تأثير دفاع مقدس بر نگرشها و ارزشهاي زنان
به اعتقاد تحليل گران مسائل ايران ، دفاع مقدس ، تنها يك رويداد سپري شده در دفتر تاريخ ايران نيست ، بلكه واقعيتي اجتماعي است كه تمام حوزه ها اعم از اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و نظامي ... و نيز مطلوبيتها ، خواسته ها و ملاكهاي كنش و رفتار اعضاي جامعه را در زمان وقوع و پس از آن تحت تأثير قرار داد.
دفاع مقدس بهترين فرصت را براي حاكميت ارزشهاي مطلوب و ارائه معيارهاي متعالي جهت راهنمايي و هدايت رفتار و كردار آحاد جامعه فراهم ساخت و همچون نيرويي قوي ، تكامل بخش ارزشهاي فرامادي و معنوي بود ؛ ارزشهايي كه تحميلي و اجباري نبودند ، بلكه به واسطة اعتقادي شمردن امر دفاع ، تولد يافته و بالنده شدند تا زندگي فردي و اجتماعي را ساماني معنوي بخشند.
جنگ ، روحها و بدنهاي خفته را بيدار كرد. تنپروريها و خوش گذرانيها را خاتمه داد ، دوستان و دشمنان را به ما شناساند ، مدعيان غيرت و آبرو را نشان داد ، فتنه سازان را رسوا كرد و از همه مهمتر آنكه زنان و مردان اعم از پير و جوان و كودك را به آزموني بزرگ فراخواند تا شور و شعور خويش را به نمايش گذارند.
جنگ هشت ساله ايران تجربة به ياد ماندني و عظيمي است كه زنان نيز مانند مردان در آن سهيم و شريك بودند ، ناديده گرفتن نقش آنها در تاريخ خونبار و پرافتخار دفاع مقدس ، كه بخشي از تاريخ انقلاب و تاريخ ايران است ، در واقع تحريف تاريخ خواهد بود. صفحات تاريخ جنگ ، اسناد زرين حماسه و حضور شيرزنان ميهن اسلامي است كه هم بر جنگ تأثير گذاشتند و هم در ابعاد مختلف از جنگ تأثير پذيرفتند وارزشها و نگرشهاي تازه اي را به عرصه زندگي فردي و اجتماعي وارد كردند.
اما امروز نسلي كه در جنگ حماسه آفريد و حضوري مستقيم و غير مستقيم داشت ، نسلي كه تخيلها و شادمانيها و تجربيات جنگ را با چشم خويش ديد ، نسلي كه ارزشها و آرمانهاي انقلاب و جنگ را در خويش پروريد ، آرام آرام به لحاظ تاريخي صحنه را ترك مي كند و چه بسا بسياري از ناگفته ها و ناشنيده ها در خصوص آرمان مدافعان ، براي نسلهاي آتي در هاله اي از ابهام باقي بماند ؛ در حالي كه ، با اتمام جنگ ، نفس دفاع مقدس پايان نيافته ، بلكه ضرورت شناخت جنبه هاي نو و متعالي آن ، ظرائف و زواياي پنهان آن و نيز تأثير و تأثرات آن بر اقشار مختلف به ويژه زنان بيش از پيش احساس مي شود. زيرا اين جنبه كمتر مورد دقت و توجه قرار گرفته است. در اين نوشتار تأثرات دفاع مقدس بر نگرشهاي زنان در ابعاد ، ذيل تحليل شده است.
دفاع مقدس فرصت شناسايي هويت و شخصيت زن مسـلمان را فراهم كرد تا در جريان آزموني سخت ، تواناييها ، لياقتها ، شايستگيهاي خود را بشناسد و به عنوان سرمايه اي گرانبها در راه خودباوري و پاسداري از حرمت خويش ارج نهد.
قدرت شگرف زنان ايراني كه به سبب همين خودشناسي و خودباوري حاصل آمده بود ، توانست در تغيير و تعيين مسير رويدادهاي اجتماعي نظير دفاع مقدس نقش مهمي را ايفا كند و دشمنان را به تعجب وادارد ، زيرا به مفهوم واقعي كلمه ، تحولي عظيم در نگرشهاي زنان ايجاد شد و «هنر زن بودن» در تحولات و تغييرات نظام ارزشي به سوي معنويت ، باز تعريف شد.
تاريخ خونبار دفاع مقدس ، تاريخ استقامت دختركان معصوم سوسنگردي است ؛ اسوه هاي عفاف ، شرم و حيا كه بيحياترين و خبيث ترين انسانها ، سرانجام آنها را زنده زنده به گور سپردند.(مجله زن روز ، شماره 1817 ، شهريور 1380).
تاريخ جنگ ، تاريخ پايداري زناني است كه در يك روز موشكباران همة اعضاي خانوادة خويش را از دست دادند ، ولي همچنان تسليم ناپذير ايستاده بودند.
جراحت و زخمهاي عزيزانشان بوسه زدند و صبر و انتطار نامعلوم همسراني كه براي بازگشت شريك زندگيشان ثانيه شماري كردند و صبر زناني كه بر زخم زبانها ، طعنها و تمسخرهاي دشمنان و تحريك منافقان سكوت پيشه كردند و صبر مادران و همسراني كه دراسارت عزيزانشان توكل كردند و صبر دختراني كه سالهاي جواني و زيبايي خويش را در رنج انتظار پژمردند و صبر زناني كه سالهاي متمادي از عمر خويش را در به تربيت يادگار شهيد ، چشم از احساسات و غرائز خويش فرو بستند و در خانة شهيد حرمت او را پاس داشتند و فرزندان شهدا را براي آينده اي روشن تربيت كردند. مقام معظم رهبري صبر زنان را در دوران دفاع مقدس بسيار ارزنده و مؤثر مي دانند و مي فرمايند :«در سالهاي جنگ ، اگر صبر مادران و همسران شهدا نبود ، مشكلات بزرگي ايجاد مي شد.» (ويژه نامه حماسه گمنام ، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس – دفتر امور زنان. نيمة مهر 1380.)
زنان ميهن اسلامي در دوران دفاع مقدس ثابت كردند كه احساسات منفي و كجرويهاي اجتماعي كه ؛ معمولاً ، در هر كشوري در زمان جنگهاي مسلحانه و به دليل بي خانماني و بي سرپرستي خانواده ها ايجاد مي شود ، در كشور ايران به موجب ايمان ، اراده و مديريت احساسي زنان و فرزندان شهدا و نيز به موجب عهد و پيمان معنوي آنها با آرمانهاي عزيزانشان ، كشور از ساير كشورهاست.
زنان بسياري نيز با اخلاص تمام مجالس دعا ، نيايش ، زيارت عاشـورا ، ... را براي پيروزي رزمندگان و شـفاي جانبازان و بازگشت اسرا برپا مي داشتند و يا در مراكز كمك رساني با همين روحية خالصانه ، كمكهاي مردمي را جمع آوري و بستهبندي مي كردند كه سرعت در انجام اين فعاليتها گاهي مردان را شگفت زده مي كرد. به روايت بسياري از رزمندگان ، ارزاق و مواد خوراكي را كه زنان تهيه و ارسال مي كردند ، به دليل اخلاص و نيت صادقانه آنان بسيار پرخير و بركت بود.
چنين مشاركت فعالانه و خالصانه اي را با هيچ يك از امتيازات دنيايي نمي توان سپاس گذاري كرد ، ضمن آنكه بانواني كه عزيزانشان را ترغيب به حضور در جبهه ها كردند و خود نيز در پشت جبهه ها پشتيباني و كمك رساني نمودند ، هرگز به كسب امتيازاتي چون سهميه دانشگاهها يا امتيازات دولتي نمي انديشند و تنها خلوص نيت ، انگيزة اصلي فعاليت آنها بود.
دانش آموختگان مكتب دفاع مقدس ، با شنيدن خبر شهادت عزيزشان نه تنها ترديد و خللي به ايمان آنها راه نيافت ، بلكه شهادت را هديه اي از سوي خدا شمردند و بر اين باور استوار ماندند كه جز هدية شهادت در راه خدا ، چيز ديگري سزاوار عزيزشان نبوده است. مادراني كه در شهادت تنها پسرشان آرزو كردند كاش پسران بيشتري داشتند تا در راه خدا قرباني نمايند. (روزنامه جمهوري اسلامي ، 1/7/61). مادراني كه ، چون كوهي مقاوم ، هنگام به خاك سپاري فرزند شهيدشان ، در حالي كه ، عطر و گلاب بر سر و صورت مي ريختند ، دست بر آسمان بلند مي كردند كه : «خداوندا قرباني مرا بپذير».
زنان جنگ ، زناني بودند كه در فراق همسر خويش سكوت و تنهايي اختيار كرده و به ياد او لحظه لحظة زندگي را پشت سر گذاشتند. چرا كه مي انديشيدند بهترين روزهاي عمرشان را با بهترين موجود عالم سپري كرده اند و با شهدي كه نوشيده اند يك عمر مستند. زنان دفاع مقدس ، تجليل و پاسداشت مهاجراني را كه پرچمي از تعهد بر دوش ، تن پوشي از تقوا بر قامت و پيشانيبند اخلاص بر سر و سلاح اصلاح در دست داشتند ، عبادت مي شمردند و خانوادة شهدا را تكريم و احترام مي كردند.
وجه ديگر شهادت پذيري زنان ، مسئوليت خطير آنها در تربيت يادگاران شهيد است ، فرزنداني كه بايد ارزش ساز باشند و اهميت ارزشهاي معنوي پدر شهيدشان را بدانند و براي تحقق آرمانهاي معنوي اسلام از مشكلات نهراسند و صبر و سعة صدر و دقت نظر در چنين مسئوليتي را پيشه راه خويش كنند.
كردند ، مرداني كه آسايش و آرامش ديروز و امروز ما مرهون جان فشاني آنهاست. آنان با آرزوي سهيم شدن در ثواب همسر جانبازشان و به پشتوانه امداد خداوندي در به انجام رساندن هر چه صحيح تر و بهتر اين عمل خداپسندانه و خالصانه ، جانباز را روشنايي قدمگاه زندگي خود شمردند. دختران با درايتي كه علي رغم آگاهي نسبت به سختيهاي زندگي با جانباز و محروميت داشتن فرزند و مراقبت و پرستاري از وي ، تنها با عشق به آرمانهاي اسلامي و انقلابي از تمام زيباييها و فرصتهاي ديگر زندگي كه امكان آرامش ، آسايش و رفاه را فراهم مي ساخت ، چشم پوشي كردند و حتي در زندگي با جانباز از تمايلات خود در خصوص اشتغال يا تحصيل به جهت مراقبت دايمي صرفنظر كردند و با خداي خود عهد و پيمان بستند كه تمام لحظات عمر خود را در خدمت رساني و همدمي و همراهي او سپري كنند ، با دردهاي او همدردي نمايند ، بر زخمهاي او مرهم گذارند و با او بر تنهايي و اندوه وي ، فائق آيند و لحظه هاي زندگي خود را با معنويت و عشق پيوند زنند. «چنين فداكاريهايي نيازمند پشتوانه قوي ايماني است و كساني كه چنين تصميمي را گرفتند ، در واقع انگيزة خود را جلب رضايت خدا دانسته و احساس خوش بختي مي كنند.» (مجلة پيام انقلاب ، شمارة 67 ، ص78 ، مصاحبه با همسر جانباز).
حضرت امام (ره) نيز ضمن اشاره به اين تحولات ارزشي در زنان جامعه ، چنين ازدواجهايي را احساسي ، اجباري ، تحميلي و از روي ناچاري نمي دانند ، بلكه منبعث از فهم و آگاهي دختران مي دانند و مي فرمايند: «دختر جواني كه با يك پاسدار عزيز كه از دو چشم و دو دست جانباز بوده ، ازدواج كرده ، مي گويد: حال كه نمي توانم به جبهه بروم ، ميخواهم با اين ازدواج دين خود را به انقلاب ادا كرده باشم.» (صحيفة نور ، ج16 ، ص126).
از جمله بركات خفيه دفاع مقدس ، احياي هدفمندي و جهت دهي به وظيفه طبيعي زنان (تربيت فرزندان) جهت تربيت مدافعان دين و سربازان گمنام امام زمان(عج) براي دفاع از آرمانهاي الهي و تثبيت انقلاب و زمينه سازي ظهور حجت برحق است. زناني كه در صدد بودند تا نسلي سازنده ايران فردا و نسلي پيرو راه امام و شهدا بپرورند و پروريدند فرزنداني
كه لامپ مين خوردند و عاشقانه نارنجكها را در دستان خويش فشردند و در نهايت تكه هاي بدن آنها از گلهايي كه در «بازي دراز» بمباران شدند ، بازيافته نشدند. (مجموعه مقالات سمينار زن و دفاع مقدس ، ص318). دختران جنگ بر آن بودند كه با ازدواج در سنين پايين ، فرزنداني تربيت كنند كه در آينده نزديك جزء سربازان جبهه حق عليه باطل باشند.
زنان دفاع مقدس در دوران حساس جنگي با محدود كردن سطح توقعات خويش در غياب همسر و واقع بيني خردمندانه ، مشكلات جنگ از جمله خاموشيهاي برق ، كم آبي ، كمبود مواد غذايي ، گراني كالا ، كمبود سوخت ، ... را تحمل كردند و با آگاهي كامل از شرايط ، ساده زيستي و قناعت را عبادت دانسته و بيش از گذشته نصبالعين خود نمودند و فضاي معنوي و زاهدانه جبهه ها را به زيبايي در خانه ها به تصوير كشيدند. آنها با اين عمل به مبارزه با رفاه طلبي ، عافيتگرايي و دنياگرايي پرداخته و با دوري از دل مشغوليهاي زندگي روزمره و امور سطحي ، به سوي انديشه ورزي در امور اساسي كشور از جمله دفاع از دين و كشور همت گماردند و اين شيوه را در وضعيت اضطراري جنگ ، در سطح زندگي خانوادگي ، شيوه اي مفيد و كارآمد جهت كمك به دولت نظام اسلامي شمردند.
شعار پرشعور و ادراك «ما همه سرباز توييم خميني ، گوش به فرمان توييم خميني» موجي از عشق و پيروي محض از ولايت مطلقة فقيه بود كه زنان و مردان ايران زمين يكپارچه آن را باور داشتند ملت ايران با ايمان به درايت ، شجاعت و آينده نگري و روشن بيني حضرت امام (ره) سكان كشتي انقلاب را به ايشان سپردند و شهدا را در وصيت نامه هاي خويش به ولايت مداري و پشتيباني از ولي فقيه و پيروي محض از اوامر ايشان توصيه كردند. زنان انقلابي ايران نيز در جريان انقلاب و دفاع مقدس و تهديد نظام اسلامي و توطئه منافقان عليه مقام معظم رهبري ، عزم راسخ خود را در دفاع از
ارزشها و ولايت فقيه نشان دادند و ضمن توجه به بيانات ايشان ، در جهت ترويج آرا و انديشه هاي آن حضرت و ايجاد وحدت بين آحاد جامعه تلاش كردند و زماني كه فرمان امام (ره) را در مورد پشتيباني در پشت جبهه ها و نيز فوريتهاي پزشكي و امدادگري در جبهه ها شنيدند ، سراپا گوش به فرمان ايشان در صحنه حضور يافتند و حماسه ها آفريدند.
زنان توانمند دفاع مقدس در لحظات وداع با همسر ، استوار و پرصلابت او را به سوي جبهه ها بدرقه مي كردند. به همين مناسبت مقام معظم رهبري نقش زنان را در جنگ نه تنها كمتر از مردان نمي دانند ، بلكه با اشاره به اهميت آن بيان ميدارند: «اگر زنان حماسة جنگ را نمي سرودند و در خانه ها جنگ را به عنوان يك ارزش تلقي نمي كردند ، مردان اراده و انگيزة رفتن به جنگ را پيدا نمي كردند و خيل عظيم بسيجيها به سمت جبهه روانه نمي شد.» (سخنراني مقام معظم رهبري ، 15/9/68).
چنين بانواني ، افتخارات ميهن اسلاميمان هستند ، تجليل از آنها تجليل از باورها و نگرشهاي اصيل ديني و اسلامي است.
فهرست منابع
- القرآن الكريم.
- حاجيلري ، عبدالرضا. «تغيير ارزشها پس از پيروزي انقلاب». تهران:انتشارات دفتر معارف ، 1380.
- رفيع پور ، فرامرز. «توسعه و تضاد». تهران : انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي (ره) ، 1376.
- روزنامه جمهوري اسلامي ، «ويژه نامة حماسة گمنام».
- شاهدان دانشگاه ، «دومين يادوارة شهداي دانشجوي كشور». انتشارات فيضيه ، 1377.
- صحيفة نور ، «مجموعه سخنرانيها و پيامهاي امام خميني(ره)».
- قائمي ، علي. «تربيت نسل شهيد». انتشارات بنياد شهيد انقلاب اسلامي ، 1362.
- مجلات «زن روز» - «جهان زنان» - «پيام انقلاب».
- مجموعه مقالات «اولين سمينار زن و دفاع مقدس». انتشارات كميسيون امور بانوان استان خوزستان ، 1374.
- مجموعه مقالات كنگره «نقش زنان در دفاع و امنيت» ، جلد 5-1. معاونت تبليغات و انتشارات فرهنگي ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، 1379.
