دوستان فراموش نشدني

مدتي است که سوني بسياري از فرنچايزهاي محبوب خود را به PSP وارد کرده است تا محبوبيت اين کنسول دستي را افزايش دهد. حال نوبت به سري Jask and Daxter رسيده است که مي توان آن را يکي از بهترين سري پلتفرم هاي تاريخ دانست.
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوستان فراموش نشدني

 دوستان فراموش نشدني
دوستان فراموش نشدني


 

نويسنده: کسري کريمي طار




 
مدتي است که سوني بسياري از فرنچايزهاي محبوب خود را به PSP وارد کرده است تا محبوبيت اين کنسول دستي را افزايش دهد. حال نوبت به سري Jask and Daxter رسيده است که مي توان آن را يکي از بهترين سري پلتفرم هاي تاريخ دانست.
Jak and Daxter. The Lost Frontier هرچند کيفيت سه شماره اصلي را ندارد و توسط سازنده اصلي Naughty Dog ( اين روزها حسابي با Uncharted مشغول است) ساخته نشده است اما داراي نکاتي است که براي بسياري از طرفداران اين سري خوشحال کننده است.
داستان بازي از جايي شروع مي شود که جک به همراه دستيار هميشگي خود دکستر و کايرا (Keira ) در حال سفر به Brink هستند. Brink منطقه اي است که مرز بين جهان و ناکجاآباد را جدا کرده است. منابع اکو در حال به اتمام رسيدن هستند و جک وکايرا بايد دليل اين امر را پيدا کنند. در اين بين دزدان دريايي به هواپيماي جک حمله مي کنند و باعث سقوط هواپيما وي مي شوند . در اين بين جک وکايرا با افراد جديدي آشنا مي شوند که آن ها را بيش زا پيش به اهدافشان نزديک تر مي کنند.

دوستان فراموش نشدني

داستان The Lost Frontier به خوبي روايت مي شود و ميان پرده هاي CG آن را جذب تر هم کرده است. يکي از مشکلات داستان بازي شروع بي مقدمه آن است. علاوه بر شروع ناگهاني، غير ممکن است بازيبازي که با اين سري آشنايي نداشته باشد متوجه داستان بازي شود. شخصيت پردازي بازي در نوع خود خوب کار شده است و بازيبازي ها همچنان مي توانند منتظر شيرين کاري هاي دکستر باشند. يکي از تغييرات عمده در شخصيت پردازي به تغيير نسبي رفتار جک برمي گردد. برعکس شماره دوم و سوم جک بسيار آرام است و ديگر رفتار پرخاشگرانه اي از وي نمي بينيم. حتي ريش مخصوص وي هم از صورتش حذف شده است. از اين لحاظ مي توان گفت شخصيت وي کاملاً شبيه به قسمت اول ساخته شده است.
High Impact Games براي جذاب کردن بازي سعي کرده بازي بسازد که گيم پلي آن کاملاً شبيه به ديگر قسمت هاي سري باشد. البته در اين قسمت خبري از دنيا بزرگ ( open- world) قسمت دوم و سوم نيست و بازي حتي از اين لحاظ هم شبيه به قسمت اول است. البته در بين مراحل محيط هاي تقريباً بزرگي در بازي وجود دارد که به بازيباز اجازه کاوش بيشتر و پيدا کردن آيتم هاي بيشتر را مي دهد اما TLF يک بازي sandbox به حساب نمي آيد.
مراحل بازي همانند قسمت هاي قبلي به بخش هاي مختلفي همچون راندن ، جستجو ، مبارزه و معما تقسيم شده است. مبارزات و جستجو هاي بازي عيناً شبيه به قسمت هاي قبلي است و حتي سلاح معروف جک هم در اين شماره حضور دارد. هرچند بازي بر روي PSP است اما کنترل آن بسيار روان و نرم کار شده است وتمامي کارهايي که جک بر روي PS2 انجام مي داد در اينجا هم قابل اجرا است . يکي از ايرادات بازي دوربين بسيار بد آن است. دوربين بازي به وسيله R و L قابل چرخش است اما شلوغي مبارزات در بيشتر مواقع به بازيباز اجازه نمي دهد که دوربين را تنظيم کند. يکي از قابليت هاي شماره قبلي که در اين قسمت وجود ندارد تبديل شدن جک به Dark Jak است در عوض دربعضي مراحل دکستر به Dark Daxter تبديل مي شود. اين مراحل چندان جالب کار نشده است و در بعضي مواقع بازيباز را به ياد Sonic Unleashed مي اندازد. اگر قابليت Dark Jak را در نظر نگيريم مبارزات بازي کاملاً شبيه به قسمت هاي پيشين است.تقريباً مبارزات بازي (چه با اسلحه و بدون آن) کاملاً دست نخورده باقي مانده است.در شماره هاي قبلي جمع کردن اکو باعث تبديل شدن جک مي شد اما در اين قسمت به عنوان واحد پولي استفاده مي شود. جک با جمع کردن اکو مي تواند قابليت هاي جديدي را دريافت کند و وسايل خود را ارتقا دهد. هرچند در اينجا وسايل نقليه همچون ماشين، حيوانات مختلف در بازي وجود ندارد اما هواپيما سواري يکي از بخش هاي مهم بازي است. کنترل اين بخش چندان خوب کار نشده است اما بازيباز بعد از مدتي به اين بخش عادت مي کند. به غير از هواپيما سواري و مراحل دکستر تقريباً عنصر خاصي به گيم پلي بازي اضافه نشده است. حتي همانند شماره هاي قبلي چهار نوع اسلحه مختلف در بازي قرار دارد. يکي از نکات خوب سري که در اين بازي هم يافت مي شود. تنوع بيش از حد است. هر چند مراحل ضعيفي در بازي يافت مي شود اما به قدري مراحل بازي تنوع دارند که بازيباز با مشکلي به نام تکراري شدن بازي روبرو نمي شود. در مورد گيم پلي بازي بايد اعتراف کرد که هرچند کاملاً دست نخورده از قسمت هاي قبل است اما با توجه به اين که گيم پلي بسياري از نکات قسمت دوم و سوم را ندارد تا حدودي قديمي است و همانند يک عقب گرد به بازي 8 سال پيش است. البته گيم پلي بازي همچنان سرگرم کننده است اما پيشرفت نکردن آن تا حدودي باعث نااميدي طرفداران بازي مي شود.
صداگذاري بازي به خوبي انجام شده است وصداگذاران شماره هاي قبلي در اين بازي هم حضور دارند. آهنگ هاي بازي هم همخواني کامل با بازي را دارند. در کنار صداگذاري بايد به گرافيک بازي اشاره کرد که واقعاً عالي کار شده است.

دوستان فراموش نشدني

High Impact Games پيش از اين بازي هايي همچون Secret Agent Clank و Size Matters : Ratchet & Clant را براي PSP ساخته بود به همين خاطر گرافيک TLF واقعاً براي يک عنوان PSP عالي است . هرچند همچنان of Olympus Chains. God of War بهترين گرافيک را بين آثار psp دارد اما TLF هم يک عنوان فوق العاده به نظر مي رسد و از لحاظ گرافيکي بسيار شبيه به قسمت هاي پيشين خود است. ديگر نکته مثبت بخش تکنيکي بازي انيميشن هاي بي نقص آن است که کاملاً در سطح بازي PS2 است.
در آخر بايد گفت که .& The Lost Frontier. JakDaxter يکي از بهترين بازي هاي بر روي PSP است.
و مي توان گفت که سازندگان بهترين بازي پلتفرمر PSP را خلق کرده اند.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط