اشک شناسي

چند وقتي است دخترم غمگين است و بيشتر اوقات گريه مي کند؛ هر چند من بيشتر فقط چشم هاي قرمز و چهره غمگينش را مي بينم و او حرفي به من نمي زند. اگر چه دخترم قبل از اين هم اگر از مساله اي نارحت مي شد، گريه مي کرد و جلوي گريه اش را نمي گرفت؛ اما احساس مي کنم اين حالت او، يعني گريه هاي مکررش عادي نيست. بايد به
يکشنبه، 19 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اشک شناسي

اشک شناسي
اشک شناسي


 

نويسنده:دکتر افشين يداللهي- روان پزشک




 
گريه کردن به خودي خود رفتار غير طبيعي اي نيست، بلکه يکي از حالت هاي هيجاني طبيعي در انسان است؛ اما مساله تعداد دفعات گريه کردن است

سوال شما
 

چند وقتي است دخترم غمگين است و بيشتر اوقات گريه مي کند؛ هر چند من بيشتر فقط چشم هاي قرمز و چهره غمگينش را مي بينم و او حرفي به من نمي زند. اگر چه دخترم قبل از اين هم اگر از مساله اي نارحت مي شد، گريه مي کرد و جلوي گريه اش را نمي گرفت؛ اما احساس مي کنم اين حالت او، يعني گريه هاي مکررش عادي نيست. بايد به روانپزشک مراجعه کند يا اين مساله طبيعي است؟
گريه کردن مي تواند يکي از حالت هاي بيان احساسات باشد. آستانه تحريک احساسي زن ها براي گريه کردن پايين تر از مردهاست؛ به همين دليل دفعات گريه کردن آنها با مردها مي تواند متفاوت باشد.
از طرفي گريه کردن به خودي خود رفتار غير طبيعي اي نيست بلکه يکي از حالت هاي هيجاني طبيعي در انسان است؛ اما مساله تعداد دفعات گريه کردن در افراد است. در واقع همان طور که زن و مرد در بسياري از خصوصيات فردي متفاوت از يکديگر هستند، در اين مورد نيز تفاوت هايي با يکديگر دارند. علاوه بر اينکه دلايلي که باعث گريه زن ها مي شود، مي تواند متفاوت از دلايل گريه مردها باشد.

گريه، نشانه است
 

گريه مي تواند يکي از علائم افسردگي باشد؛ هر چند در افسردگي شديد ممکن است فرد توان گريه کردن را هم از دست بدهد.
گريه نوعي بيان عاطفي است؛ بنابراين برخي از حالت هاي احساسي- هيجاني مثل شوق، ديدن فيلم يا شنيدن ديالوگي تاثير گذار که مفهوم عاطفي يا معنوي داشته يا باعث همذات پنداري يا مضمون آن باعث غم و اندوه او بشود، مي تواند بغض يا گريه او را در پي داشته باشد.
در افراد درگير با اختلال « ماينا» يا « شيدايي» زماني که فرد در فاز « خلق بالا» قرار دارد، گريه ديده مي شود. اين گريه ناشي از احساس معنوي يا جذبه کاذب اين افراد است. در اين حالت بايد توجه کرد که اين گريه ناشي از قرار داشتن فرد در فاز خلق بالاست و درمان رفع اين مشکل براي او تجويز شود؛ چرا که اگر اشتباهاً تصور کنيم اين گريه ناشي از افسردگي است و درمان ضد افسردگي براي بيمار تجويز شود، وضعيتش به مراتب بدتر خواهد شد.

براي مرد ممنوع نيست
 

گريه، مختص زن ها نبوده و رفتاري عجيب يا نامناسب براي مردها محسوب نمي شود. در واقع مردها نيز مانند زن ها، زماني که احساساتي مي شوند، ممکن است گريه کنند اما گريه مردها معمولاً خفيف تر و کوتاه تر از زن ها بوده و تعداد دفعات آن نيز کمتر است. البته گاهي ممکن است در حالت هاي شديد احساسي، گريه مرد شديدتر هم باشد. البته به دليل اينکه مردان با مهارتهايي تربيت مي شوند، واکنش معمول آنها به مسائل اغلب گريه نيست.

عاطفه دليل نيست
 

در مواردي، افراد حساس و عاطفي بودن خود را به بهانه اي براي گريه مکرر خود تبديل مي کنند. اما در اغلب موارد با بررسي بيشتر مي توان به دلايل واقعي اين گريه هاي مکرر پي برد. از اين موارد مي توان به نکاتي به اين شرح اشاره کرد:
-وابستگي سريع: افرادي که به لحاظ عاطفي زود وابسته مي شوند، در صورت قطع اين وابستگي به هر دليل، آشفته شده و ممکن است گريه کنند.
-اعتماد به نفس پايين: افرادي که اعتمادبه نفس کافي ندارند، موضوعات مختلف مي تواند زمينه آشفتگي و در نتيجه گريه آنها شود.
-کمبودهاي عاطفي: خلأهاي عاطفي اين افراد باعث مي شود تا به سرعت درگير مسايل عاطفي شوند و در صورت بروز نوسان در رابطه عاطفي يا قطع آن دچار حس نا امني، خطر، تنهايي و طردشدگي شوند و اين حالت ها باعث گريه شديد آنها خواهد شد.

اشک تمساح
 

گاهي گريه حقيقي نيست؛ يعني فرد از گريه خود هدفي را دنبال مي کند؛ مثلا با گريه کردن نقش بازي کرده و سعي مي کند ديگري را تحت تاثير قرار دهد يا با گريه مظلوم نمايي کرده يا باعث ايجاد احساس گناه در طرف مقابل شود. گريه هاي رياکارانه يا گريه با هدف تحريک احساسات ديگران نيز از ديگر انواع گريه هاي غير واقعي هستند.

گريه مختل مي کند
 

همان طور که اشاره کرديم، گريه يکي از شيوه هاي بيان احساسات در زن هاست. اما اگر آستانه تحريک فرد پايين آمده و هر مساله کوچکي او را به گريه واداشته و روند طبيعي زندگي او اعم از معاشرت ها، ارتباطات، عملکرد و رفتار او را مختل کند، نياز به بررسي و مشورت با متخصص است. بنابراين گريه هميشه نمي تواند واکنش مثبت احساسي تلقي شود.
گريه دختر شما ممکن است به دليل درگيري با مسائل عاطفي، افسردگي يا دلايل ديگر باشد. اما از آنجا که اطلاعات ارائه شده شما کلي است، بنابراين بايد با مراجعه به متخصص و بررسي دقيق تر، علت اصلي گريه فرزندتان مشخص شود.
منبع:همشهري+شماره 8



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.