6 سؤال شايع درباره دهان و دندان

دندانپزشکان مسواک زدن صحيح و نخ کشيدن دندان ها را کليد دستيابي به لبخندي زيبا و احساسي خوب مي دانند. معمولاً بيماراني که به دندانپزشکان مراجعه مي کنند، افرادي هستند که يک يا تعدادي از دندان هاي شان را از دست داده اند. باورتان نمي شود ولي خيلي از بيماران، تصويري از هنرپيشه هايي که لبخندي زيبا دارند، همراه خود به مطب مي آورند تا دندان هاي شان طوري بازسازي شود که لبخندي زيبا و جذاب داشته باشد. اين روزها آفريدن چنين
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 سؤال شايع درباره دهان و دندان

 6 سؤال شايع درباره دهان و دندان
6 سؤال شايع درباره دهان و دندان


 

نويسنده: دکتر شيرين معماران
متخصص پروتز دهان و دندان



 
دندانپزشکان مسواک زدن صحيح و نخ کشيدن دندان ها را کليد دستيابي به لبخندي زيبا و احساسي خوب مي دانند. معمولاً بيماراني که به دندانپزشکان مراجعه مي کنند، افرادي هستند که يک يا تعدادي از دندان هاي شان را از دست داده اند. باورتان نمي شود ولي خيلي از بيماران، تصويري از هنرپيشه هايي که لبخندي زيبا دارند، همراه خود به مطب مي آورند تا دندان هاي شان طوري بازسازي شود که لبخندي زيبا و جذاب داشته باشد. اين روزها آفريدن چنين لبخندي در دنياي دندانپزشکي اصلاً کار دشواري نيست. سؤالاتي که بيماران براي داشتن لبخندي زيبا مي پرسند، براي دندانپزشکان تکراري شده است. اگر شما هم چنين سؤالاتي داريد، بگرديد ببينيد مي توانيد پرسش هاي تان و پاسخ آنها را در اين مطلب پيدا کنيد.

پلاک هاي دنداني چگونه به لثه ها و دندان ها صدمه مي زنند؟
 

ميکروب هاي موجود در پلاک از غذاهايي که ما مي خوريم استفاده مي کنند تا بتوانند اسيدي توليد کنند که به ميناي دندان آسيب برساند و آن را ضعيف کند. مينا سدي محکم براي مراقبت از دندان شماست و اگر آسيب ببيند، راهي براي تشکيل سوراخ روي دندان باز مي شود. علاوه بر اين، پلاک مي تواند لثه ها را آزرده کند که از اينجا هم بيماري لثه شروع مي شود؛ همان چيزي که به پيوره معروف است.

من هم ممکن است روزي به بيماري لثه مبتلا شوم؟
 

بله، بيماري لثه شما را در هر سني درگير مي کند ولي معمولاً در افراد بالغ اتفاق مي افتد. از هر چهار نفر بالغ بالاي 35 سال، سه نفر بيماري لثه دارند يا ممکن است در آينده به آن مبتلا شوند. خوشبختانه با معاينات منظم پزشکي و بهداشت روزمره و مناسب دهان، مي توان از بيماري لثه جلوگيري کرد يا آن را بهبود بخشيد چون در مراحل اوليه هنوز به لثه ها آسيب جدي نرسيده است. اگر شما لثه ها را بدون درمان رها کنيد، ممکن است به مراحل جدي تر برسد که مي تواند استخوان و لثه حمايت کننده دندان شما را به خطر بيندازد و وقتي که بيماري به اين مرحله برسد، ديگر نمي توان وضع را به صورت اول برگرداند و فقط يک برنامه منظم درماني و بهداشت بهتر دهاني مي تواند وضع را از اين بدتر نکند.

چه کار کنم که هيچ وقت به پوسيدگي دندان ها و بيماري لثه مبتلا نشوم؟
 

سالم نگه داشتن دندان و لثه ها بسيار ساده است، اگر عادت کنيد آنها را هر روز و به درستي تميز کنيد و به طور منظم دندانپزشک تان را ملاقات کنيد.
دو بار در روز به خصوص صبح ها و شب قبل از خواب، مسواک بزنيد.
از خميردنداني استفاده کنيد که محتوي فلورايد باشد. فلورايد مي تواند مانع پوسيدگي شود.
بين دندان ها را هر روز تميز کنيد تا پلاک را از جاهايي که مسواک نمي تواند به آنها برسد برداريد.

چطور بدانم که مسواک زدن من درست است؟
 

مسواک زدن درست، اولين مرحله اي است که مي توان دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارد. يعني حداقل دو دقيقه با روش مناسب مسواک بزنيد؛ هر قسمت از فک را بايد حداقل 30 ثانيه ( راست و چپ فک بالا، راست و چپ فک پايين) مسواک کرد.

بهترين شيوه براي مسواک زدن چيست؟
 

راه هاي زيادي وجود دارد که شما دندان هاي تان را مسواک بزنيد. چند روش را به شما پيشنهاد مي کنيم:
1- براي سطوح بيروني دندان ها، مسواک را با زاويه 45 درجه نسبت به لثه نگه داريد.
2- مسواک را آرام و با حرکات کوتاه، به عقب و جلو ببريد.
3- همين روش را مي توانيد براي سطح جونده و سطوح داخل دندان ها استفاده کنيد.
4- براي تميز کردن سطح داخلي دندان هاي جلو مي توانيد مسواک را عمودي نگه داريد. حالا حرکات نوک مسواک شما بايد به سمت بالا و پايين باشد و نه عقب و جلو.
5- يادتان نرود خط لثه را هم مسواک بزنيد و مطمئن باشيد که دندان هاي عقب هم تميز شده اند.
6- حواس تان به تميز کردن زبان هم باشد تا بتوانيد نفس تازه و تميزي داشته باشيد.

آيا مسواک هاي برقي از مسواک هاي معمولي بهترند؟
 

نمي شود به اين سؤال پاسخ قاطعي داد، اما براي داشتن دندان هاي تميزتر، مسواک هاي برقي جديدي به بازار آمده اند. کار اين مسواک ها با مسواک هاي دستي و معمولي فرق مي کند. پس حالا يک کار جديد داريد که بتوانيد براي تميز کردن بهتر دندان هاي تان ياد بگيريد . فقط بايد مطمئن شويد که سر مسواک به تمام قسمت هاي دهان تان مي رسد.
منبع: کوچه ما، شماره 10.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.