سيده فاطمه محبي
كارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعي
سایت ساجد
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
دفاع مقدس بهترين فرصت را براي حاكميت ارزشهاي مطلوب و ارائه معيارهاي متعالي جهت راهنمايي و هدايت رفتار و كردار آحاد جامعه فراهم ساخت و همچون نيرويي قوي ، تكامل بخش ارزشهاي فرامادي و معنوي بود ؛ ارزشهايي كه تحميلي و اجباري نبودند ، بلكه به واسطة اعتقادي شمردن امر دفاع ، تولد يافته و بالنده شدند تا زندگي فردي و اجتماعي را ساماني معنوي بخشند.
جنگ ، روحها و بدنهاي خفته را بيدار كرد. تنپروريها و خوش گذرانيها را خاتمه داد ، دوستان و دشمنان را به ما شناساند ، مدعيان غيرت و آبرو را نشان داد ، فتنه سازان را رسوا كرد و از همه مهمتر آنكه زنان و مردان اعم از پير و جوان و كودك را به آزموني بزرگ فراخواند تا شور و شعور خويش را به نمايش گذارند.
جنگ هشت ساله ايران تجربة به ياد ماندني و عظيمي است كه زنان نيز مانند مردان در آن سهيم و شريك بودند ، ناديده گرفتن نقش آنها در تاريخ خونبار و پرافتخار دفاع مقدس ، كه بخشي از تاريخ انقلاب و تاريخ ايران است ، در واقع تحريف تاريخ خواهد بود. صفحات تاريخ جنگ ، اسناد زرين حماسه و حضور شيرزنان ميهن اسلامي است كه هم بر جنگ تأثير گذاشتند و هم در ابعاد مختلف از جنگ تأثير پذيرفتند وارزشها و نگرشهاي تازه اي را به عرصه زندگي فردي و اجتماعي وارد كردند.
اما امروز نسلي كه در جنگ حماسه آفريد و حضوري مستقيم و غير مستقيم داشت ، نسلي كه تخيلها و شادمانيها و تجربيات جنگ را با چشم خويش ديد ، نسلي كه ارزشها و آرمانهاي انقلاب و جنگ را در خويش پروريد ، آرام آرام به لحاظ تاريخي صحنه را ترك مي كند و چه بسا بسياري از ناگفته ها و ناشنيده ها در خصوص آرمان مدافعان ، براي نسلهاي آتي در هاله اي از ابهام باقي بماند ؛ در حالي كه ، با اتمام جنگ ، نفس دفاع مقدس پايان نيافته ، بلكه ضرورت شناخت جنبه هاي نو و متعالي آن ، ظرائف و زواياي پنهان آن و نيز تأثير و تأثرات آن بر اقشار مختلف به ويژه زنان بيش از پيش احساس مي شود. زيرا اين جنبه كمتر مورد دقت و توجه قرار گرفته است. در اين نوشتار تأثرات دفاع مقدس بر نگرشهاي زنان در ابعاد ، ذيل تحليل شده است.
1)ارزشهاي اخلاقي و معنوي
1-1-خودشناسي
دفاع مقدس فرصت شناسايي هويت و شخصيت زن مسـلمان را فراهم كرد تا در جريان آزموني سخت ، تواناييها ، لياقتها ، شايستگيهاي خود را بشناسد و به عنوان سرمايه اي گرانبها در راه خودباوري و پاسداري از حرمت خويش ارج نهد.
قدرت شگرف زنان ايراني كه به سبب همين خودشناسي و خودباوري حاصل آمده بود ، توانست در تغيير و تعيين مسير رويدادهاي اجتماعي نظير دفاع مقدس نقش مهمي را ايفا كند و دشمنان را به تعجب وادارد ، زيرا به مفهوم واقعي كلمه ، تحولي عظيم در نگرشهاي زنان ايجاد شد و «هنر زن بودن» در تحولات و تغييرات نظام ارزشي به سوي معنويت ، باز تعريف شد.
1-2-شجاعت و استقامت
تاريخ خونبار دفاع مقدس ، تاريخ استقامت دختركان معصوم سوسنگردي است ؛ اسوه هاي عفاف ، شرم و حيا كه بيحياترين و خبيث ترين انسانها ، سرانجام آنها را زنده زنده به گور سپردند.(مجله زن روز ، شماره 1817 ، شهريور 1380).
تاريخ جنگ ، تاريخ پايداري زناني است كه در يك روز موشكباران همة اعضاي خانوادة خويش را از دست دادند ، ولي همچنان تسليم ناپذير ايستاده بودند.
1-3-ايثار و فداكاري
4-1-صبر جميل
جراحت و زخمهاي عزيزانشان بوسه زدند و صبر و انتطار نامعلوم همسراني كه براي بازگشت شريك زندگيشان ثانيه شماري كردند و صبر زناني كه بر زخم زبانها ، طعنها و تمسخرهاي دشمنان و تحريك منافقان سكوت پيشه كردند و صبر مادران و همسراني كه دراسارت عزيزانشان توكل كردند و صبر دختراني كه سالهاي جواني و زيبايي خويش را در رنج انتظار پژمردند و صبر زناني كه سالهاي متمادي از عمر خويش را در به تربيت يادگار شهيد ، چشم از احساسات و غرائز خويش فرو بستند و در خانة شهيد حرمت او را پاس داشتند و فرزندان شهدا را براي آينده اي روشن تربيت كردند. مقام معظم رهبري صبر زنان را در دوران دفاع مقدس بسيار ارزنده و مؤثر مي دانند و مي فرمايند :«در سالهاي جنگ ، اگر صبر مادران و همسران شهدا نبود ، مشكلات بزرگي ايجاد مي شد.» (ويژه نامه حماسه گمنام ، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس – دفتر امور زنان. نيمة مهر 1380.)
1-5-مديريت احساس
زنان ميهن اسلامي در دوران دفاع مقدس ثابت كردند كه احساسات منفي و كجرويهاي اجتماعي كه ؛ معمولاً ، در هر كشوري در زمان جنگهاي مسلحانه و به دليل بي خانماني و بي سرپرستي خانواده ها ايجاد مي شود ، در كشور ايران به موجب ايمان ، اراده و مديريت احساسي زنان و فرزندان شهدا و نيز به موجب عهد و پيمان معنوي آنها با آرمانهاي عزيزانشان ، كشور از ساير كشورهاست.
1-6-اطمينان دادن به امداد الهي
1-7-اخلاص در عمل
زنان بسياري نيز با اخلاص تمام مجالس دعا ، نيايش ، زيارت عاشـورا ، ... را براي پيروزي رزمندگان و شـفاي جانبازان و بازگشت اسرا برپا مي داشتند و يا در مراكز كمك رساني با همين روحية خالصانه ، كمكهاي مردمي را جمع آوري و بستهبندي مي كردند كه سرعت در انجام اين فعاليتها گاهي مردان را شگفت زده مي كرد. به روايت بسياري از رزمندگان ، ارزاق و مواد خوراكي را كه زنان تهيه و ارسال مي كردند ، به دليل اخلاص و نيت صادقانه آنان بسيار پرخير و بركت بود.
چنين مشاركت فعالانه و خالصانه اي را با هيچ يك از امتيازات دنيايي نمي توان سپاس گذاري كرد ، ضمن آنكه بانواني كه عزيزانشان را ترغيب به حضور در جبهه ها كردند و خود نيز در پشت جبهه ها پشتيباني و كمك رساني نمودند ، هرگز به كسب امتيازاتي چون سهميه دانشگاهها يا امتيازات دولتي نمي انديشند و تنها خلوص نيت ، انگيزة اصلي فعاليت آنها بود.
1-8-شهادت طلبي
1-9-شهادت پذيري
دانش آموختگان مكتب دفاع مقدس ، با شنيدن خبر شهادت عزيزشان نه تنها ترديد و خللي به ايمان آنها راه نيافت ، بلكه شهادت را هديه اي از سوي خدا شمردند و بر اين باور استوار ماندند كه جز هدية شهادت در راه خدا ، چيز ديگري سزاوار عزيزشان نبوده است. مادراني كه در شهادت تنها پسرشان آرزو كردند كاش پسران بيشتري داشتند تا در راه خدا قرباني نمايند. (روزنامه جمهوري اسلامي ، 1/7/61). مادراني كه ، چون كوهي مقاوم ، هنگام به خاك سپاري فرزند شهيدشان ، در حالي كه ، عطر و گلاب بر سر و صورت مي ريختند ، دست بر آسمان بلند مي كردند كه : «خداوندا قرباني مرا بپذير».
زنان جنگ ، زناني بودند كه در فراق همسر خويش سكوت و تنهايي اختيار كرده و به ياد او لحظه لحظة زندگي را پشت سر گذاشتند. چرا كه مي انديشيدند بهترين روزهاي عمرشان را با بهترين موجود عالم سپري كرده اند و با شهدي كه نوشيده اند يك عمر مستند. زنان دفاع مقدس ، تجليل و پاسداشت مهاجراني را كه پرچمي از تعهد بر دوش ، تن پوشي از تقوا بر قامت و پيشانيبند اخلاص بر سر و سلاح اصلاح در دست داشتند ، عبادت مي شمردند و خانوادة شهدا را تكريم و احترام مي كردند.
وجه ديگر شهادت پذيري زنان ، مسئوليت خطير آنها در تربيت يادگاران شهيد است ، فرزنداني كه بايد ارزش ساز باشند و اهميت ارزشهاي معنوي پدر شهيدشان را بدانند و براي تحقق آرمانهاي معنوي اسلام از مشكلات نهراسند و صبر و سعة صدر و دقت نظر در چنين مسئوليتي را پيشه راه خويش كنند.
1-10-همكاري و مسئوليت پذيري
2)ارزشهاي خانوادگي
2-1-ازدواج ساده و هدفمند
2-2-ازدواج با جانبازان
كردند ، مرداني كه آسايش و آرامش ديروز و امروز ما مرهون جان فشاني آنهاست. آنان با آرزوي سهيم شدن در ثواب همسر جانبازشان و به پشتوانه امداد خداوندي در به انجام رساندن هر چه صحيح تر و بهتر اين عمل خداپسندانه و خالصانه ، جانباز را روشنايي قدمگاه زندگي خود شمردند. دختران با درايتي كه علي رغم آگاهي نسبت به سختيهاي زندگي با جانباز و محروميت داشتن فرزند و مراقبت و پرستاري از وي ، تنها با عشق به آرمانهاي اسلامي و انقلابي از تمام زيباييها و فرصتهاي ديگر زندگي كه امكان آرامش ، آسايش و رفاه را فراهم مي ساخت ، چشم پوشي كردند و حتي در زندگي با جانباز از تمايلات خود در خصوص اشتغال يا تحصيل به جهت مراقبت دايمي صرفنظر كردند و با خداي خود عهد و پيمان بستند كه تمام لحظات عمر خود را در خدمت رساني و همدمي و همراهي او سپري كنند ، با دردهاي او همدردي نمايند ، بر زخمهاي او مرهم گذارند و با او بر تنهايي و اندوه وي ، فائق آيند و لحظه هاي زندگي خود را با معنويت و عشق پيوند زنند. «چنين فداكاريهايي نيازمند پشتوانه قوي ايماني است و كساني كه چنين تصميمي را گرفتند ، در واقع انگيزة خود را جلب رضايت خدا دانسته و احساس خوش بختي مي كنند.» (مجلة پيام انقلاب ، شمارة 67 ، ص78 ، مصاحبه با همسر جانباز).
حضرت امام (ره) نيز ضمن اشاره به اين تحولات ارزشي در زنان جامعه ، چنين ازدواجهايي را احساسي ، اجباري ، تحميلي و از روي ناچاري نمي دانند ، بلكه منبعث از فهم و آگاهي دختران مي دانند و مي فرمايند: «دختر جواني كه با يك پاسدار عزيز كه از دو چشم و دو دست جانباز بوده ، ازدواج كرده ، مي گويد: حال كه نمي توانم به جبهه بروم ، ميخواهم با اين ازدواج دين خود را به انقلاب ادا كرده باشم.» (صحيفة نور ، ج16 ، ص126).
2-3-تداوم زندگي با جانباز
2-4-تربيت سربازان گمنام
از جمله بركات خفيه دفاع مقدس ، احياي هدفمندي و جهت دهي به وظيفه طبيعي زنان (تربيت فرزندان) جهت تربيت مدافعان دين و سربازان گمنام امام زمان(عج) براي دفاع از آرمانهاي الهي و تثبيت انقلاب و زمينه سازي ظهور حجت برحق است. زناني كه در صدد بودند تا نسلي سازنده ايران فردا و نسلي پيرو راه امام و شهدا بپرورند و پروريدند فرزنداني
كه لامپ مين خوردند و عاشقانه نارنجكها را در دستان خويش فشردند و در نهايت تكه هاي بدن آنها از گلهايي كه در «بازي دراز» بمباران شدند ، بازيافته نشدند. (مجموعه مقالات سمينار زن و دفاع مقدس ، ص318). دختران جنگ بر آن بودند كه با ازدواج در سنين پايين ، فرزنداني تربيت كنند كه در آينده نزديك جزء سربازان جبهه حق عليه باطل باشند.
