تأثير انقلاب ايران بر بيداري اسلامي

«معني انقلاب ما اين است همه ملت ها بيدار بشوند و همه دولت ها بيدار بشوند و خودشان را از اين گرفتاري که دارند و از اين تحت سلطه بودني ها که هستند و از اين که همه مخازن آن ها دارد به باد مي رود و خودشان به نحو فقر زندگي مي کنند، نجات بدهد (صحيفه امام ج 13 ص 281)
پنجشنبه، 11 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثير انقلاب ايران بر بيداري اسلامي

تأثير انقلاب ايران بر بيداري اسلامي
تأثير انقلاب ايران بر بيداري اسلامي


 





 
«معني انقلاب ما اين است همه ملت ها بيدار بشوند و همه دولت ها بيدار بشوند و خودشان را از اين گرفتاري که دارند و از اين تحت سلطه بودني ها که هستند و از اين که همه مخازن آن ها دارد به باد مي رود و خودشان به نحو فقر زندگي مي کنند، نجات بدهد (صحيفه امام ج 13 ص 281)
شايد با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي در ايران کسي فکر مي کرد که اين مدل نوپاي نظام اسلامي، روزي در خارج از مرزهاي ايران نيز جواب بدهد امام بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت روح الله، با شناختي که از اسلام و احکام آن و گستره آن داشت افق تشکيل امت اسلامي را نظاره مي کرد و بر اين اساس بود که همه را بر اين نکته سوق داد که:
«مسئولان ما بايد بدانند که انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت، ارواحنا فداء است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.» (صحيفه امام ج 21، ص 327)
با پيروزي انقلاب اسلامي و به موفقيت رسيدن اولين الگوي نظام اصيل اسلامي، آنچه که باعث گرايش هر چه بيشتر ساير ملل به اين مدل شد، شکسته شدن ديوار بلند تبليغاتي غرب و به تبع آن آشنايي توده هاي ديگر ملل با ادبياتي جديد در حوزه مالکيت ديني بود. همين ادبيات ساده و بي پيرايه انقلاب اسلامي علي رغم ميل استکبار و نظام سلطه در ضمير دل مردم ستمديده نفوذ کرد.
امام خميني (ره) از همان ابتداي انقلاب جمهوري اسلامي را حامي و پناهگاه همه آزادگان و مسلمانان جهان خواند و ايران را مأمني براي همه مبارزان جهان عليه نظام معرفي کرد.
«ما اعلام مي کنيم که جمهوري اسلامي ايران براي هميشه حامي و پناهگاه مسلمانان و آزادگان جهان است و کشور ايران به عنوان يک دژ نظامي و آسيب ناپذير نياز سربازان اسلامي را تأمين و آنان را به مباني عقيدتي و تربيتي اسلام و همچنين به اصول و روش هاي مبارزه عليه نظام هاي کفر و شرک آشنا مي سازد. (صحيفه امام ج 21، 74-100)
حوادث اخير ملت هاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در چند ماه اخير که از تونس شروع شد و به يک حرکت فراگير در سرتاسر منطقه تبديل شد، بي شک يک حرکت نوپا وبدون پشتوانه نبوده. ملت هاي مسلمان منطقه خاورميانه سال هاست حاکم فاسد خود را تحمل مي کنند. ظلم و فساد و استبداد داخلي از يک سو، عدم پايبندي حکام به شريعت اسلامي در اداره جامعه سرسپردگي آنها به سوي استکباري عالم از سوي ديگر، اهمال و سوء برخورد حکام در مسئله فلسطين و حرکت هاي پنهان و آشکار اين حکام به نفع آمريکا و اسرائيل در منطقه و عدم حرکت و دستيابي يه اين جوامع به سمت آرمان هاي ملي و اسلامي، همه از مسائلي بودند که منطقه را مستعد چنين انقلاب هايي مي کردند.
رهبر معظم انقلاب بارها در بيانات خود پشتوانه اين تحرکات منطقه را حرکت عظيم ملت ايران معرفي کرده اند و معتقدند که بيداري اسلامي به معناي واقعي را ملت ايران آغاز کرد و با استعانت از خدا آن را امتداد بخشيدند.
انقلاب اسلامي و نظامي اسلامي ايران نشان داد که اسلام مي تواند از حد يک توصيه اخلاقي فراتر رود و در موضوع فکري که نظامي را به وجود بياورد قرار گيرد.
و امروز با گذشت بيش از 30 سال از استقرار نظام اسلامي، شاهديم که اين انقلاب با ويژگي هاي منحصر به خودش، از نفوذ و توان جذب فراواني در ميان مردم کشورهاي منطقه بهره مي برد. براي اين که تأثيرات اين انقلاب بر انقلاب هاي منطقه ملموس تر مشاهده شود به اختصار به برخي از مهمترين اين اثرات به صورت فهرست وار اشاره مي شود.
 
