تلویزیون ما و ماهواره آنها

ارتقای کیفیت محتوا و افزایش جذابیت های گرافیکی، ذخیره سازی موثر اطلاعات و محتوای مفید جهت دسترسی آسان کاربران، ایجاد شبکه های تعاملی رادیو، تلویزیونی، بسترسازی برای تولید و عرضه محتوا توسط نیروها و جریان های سالم فرهنگی اجتماعی در کشور، بومی سازی فناوری های جدید، تربیت نیروی انسانی ماهر در فضای جدید و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و مراکز تولید از دیگر مشخصه هایی است که رسانه ملی به آنها توجه ویژه ای خواهد داشت.
چهارشنبه، 3 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلویزیون ما و ماهواره آنها

تلویزیون ما و ماهواره آنها
تلویزیون ما و ماهواره آنها


 

نویسنده : زکریا مولایی




 
این روزها دغدغه شبکه های ماهواره ای تنها برای مسئولین نیست بلکه بسیاری از خانواده ها نیز از رسوخ این مار خوش خط و خال به درون خانه هایشان به شدت نگران هستند. شبکه هایی که هیچ یک از آداب اخلاقی جامعه را رعایت نمی کنند و با پوشش هرنوع صحنه ای به دنبال جذب مخاطبان خود هستند.
به لحاظ فنی در159 مدار تلویزیونی در کل جهان،203 ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد در80 مدار قالب دریافت در ایران، یکصد ماهواره تلویزیونی-یعنی نیمی از ماهواره های جهان- قرار دارد.
این تعداد ماهواره ها، امکان تماشای حدود18000 شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می آورد. با رسیورها و دیش های معمولی می توان تا نزدیک2000 کانال ماهواره ای را در ایران با کیفیت بالادریافت کرد. شبکه هایی که اکثر قریب به اتفاق برنامه های آنها با سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضادند و اثرات مخرب روحی و روانی بر مخاطبین ایرانی می گذارند و یکی از مهمترین تاکتیک های غرب در جنگ نرم علیه ارزش های اسلامی و ایرانی است.
در بین شبکه های ماهواره ای که به سهولت در ایران قابل دریافت است، بیش از380 کانال خاص موسیقی وجود دارد که شبانه روز در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ های درخواستی و کنسرت هستند. عموم این برنامه ها آکنده از حرکات ضداخلاقی و اروتیکال است.
در حالی که علاوه بر این شبکه های اختصاصی موزیکال، حدود1200 شبکه هم در خلال برنامه های خود کلیپ ها و شوهای موزیکال پخش می کنند. در حوزه کودک و نوجوان بیش از250 کانال ماهواره ای قابل دریافت در ایران است ضمن آنکه بخش مهمی از برنامه های کانال های عمومی نیز به پخش برنامه های کودک و نوجوان اختصاص دارد.

تلویزیون ما و ماهواره آنها

این شبکه ها علاوه بر پخش کارتون هایی که عموما در تضاد با مبانی اخلاقی ماست، اقدام به فرهنگ سازی ارزش های لیبرالی و اومانیستی غرب در ذهنیت اطفال ایرانی می کند و آنان را شیفته زندگی آمریکایی و غربی می نماید. در حوزه مصرف زدگی و فرهنگ سازی پوشش و مد، حدود80 شبکه وجود دارد که اختصاص به نمایش مد ولباس دارد، لباس هایی که رسما تبلیغ فرهنگ عریانی است.
اما به نظر می رسد که صداوسیما در تلاش است تا با افزودن بر کمیت و کیفیت شبکه های خویش مانع از جذب طیفی از جامعه به شبکه های ماهواره ای شود. در ماه های اخیر رسانه ملی راهبرد جدیدی را برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در پیش گرفته است و آن افزایش شبکه های رسانه ملی و تخصصی کردن آنهاست.به گفته مسئولین دوره جدید رسانه ملی بر ویژگی هایی چون، فراهم شدن راهنمای الکترونیک برنامه ها (EPG)، تهیه متادیتا و پیوست های دیجیتال و مجازی، امکان ضبط برنامه ها؛ جستجوی دقیق و کارآمد تمامی برنامه ها و سیستم های هیبرید برودکست و باند پهن استوار شده است.
ارتقای کیفیت محتوا و افزایش جذابیت های گرافیکی، ذخیره سازی موثر اطلاعات و محتوای مفید جهت دسترسی آسان کاربران، ایجاد شبکه های تعاملی رادیو، تلویزیونی، بسترسازی برای تولید و عرضه محتوا توسط نیروها و جریان های سالم فرهنگی اجتماعی در کشور، بومی سازی فناوری های جدید، تربیت نیروی انسانی ماهر در فضای جدید و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و مراکز تولید از دیگر مشخصه هایی است که رسانه ملی به آنها توجه ویژه ای خواهد داشت.
همچنین چندی پیش رئیس سازمان صدا و سیما به موفقیت بالای ارائه 16 کانال تلویزیونی و 10 شبکه رادیویی بر روی سیستم جدید دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم برای راه اندازی بسته 8 تایی جدید دیجیتال بتوانیم 8 شبکه جدید دیگر در اختیار مردم قرار دهیم.در واقع مدیران صدا و سیما در تلاش هستند تا با ایجاد تنوع شبکه های رسانه ای و همچنین پاسخگویی به نیازهای مخاطبین مانعی را در برابر افزایش مخاطبین ماهواره ایجاد کنند.
اگرچه به نظر می رسد که هنوز شبکه های تازه تاسیس کیفیت مناسبی در حوزه برنامه سازی ندارند اما امید است این شبکه ها به تدریج تولیدات خود را چه از نظر کمی و کیفی نیز افزایش دهند.
البته رایج شدن استفاده از مبدل های دیجیتال نیز تاثیر مهمی بر کاهش مخاطبان خواهد داشت. چرا که در بسیاری از موارد استفاده از دیش های ماهواره ای تنها به دلیل کیفیت گیرنده های آنالوگ بود که با دستگاه های تلویزیونی جدید همخوانی نداشت اما با آمدن مبدل های دیجیتال خانواده های ایرانی می توانند از برنامه های تلویزیون ایران با کیفیت بسیار بالااستفاده کنند و دیگر نیازی به گیرنده های ماهواره ای وجود ندارد.
اکنون آنان که از مبدّل دیجیتال استفاده می کنند، درکنار شبکه های آی فیلم، شبکه های 24 ساعته نمایش، بازار، مستند، شما، جام جم و شبکه های بین المللی العالم و پرس تی وی را هم در دسترس دارند. تب تلویزیون های ال ای دی که مبدّل دیجیتال را در خود دارند نیز به کمک این راهبرد سازمان صدا و سیما آمده است.
در همین زمینه فاطمه رهبر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است: تنوع شبکه های تلویزیون مانعی در برابر گسترش استفاده از شبکه های ماهواره ای است.
فاطمه رهبر در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه طبیعی است با گسترش جمعیت کشور علایق و سلایق جدید ظهور می کند افزود: با توجه به قشر جوان جامعه ما که نیاز به تفریح و سرگرمی دارد شبکه های تلویزیونی باید پاسخگوی این مطالبه مردم و علی الخصوص جوانان باشند چرا که در صورت نبود پاسخی مناسب از سوی ما دیگران با شبکه های ماهوار ه ای این نوع مطالبه رسانه ای را مطابق با اهداف خود پاسخ خواهند داد.
منبع:روزنامه رسالت
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.