2-5-ساده زيستي و قناعت
زنان دفاع مقدس در دوران حساس جنگي با محدود كردن سطح توقعات خويش در غياب همسر و واقع بيني خردمندانه ، مشكلات جنگ از جمله خاموشيهاي برق ، كم آبي ، كمبود مواد غذايي ، گراني كالا ، كمبود سوخت ، ... را تحمل كردند و با آگاهي كامل از شرايط ، ساده زيستي و قناعت را عبادت دانسته و بيش از گذشته نصبالعين خود نمودند و فضاي معنوي و زاهدانه جبهه ها را به زيبايي در خانه ها به تصوير كشيدند. آنها با اين عمل به مبارزه با رفاه طلبي ، عافيتگرايي و دنياگرايي پرداخته و با دوري از دل مشغوليهاي زندگي روزمره و امور سطحي ، به سوي انديشه ورزي در امور اساسي كشور از جمله دفاع از دين و كشور همت گماردند و اين شيوه را در وضعيت اضطراري جنگ ، در سطح زندگي خانوادگي ، شيوه اي مفيد و كارآمد جهت كمك به دولت نظام اسلامي شمردند.
3)ارزشهاي سياسي
3-1-ولايت مداري
شعار پرشعور و ادراك «ما همه سرباز توييم خميني ، گوش به فرمان توييم خميني» موجي از عشق و پيروي محض از ولايت مطلقة فقيه بود كه زنان و مردان ايران زمين يكپارچه آن را باور داشتند ملت ايران با ايمان به درايت ، شجاعت و آينده نگري و روشن بيني حضرت امام (ره) سكان كشتي انقلاب را به ايشان سپردند و شهدا را در وصيت نامه هاي خويش به ولايت مداري و پشتيباني از ولي فقيه و پيروي محض از اوامر ايشان توصيه كردند. زنان انقلابي ايران نيز در جريان انقلاب و دفاع مقدس و تهديد نظام اسلامي و توطئه منافقان عليه مقام معظم رهبري ، عزم راسخ خود را در دفاع از
ارزشها و ولايت فقيه نشان دادند و ضمن توجه به بيانات ايشان ، در جهت ترويج آرا و انديشه هاي آن حضرت و ايجاد وحدت بين آحاد جامعه تلاش كردند و زماني كه فرمان امام (ره) را در مورد پشتيباني در پشت جبهه ها و نيز فوريتهاي پزشكي و امدادگري در جبهه ها شنيدند ، سراپا گوش به فرمان ايشان در صحنه حضور يافتند و حماسه ها آفريدند.
3-2-تقويت روحيه رزمندگان
زنان توانمند دفاع مقدس در لحظات وداع با همسر ، استوار و پرصلابت او را به سوي جبهه ها بدرقه مي كردند. به همين مناسبت مقام معظم رهبري نقش زنان را در جنگ نه تنها كمتر از مردان نمي دانند ، بلكه با اشاره به اهميت آن بيان ميدارند: «اگر زنان حماسة جنگ را نمي سرودند و در خانه ها جنگ را به عنوان يك ارزش تلقي نمي كردند ، مردان اراده و انگيزة رفتن به جنگ را پيدا نمي كردند و خيل عظيم بسيجيها به سمت جبهه روانه نمي شد.» (سخنراني مقام معظم رهبري ، 15/9/68).
3-3-دشمن شناسي
چنين بانواني ، افتخارات ميهن اسلاميمان هستند ، تجليل از آنها تجليل از باورها و نگرشهاي اصيل ديني و اسلامي است.
فهرست منابع
- القرآن الكريم.
- حاجيلري ، عبدالرضا. «تغيير ارزشها پس از پيروزي انقلاب». تهران:انتشارات دفتر معارف ، 1380.
- رفيع پور ، فرامرز. «توسعه و تضاد». تهران : انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي (ره) ، 1376.
- روزنامه جمهوري اسلامي ، «ويژه نامة حماسة گمنام».
- شاهدان دانشگاه ، «دومين يادوارة شهداي دانشجوي كشور». انتشارات فيضيه ، 1377.
- صحيفة نور ، «مجموعه سخنرانيها و پيامهاي امام خميني(ره)».
- قائمي ، علي. «تربيت نسل شهيد». انتشارات بنياد شهيد انقلاب اسلامي ، 1362.
- مجلات «زن روز» - «جهان زنان» - «پيام انقلاب».
- مجموعه مقالات «اولين سمينار زن و دفاع مقدس». انتشارات كميسيون امور بانوان استان خوزستان ، 1374.
- مجموعه مقالات كنگره «نقش زنان در دفاع و امنيت» ، جلد 5-1. معاونت تبليغات و انتشارات فرهنگي ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، 1379.
سيده فاطمه محبي
كارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعي
سایت ساجد
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
/ج