عراق: در حال حاضر عراق به يکي از حاميان نظام اسلامي در منطقه تبديل شده است که توانسته با تکيه بر عالمان شيعي و حمايت احزاب مختلف در اين کشور از حرکت عظيم مردم، از دست ديکتاتور بعث رهايي پيدا کند.
عربستان: امروز رژيم آل سعود به وجود مقاومتي که سعي در اصلاح ساختارهاي سياسي و اقتصادي و اجتماعي خود در حال انجام دادن است اما نتوانسته مقاومت مردم را کنترل کند. با وجود اختناق شديد و مجازات هاي سنگين براي هر گونه فعاليت سياسي و يا خبري در اين کشور، جنبش هاي متعددي در عربستان از جوانان شيعي و سني مسلمان گرفته تا گروه هاي روشنفکر شکل گرفت. در حال حاضر شاهد فعاليت بيشتري از اين احزاب عليه سيستم وهابي آل سعود هستيم.
بحرين: وجود جمعيت هشتاد درصدي شيعيان در بحرين، اين کشور را به لحاظ فرهنگي بيش از پيش به ايران شيعه مي کند و اين امر نسبت قرابت ميان عقايد دو کشور مي شود. بيش از چهل سال پيش در پي يک توطئه انگليسي، رژيم خائن پهلوي دوم پذيرفت که اين جزيره ارزشمند از ايران جدا شود. در اين چند ماهه اخير شاهد شعارهاي «اسقاط الموت» عليه رژيم ديکتاتوري آل خليفه هستيم.
لبنان: بارزترين تأثير انقلاب اسلامي بر دولت و ملت لبنان قابل بررسي است. ظهور و تشکيل حزب الله لبنان به عنوان نزديکترين گروه شيعي به انقلاب اسلامي در حال خارج از مرزهاي جمهوري اسلامي است که توانسته از مردمي مستضعف و محروم در لبنان ساختاري نيرومند و قدرتمند در تحولات داخلي و خارجي بسازد و نيز شکست سخت رژيم صهيونيستي از حزب الله لبنان رقم زنند تحولات بزرگ در منطقه است.
فلسطين: يکي از مهم ترين آرمان ها و شعارهاي انقلاب اسلامي، دفاع از مظلوم و در رأس آن فلسطين و محو رژيم صهيونيستي بوده است. تبديل مسئله فلسطين از يک مسئله قومي و عربي به يک مسأله اسلامي، قراردادن روزي به نام قدس و قطع رابطه کامل ايران با رژيم صهيونيستي، از جمله اقدامات اصلي رهبر انقلاب اسلامي در اين زمينه بوده است. همچنين الگو قراردادن نظام اسلامي توسط مبارزان فلسطيني، قرار دادن مسجد به عنوان پايگاه اصلي مبارزه با دشمنان و شکل گيري گروه هاي جهادي چون حماس و جهاد اسلامي، گسترش انتفاضه و از جمله ساير آثار قابل ذکر است.
مصر، تونس، ليبي: کشورهايي که به وضوح تأثيرات انقلاب اسلامي بر ايشان را مي توان مشاهده کرد که در نهايت به مبارزه براي رهايي از ديکتاتوري حاکمان عمال آمريکا و ضد دين انجاميد و همه مستضعفان جهان چشم انتظار سرنوشت انقلاب در اين کشورها هستند.
امروز به برکت انديشه هاي حضرت امام و تدابير مقام معظم رهبري شاهديم که صداي عدالتخواهي و ضد استکباري انقلاب اسلامي به آن سوي قاره ها نيز رسيده است و در آمريکاي لاتين و يا ساير جوامع غير اسلامي انديشمندان و رهبران نهضت ها با اين ايده مقدس يعني انقلاب اسلامي در حال آشنا شدن هستند.
منبع: نشريه يارا، شماره 8.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.