چاقي و عوارض آن

شايد نتوان قدمتي را براي عارضه چاقي و مشكلات رواني افراد چاق و مشقت‌هايي را كه آنها در زندگي روزمره خودشان متحمل مي‌شوند، مشخص كرد. از سويي ديگر نگاه بد جامعه به افراد چاق و ناكافي بودن امكانات شهري به ويژه در شهرهاي كشورهاي جهان سوم براي زيست هرچه راحت‌تر اين افراد باعث شود، كه افراد دچار چاقي مفرط، هرچه بيشتر دچار بيماري‌هاي روحي شوند و شايد به طور قطعي بتوان گفت كه عامل اصلي بدخلقي و بدرفتاري اشخاص چاق در درون جامعه همين معضل است.
سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاقي و عوارض آن

چاقي و عوارض آن
چاقي و عوارض آن


 

تهيه وتنظيم:
سجاد بيات پور
دكتر فرامرز بهشتي‌فرد*



 
شايد نتوان قدمتي را براي عارضه چاقي و مشكلات رواني افراد چاق و مشقت‌هايي را كه آنها در زندگي روزمره خودشان متحمل مي‌شوند، مشخص كرد. از سويي ديگر نگاه بد جامعه به افراد چاق و ناكافي بودن امكانات شهري به ويژه در شهرهاي كشورهاي جهان سوم براي زيست هرچه راحت‌تر اين افراد باعث شود، كه افراد دچار چاقي مفرط، هرچه بيشتر دچار بيماري‌هاي روحي شوند و شايد به طور قطعي بتوان گفت كه عامل اصلي بدخلقي و بدرفتاري اشخاص چاق در درون جامعه همين معضل است. تحقيقات انديشمندان بيانگر آن است كه افراد چاق مستعد براي ابتلا به انواع بيماري‌هاي (انسداد عروق قلبي/ سكته‌هاي مغزي/ سكته‌هاي قلبي/ ديابت/ بيماري‌هاي عفوني/ بيماري‌هاي پوستي/آرتروز مفاصل/آسم/ تنفس بد در حال خواب/ سرطان رحم/پروستات)هستند. و غالباً ممكن است در طول يك دوره زماني مبتلا به آنها شدند. تحقيقات انديشمندان اصرار بر بيان اين نكته دارد كه كاهش وزن در اشخاص كه دچار چاقي مفرط هستند باعث عدم ابتلا با پيشگيري اساسي در ابتلا افراد چاق به بيماري‌هاي گفته شده مي‌شود و تهديد جدي براي اين اشخاص هنگامي ايجاد مي‌شود كه سن اين اشخاص بالا برود و مشكلات اساسي به خصوص سائيدگي استخواني و آن هم عمدتا در نواحي زانوها براي اين اشخاص ايجاد شود.
شاخص توده بدني:
شاخص توده بدني با (بي‌ام اي) يك فرمول كلي است كه انديشمندان جهان در رشته علوم تغذيه از اين فرمول براي (تعيين ميزان چاقي اشخاص) استفاده كرده و حسب ضوابطي كه آن را به صورت قراردادي ميان خود تعيين كرده‌اند، وضعيت فرد چاق را به طور نمونه اشخاصي كه توده بدني در آنها بالاتر از 35 باشد دچار چاقي مفرط هستند و اشخاصي كه شاخص توده بدني در آنها بين 20 تا 25 است، اشخاصي كه داراي وزن طبيعي هستند و اشخاصي كه شاخص توده بدني در آنها بين 26 تا 29 است، دچار اضافه وزن شديد هستند و در نهايت اشخاصي كه بي‌ام‌اي بدني آنها بين 30 تا 34 قرار دارد، افراد چاق هستند.
روش‌هاي درمان چاقي به صورت طبيعي:
از جمله روش‌هاي طبيعي درمان چاقي كه غالباً مردم جامعه نيز بيشتر راغب به استفاده از آن هستند تا روش‌هاي جراحي كلاسيك و نوين عبارتند از: كاهش وزن از طريق ورزش متناسب و اصولي كاهش وزن از طريق داشتن رژيم غذايي سالم، تغيير در رفتار و اصلاح عادات اجتماعي، پرخوري نكردن در وعده غذايي شام و جايگزيني انواع سالادهاي طبيعي همراه با سس‌هاي طبيعي و گياهي، تغيير در روش زندگي و فعاليت اجتماعي، تغيير در عادات اجتماعي زندگي صنعتي شهري (پياده‌روي كردن متناسب در طول روز استفاده نكردن از غذاهاي فست‌فودي، استفاده نكردن از سس‌هاي چرب) و ...
صنعتي شدن جوامع و رابطه آن با افزايش وزن افراد:
امروزه با ايجاد يك رفاه نسبي در سطح جهان كه درصد آن در برخي از كشورها بالا و در برخي ديگر كشورها متوسط است، افراد جهان از تغذيه مناسبي در بسياري از مناطق برخوردار هستند البته به جز كشورهايي كه طبق آمارهاي جهاني زير خط فقر هستند و مردم اين جوامع از تغذيه نامناسب رنج مي‌برند و دچار سوء تغذيه هستند، اما غالباً تحقيقات دانشمندان علوم تغذيه بيانگر آن است كه درصد قابل توجهي از اشخاص چاق در جوامع صنعتي زندگي مي‌كنند. زيرا چاقي يك پديده انساني است كه با فاكتور‌هايي از قبيل گسترش رفاه اجتماعي، نوع تغذيه كامل مردم يك جامعه، استفاده مردم از مواد غذايي پرچرب و گران، رابطه بسيار مستقيمي دارد. از سويي ديگر تحقيقات انديشمندان بيانگر اين است كه چاقي در بسياري از موارد در نتيجه وجود يك رابطه وراثتي اتفاق مي‌افتد. به طور ميانگين از ميان والديني كه دچار چاقي مفرط هستند (هشتاددرصد) فرزندانشان چاق به دنيا مي‌آيند و غالباً استفاده بسيار زياد از گوشت‌هاي قرمز و سس‌هاي پرچرب و انواع شكلات‌هاي چرب در ميان مردمان جوامع غربي به ويژه جوامع اروپاي شرقي باعث شده كه محل شيوع بيماري‌هاي چاقي در منطقه جغرافيايي جوامع غربي باشد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص جراحي عمومي و لاپاراسكوپي
 

منبع:http://www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.