خوشبختي فقط با يك كليك!

بسياري از ايرانيان همچنان بر اين باور قديمي استوارند که ازدواج، هندوانه اي در بسته است و تا بريده نشود، درون آن مشخص نخواهد شد. اين گونه است که براي اين افراد، بخت و سرنوشت در امر ازدواج، نقشي پررنگ و اساسي مي يابد. در زمانه اي که براي آسان شدن کارها و صرفه جويي در زمان و هزينه، امور فراواني در دنياي مجازي و به صورت آنلاين صورت مي پذيرد، عده اي نيز که اميدي به شيوه هاي سنتي ازدواج ندارند، در اينترنت دنبال نيمه گمشده خود مي گردند، که از راه رسيده و آنان را به سرزمين ببرد. و البته دور از ذهن نيست که اين سرزمين روياها گاه از ناکجا آباد سر در مي آورد.
يکشنبه، 6 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوشبختي فقط با يك كليك!

خوشبختي فقط با يك كليك!
خوشبختي فقط با يك كليك!


 






 
بسياري از ايرانيان همچنان بر اين باور قديمي استوارند که ازدواج، هندوانه اي در بسته است و تا بريده نشود، درون آن مشخص نخواهد شد. اين گونه است که براي اين افراد، بخت و سرنوشت در امر ازدواج، نقشي پررنگ و اساسي مي يابد. در زمانه اي که براي آسان شدن کارها و صرفه جويي در زمان و هزينه، امور فراواني در دنياي مجازي و به صورت آنلاين صورت مي پذيرد، عده اي نيز که اميدي به شيوه هاي سنتي ازدواج ندارند، در اينترنت دنبال نيمه گمشده خود مي گردند، که از راه رسيده و آنان را به سرزمين ببرد. و البته دور از ذهن نيست که اين سرزمين روياها گاه از ناکجا آباد سر در مي آورد. چندي است در گوشه و کنار اين دنياي مجازي، آشفته بازاري، به نام سايت هاي همسريابي شکل گرفته است. نمونه مشابه چنين سايت هايي در خارج از کشور، نزديک به دو دهه است که با عنوان دوست يابي فعاليت مي کنند. اين سايت ها که بعضاً شرايط دشواري نيز براي فارسي زبان نيز براي سنخيت يافتن تا فرهنگ اسلامي و ايراني، برآنند تا رنگ و بوي مذهبي به خود گيرند. اما گشتي کوتاه در اين سايت ها اهداف سودجويانه و غير اصولي آنان را بر ملا مي کند. برخي از پرسش ها و شروط مطرح شده در چنين سايت هايي، از قبيل رنگ چشم، رنگ مو، رنگ پوست، توقعات جنسي از طرفين، تعدد فرزندان درخواستي، تناسب اندام، ميزان حساب هاي بانکي، نوع خودرو و...، آن ها را بيشتر به سايت هاي طنز يا غير اخلاقي شبيه کرده است. در حال حاضر حدود 39 سايت همسريابي براي ايرانيان در حال فعاليت است و هر چند بر تعداد آن ها افزوده شده و رشد بيشتري مي يابند، سوء استفاده ها و صدمه هاي حاصل از آن نيز افزايش مي يابند. متأسفانه بسياري از عکس ها و روابطي که در نتيجه عضو شدن در اين سايت ها صورت مي گيرد، مورد استفاده هاي غير قانوني و غيراخلاقي قرار مي گيرند.

ايده خام سازمان ملي جوانان
 

اولين مركز رسمي كه بر فعاليت سايت هاي همسريابي اصرار و تأكيد داشت، سازمان ملي جوانان بود. سه سال پيش ميزگردي در ايران برگزار شد كه در آن راهكارهاي ترويج فرهنگ وساطت درامر ازدواج و در جامعه امروز، نقش شبكه هاي اطلاع رساني نوين در همسر يابي، مزايا و معايب آن و همچنين روش هاي پيشنهاد ازدواج مورد بررسي قرار گرفت. دكتر اسحاقي، معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان، بررسي شيوه هاي همسريابي، شناسايي سايت هاي مرتبط با اين حوزه، و بهره گيري از فضاهاي مجازي براي بالا بردن ازدواج به موقع، آسان و آگاهانه جوانان را از جمله اهداف برگزاري ميزگرد عنوان كرد. در همان زمان سرپرست دادسراي جرائم رايانه اي بر برخورد جدي با عوامل و ريشه هاي اصلي اين سايت ها تأكيد كرده و گفته بود كه شناسايي و برخورد با عوامل اصلي سايت هاي همسريابي در دستور كار دادسراي ويژه رسيدگي به جرائم رايانه اي قرار دارد. و به طور حتم دستگاه قضايي اجازه چنين تخلفاتي را نخواهد داد. منيره نوبخت، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز با تأكيد بر اينكه براساس ضوابط تعيين شده بايد نظارت، مراقبت و در واقع سالم سازي سايت هاي همسر يابي در رابطه با محتوا مورد توجه قرار گيرد، از مراجع ذيربط خواسته بود مطابق با قوانين موجود عليه فعاليت هاي غير اخلاقي آنها اقدام كنند. با اين وجود نه تنها از روند رو به افزايش اين سايت ها كاسته نشد، بلكه روز به روز بر تعداد آن ها افزوده شده و مي شود.

كلاهبرداري در روز روشن
 

مصطفي اقليما، رييس انجمن مددكاري علمي ايران، دليل استقبال از اين سايت ها را تمايل برخي جوانان به ويژه پسران، براي برقراري رابطه دوستي و در نهايت جنسي عنوان كرده است. نكته قابل توجه اين است كه اطلاعاتي كه افراد خصوصاً جوانان در اين سايت ها ثبت مي كنند، ويژگي هايي است كه هر فرد با دارا بودن آن ها اگر قصد ازدواج داشته باشد، به آساني قادر به تشكيل خانواده خواهد بود و ديگري نيازي به ورود به سايت هاي اينترنتي ندارد. براساس اظهارات اقليما، طي بررسي هايي كه در اين سايت ها انجام داده شده بالاي 80 درصد اطلاعات وارد شده در اين سايت ها غيرواقعي است و بعضاً جواناني كه در اين سايت ها ثبت نام مي كنند اطلاعاتي را از خود وارد مي كنند كه اگر واقعي باشد، آن جوان با لب تر كردني مي تواند ازدواج كند. وي همچنين عنوان كرده است كه بر اساس مشاهدات و گزارشات اكثر افراد در ديدارهاي اول و دوم خواستار برقراري رابطه جنسي براي شناخت بيشتر از هم ديگر بودند.

اغفال صد دختر در اينترنت
 

يك مهندس قلابي كه با شكايت دختري دستگير و بازداشت شده بود، به اغفال و كلاهبرداري ازحدود صد زن و دختر از طريق اينترنت اعتراف كرده است. اين شياد با ايجاد يك سايت همسريابي، با حدود صد زن آشنا شده و به همه آنان وعده ازدواج داده بود. او پس از مدتي، اعتماد اين زنان را به خود جلب كرده و اقدام به كلاهبرداري از آنان مي نموده است. اين مرد كه مدعي شده قصد ازدواج با تمام طعمه هايش را داشته، تاكنون به فريب حدود يك صد دختر و زن مطلقه اعتراف كرده است.
منبع: نشريه دنياي زنان، شماره 70



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط