طبيعي مسير خود را طي کند، باعث مي شود که ذهنمان از بار انرژي منفي رها شده و به حالتي از تعادل ذهني برسيم. بنابراين مي توان گريه را مکانيزمي جهت شارژ لحظات شيرين وبه ياد ماندني محسوب کرد

چرا رنگ آب دريا تغييرمي کند؟
 

دريا به رنگ آبي روشن، تيره و يا خاکستري و حتي سبز به نظر مي رسد، در حالي که اگر مقداري از آب آن را در ليواني تماشا کنيم، آب دريا را کاملا بي رنگ خواهيم ديد اين وضع چگونه پيش مي آيد در ليوان بي رنگ ولي آب درياها رنگي بوده و در حال تغيير مي باشد!رنگ آبي درياها واقيانوس ها، انعکاس نور است؛ به عبارت ديگر آب ها، رنگ آسمان را در خود منعکس مي کنند. با اين معني، آب دريا تحت تأثير اشعه رنگي که از تجزيه نور سفيد خورشيد حاصل مي شود قرار دارد چون طول موج رنگ آبي کوتاه است و بهتر در آب پخش مي گردد، لذا زماني آب درياها کاملا آبي مي گردد که هوا ابري نبوده و خورشيد در حال تابيدن باشد! ولي هنگامي که هوا تيره و آسمان پوشيده از ابر باشد، با توجه به ميزان ضخامت و رنگ ابرها، رنگ آب نيز تغيير مي کند علاوه براينها، جذب اشعه، با زاويه و ميزان تابش آفتاب در ساعات مختلف روز، عمق آب و ..در ارتباط مي باشد تک سلولي ها ي معلق در آب، در نزديکي سواحل، هاله اي از رنگ سبز به آب هاي ساحلي مي دهند.

تغييرات جسمي و جنسي و روحي زنان هنگام قاعدگي
 

سن بلوغ و تغيير در سيستم بدن دختران از هشت سالگي تا دوازده سالگي است. در اين دوره تغييرات جسمي زيادي در دختران ايجاد مي شود که آخرين مرحله بلوغ پيدايش خونريزي يا قاعدگي يا عادات ماهانه است. در اکثر دختران قاعدگي از سن 13سالگي اتفاق مي افتد. قاعدگي تنها خارج شدن خون از بدن زن نيست. حدود ده تا 14روز پيش از عادت ماهانه، علامت هايي در دختران ديده مي شود مثل افزايش وزن، احساس سنگيني در بدن، بزرگ شدن و دردناک شدن پستان ها، سردرد، حالت تهوع ..علاوه براين تغييرات جسمي، از نظر روحي هم تفاوت هاي زيادي در خلق و خوي دخترها ايجاد مي شود. مانند احساس نگراني، افسردگي، نااميدي، کم شدن تحمل، بي حوصلگي...تحقيقات متعدد نشان مي دهد وضعيت روانشناختي دختران چهار روز قبل و بعد از قاعدگي بسيار نامساعدتر و بي ثبات تر از زمان هاي ديگر است. به مردها توصيه مي شود در اين دوره هشت روزه يعني چهار روز پيش و چهار روز پس از قاعدگي درباره واکنش هاي زنان و دختران آگاهي لازم را کسب کنند و کنترل رابطه را در دست گيرند.

ديدن رنگ قرمز قبل از شرکت در آزمون ها، برنتايج امتحان تأثير منفي دارد
 

دانشمندان آلماني و آمريکايي در پژوهشي مشترک دريافته اند که رنگ قرمز بر روي عملکرد افراد به ويژه بر روي بازده افراد به هنگام ارائه آزمون تأثير قابل توجهي مي گذارد. محققان دانشگاه مونيخ و روچستر در اين پژوهش در زمينه تأثير رنگ قرمز بر روي بازده هوشي افراد مطالعه کرده و دريافته اند که وجود حتي يک نقطه قرمز مي تواند بر روي نتيجه آزمون افرا د تأثير قابل توجهي داشته باشد. اندرو اليوت، استاد روانشناسي در دانشگاه روچستر و سرپرست اين تحقيقات در اين باره اظهار داشت: محققان دريافته اند وقتي افراد حتي يک نور قرمز قبل از آغاز امتحان مي بينند، در ذهن آنها اشتباه و خطا تداعي مي شود و در نتيجه در آزمون ضعيف عمل مي کنند.
وي گفت: بديهي است که رنگ قرمز ارزش زيبايي شناسي دارد اما مي تواند در عين حال يادآور اطلاعات خاصي در ذهن افراد باشد. نتايج اين پژوهش در مجله روان شناسي تجربي بخش عمومي منتشر شده است.
منبع:دنياي زنان 63




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.