طب سوزني چيست و چه کاربردي دارد؟

علم «سوزن درماني يا «Acupuncture» از معتبرترين و پرطرفدارترين روش هاي درمان سنتي است که امروزه مورد تأييد جهانيان قرار گرفته و همانگونه که از اسم اين روش، پيداست، درمان با سوزن هايي که بر بدن فرو مي رود انجام مي پذيرد. اولين بار اين روش به علت آثار حيرت انگيزش در کاهش و تسکين درد مورد توجه قرار گرفت و بعدها نيز، بعد از سال ها تحقيق جوامع پزشکي و تأييد اثرات سودبخش آن، بالاخره سازمان بهداشت جهاني ضمن تأييد آن، فهرستي منتشر کرد که بالغ بر 104 نوع بيماري مختلف را با اين روش قابل درمان مي دانست.
دوشنبه، 29 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طب سوزني چيست و چه کاربردي دارد؟

طب سوزني چيست و چه کاربردي دارد؟
طب سوزني چيست و چه کاربردي دارد؟


 






 
آيا اين روش درماني مورد تأييد و پذيرش وزارت بهداشت و درمان است يا خير؟
ـ بله، مطمئناً مورد تأييد است. اين روش درماني مدت ها است که در ايران استفاده مي شود و مورد تأييد وزارت بهداشت قرار گرفته است.هر پزشکي مي تواند با گذراندن دوره هاي آموزشي در خارج از کشور، بخصوص کشور چين که مهد اين علم است و با کسب مهارت هاي لازم حق استفاده از طب سوزني را در درمان بيماران خود در مطب داشته باشد.
لطفاً ما را بيشتر با اين علم کهن و چگونگي استفاده از آن در درمان بيماري آشنا کنيد.
علم «سوزن درماني يا «Acupuncture» از معتبرترين و پرطرفدارترين روش هاي درمان سنتي است که امروزه مورد تأييد جهانيان قرار گرفته و همانگونه که از اسم اين روش، پيداست، درمان با سوزن هايي که بر بدن فرو مي رود انجام مي پذيرد. اولين بار اين روش به علت آثار حيرت انگيزش در کاهش و تسکين درد مورد توجه قرار گرفت و بعدها نيز، بعد از سال ها تحقيق جوامع پزشکي و تأييد اثرات سودبخش آن، بالاخره سازمان بهداشت جهاني ضمن تأييد آن، فهرستي منتشر کرد که بالغ بر 104 نوع بيماري مختلف را با اين روش قابل درمان مي دانست. با اين تأييد کشورهاي بيشتري به استفاده از اين روش درماني روي آوردند و هر روز اثرات درماني حيرت انگيز آن بيش از پيش به اثبات مي رسد.
گفتيد بيش از 104 نوع بيماري مشخصاً با اين روش قابل درمانند. لطفاً شايع ترين و مهمترين اين بيماري ها را نام ببريد؟
ـ از شايع ترين و مهمترين موارد قابل درمان با طب سوزني در ايران، مي توان به کليه ي بيماري هاي مزمن و صعب العلاج مثل: ميگرن، انواع سردردها، سينوزيت، ناراحتي هاي گوارشي، زخم معده و التهاب روده ها، فلج هاي بعد از سکته هاي مغزي، بيماري هاي استخواني، مفصل،آرتروز، سياتيک و مشکلات تنفسي مثل آسم، آلرژي، بيماري هاي سيستم زنان و مشکلات سيستم اعصاب که شاخه هاي مهمي از کاربرد اين علم را شامل مي شود (افسردگي و اضطراب بي خوابي و انواع ترک اعتيادها) اشاره کرد. البته بايد يادآوري کنيم که در ايران بيشتر مراجعين مطب ها ي طب سوزني بيماراني هستند که از چاقي رنج مي برند. البته قابل ذکر است که امروزه در بعضي از موارد بعد از عمل هاي ليزر و ساکشن نيز جهت بازگرداندن پوست به حالت اوليه از اين روش استفاده مي شود.
لطفاً کمي هم از چگونگي کاربرد سوزن ها و نحوه ي عملکرد آنها بگوييد.
همانطور که از اسم اين روش مشخص است، درمان توسط سوزن هايي خاص صورت مي گيرد. اين سوزن ها به نقاط مخصوصي از پوست به نام «aupoint»زده مي شوند. اين نقاط داراي تنادنتال آناتوميک و فيزيولوژيک با بافت هاي اطراف خود هستند. اين سوزن ها بر روي نقاطي از پوست زده مي شوند که به کانال معروفند. کانال ها مسيرهايي هستند که به عقيده ي چيني ها نيرو يا انرژي حياتي بنام چي (chi) در آن جريان دارند. در اين مسيرها انرژي سبب ارتباط اعضاء در قسمت هاي مختلف بدن با يکديگر مي شود که همراه با يکديگر چرخه يي از انرژي را تشکيل مي دهند. در طب سوزاني ما بطور استاندارد دوازده مسير اصلي انرژي و هشت مسير فرعي و تعدادي هم نقاط فرعي داريم که عمدتاً کار بر روي آنها اعمال مي شود و مجموعاً 361 نقطه ي کلاسيک طب سوزني را تشکيل مي دهند، ولي کل نقاط انرژي بدن بالغ بر هفتاد مسير و 1500 نقطه است.
پس آيا مي توانيم نتيجه بگيريم که تمامي بيماري ها در انسان بر اثر بهم خوردن تعادل اين جريان انرژي در مسيرها ايجاد مي شود؟
ـ بله، تقريباً همين گونه است، از نظر طب چيني تمام بيماري ها ناشي از عدم تعادل و بهم خوردن بالانس جريان هاي انرژي در بدن هستند . کاهش يا افزايش يا رکورد انرژي در اين مسيرها منجر به ايجاد بيماري و بروز علايم گوناگون در بدن فرد مي شود.
شما گفتيد که درمان با فرو کردن سوزن هاي خاص در مسير کانال هاي انرژي انجام مي شود، حال توضيح دهيد چه مدت بايد اين سوزن ها در محل ثابت بمانند و فکر مي کنيد معمولاً چند جلسه براي درمان کامل بيماري نياز است؟
ـ معمولاً در هر جلسه سوزن ها بايد بين بيست تا سي دقيقه در محل مورد نظر باقي بمانند و تعداد جلسات درماني نيز نسبت به نوع بيماري و شرايط هر فرد متفاوت است. ولي بطور معمول شايد بتوان حداقل دوازده جلسه را براي ظاهر شدن اثرات درماني اين سوزن ها براي هر بيماري در نظر گرفت.
همانطور که مي دانيد در دنياي امروز بيماري هايي از قبيل هپاتيت، ايدز و ... مي توانند از طريق سوزن به ديگران منتقل شوند،آيا شما مي توانيد بيماران خود را از سلامت سوزن هاي مورد استفاده در اين روش مطمئن کنيد؟
ـ در کلينيک ما هر بيمار در ابتداي مراجعه ، سوزن هاي مورد نياز خود را تهيه مي کند که اين سوزن ها بعد از هر بار مصرف بر روي پدهايي مخصوص که نام فرد بر روي آن نوشته شده است نصب و در دستگاه اتوکلاو گذاشته مي شود. اين سوزن ها در دستگاه اتوکلاو با درجه ي بالا استريل مي شوند و به هيچ وجه سوزن کسي براي فرد ديگراستفاده نمي شود و جايي براي نگراني بيماران وجود ندارد. مع الوصف در بيماراني که باز هم از اين لحاظ نگراني دارند. مي توان هر بار از سوزن هاي يک بار مصرف هم استفاده کرد و اين کار بسته به درخواست بيماران انجام مي پذيرد.
آيا درمان تنها با اين سوزن ها انجام مي گيرد يا باز هم نياز به مصرف دارو درکنار طب سوزني است؟
ـ بيشتر بيماراني که با طب سوزني درمان مي شوند. معمولاً هيچ نيازي به استفاده از داروهاي شيميايي ندارند. اما بايد توجه داشت که درمان در بعضي از بيماري ها مخصوصاً در ابتداي درمان با طب سوزني تا جواب دادن بيمار به نحوه ي درمان که ممکن است چند روز طول بکشد، ما مجبوريم براي دردهاي حاد بيماران از طب عربي و دارو درماني در کنار طب سوزني به صورت مکمل، جهت شفاي سريع تر بيماران استفاده کنيم. معمولاًدر اين روش نيازي به استفاده از دارو در کنار سوزن درماني نيست و اين خود از نکات مثبت و برجسته ي اين روش درماني محسوب مي شود.
منبع: هفت روز زندگي شماره(90)



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.