حافظه خود را تقويت کن

با وجود آن که گاهي اوقات بعضي چيزها را فراموش مي کنيم، اما مي توان گفت روش هايي وجود دارد که با کمک آنها مي توان حافظه خود را تقويت کنيم. با يک حافظه قوي تر، بهتر مي توانيم فعاليت هاي روزانه را انجام دهيم و از طرفي قادر خواهيم بود مغز خود را در برابر بيماري آلزايمر محافظت کنيم.
دوشنبه، 22 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حافظه خود را تقويت کن

حافظه خود را تقويت کن
حافظه خود را تقويت کن


 






 
با وجود آن که گاهي اوقات بعضي چيزها را فراموش مي کنيم، اما مي توان گفت روش هايي وجود دارد که با کمک آنها مي توان حافظه خود را تقويت کنيم. با يک حافظه قوي تر، بهتر مي توانيم فعاليت هاي روزانه را انجام دهيم و از طرفي قادر خواهيم بود مغز خود را در برابر بيماري آلزايمر محافظت کنيم.
تحقيقات انجام شده در طول سال هاي اخير نشان مي دهد کساني که فعاليت هاي فکري انجام مي دهند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزايمر قرار دارند و از طرفي حيواناتي که مغز آنها بيشتر تحريک مي شود، مرکز حافظه بزرگ تري دارند. شما نيز مي توانيد با انجام تغييرات کوچکي در زندگي خود علاوه بر آن که حافظه خود را تقويت نماييد، از بروز بيماري آلزايمر نيز پيشگيري کنيد. مراحل زير شروعي براي اين تغييرات حساب مي شود:

مرحله اول: از ميزان تنش ها بکاهيد
 

تنش زياد براي مغز مضر است. مطالعات نشان مي دهد حيواناتي که به طور دايم در معرض تنش قرار دارند، از سلول هاي حافظه کمتري برخوردارند. توجه به نکات زير مي تواند در کاهش فشارهاي رواني و تنش ها موثر باشد:
1- در طول روز، زماني را براي کاهش تنش قرار دهيد، نظير اختصاص دو دقيقه براي تمرين تنفس عميق و لحظاتي براي تمرين يوگا.
2- ميزان خواب خود را افزايش دهيد.
3- از مصرف نوشيدني هاي کافئين دار بکاهيد.
4- به طور مرتب ورزش کنيد.
5- سعي کنيد توقعات خود را از زندگي با واقعيت ها تطبيق دهيد.
6- بخنديد و شاد باشيد.

مرحله دوم: ورزش ذهني داشته باشيد
 

ورزش ذهني نقش يک جک را براي مغز شما بازي مي کند و گويي با آن مي توانيد مغز خود را از جا تکان دهيد. فعاليت هاي ذهني نظير حل جدول، يک مساله نيمه مشکل، معماي تصويري و کلامي و نظير اينها به گونه اي که به طور لذت بخش انجام شوند، سبب فعال شدن ذهن شما مي شوند.

مرحله سوم: رژيم غذايي سالم براي مغز
 

تغذيه نقش مهمي در سلامت مغز به عهده دارد. فعاليت هاي خود را با مقدار مواد غذايي مصرفي تنظيم نماييد. در غير اين صورت مواد غذايي بيشتر از نيازتان سبب ابتلاي شما به بيماري هايي نظير ديابت و فشار خون مي شود. در مورد مصرف چربي ها دقت نماييد. چربي ها نظير امگا 3، روغن زيتون، روغن ماهي و گردو براي ما مفيد هستند، اما خوردن چربي حيوانات مي تواند براي سلامتي مضر باشد.
غذاهايي را مصرف کنيد که حاوي آنتي اکسيدان است. مطالعات نشان داده حيوانات آزمايشگاهي که غذاهاي حاوي آنتي اکسيدان مصرف مي کنند، قابليت ذهني بالاتري دارند. غذاهاي حاوي ويتامين C,E و نيز ميوه جات و سبزيجات برگ سبز حاوي آنتي اکسيدان هستند.
در مورد مصرف کربوهيدرات ها دقت کنيد. غذاهاي فوري و فرآوري شده مي تواند به يکباره قند خون شما را افزايش دهند و اين خود بر مغز تاثير گذار بوده و مي تواند خطر ابتلا به ديابت را افزايش دهد.

مرحله چهارم: ورزش کنيد
 

سلامت جسم بر سلامت مغز تاثير گذار است. مطالعات اخير نشان مي دهد که رابطه اي ميان فعاليت هاي فيزيکي و کاهش آلزايمر وجود دارد. يک ورزش ايروبيک که به همراه نرمش هاي کششي و ريتم موزيک اجرا مي شود، در صورتي که خطر صدمه به سر را در پي نداشته باشد، مي تواند تاثير خوبي بر سلامت ذهن شما داشته باشد.

مرحله پنجم: تغيير شيوه زندگي
 

دارا بودن يک حافظه قوي در طول زندگي، نيازمند انجام تغييرات در شيوه زندگي است. توجه به نکات زير علاوه بر موارد گفته شده قبلي، مي تواند در اين رابطه موثر باشد:
1- در صورت اعتياد به سيگار، آن را ترک کنيد و از مصرف الکل اجتناب کنيد.
2- هدفمند زندگي کنيد و در فعاليت هاي اجتماعي حضور داشته باشيد.
3- در صورت ابتلا به بيماري، از طريق پزشک آن را درمان کنيد.
4- براي جلوگيري از فراموشي، امور خود را سازماندهي کنيد. براي مثال با نصب قلاب هايي در آشپزخانه، کليدهاي درها را در آنجا نصب کنيد يا وسايل مورد نياز خود را در مکان هاي مشخص و ثابت قرار دهيد و يک دفترچه يادداشت تاريخ دار داشته باشيد تا از طريق آن بتوانيد نکات مورد نياز خود را يادداشت کنيد و هميشه به خاطر داشته باشيد.
در صورتي که با انجام فعاليت هاي گفته شده، مشکل کم حافظه بودن شما برطرف نشد، با يک پزشک مشخص مشاوره نماييد.
منبع: نشريه راه موفقيت شماره 19



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.