قرآن، مشكات عرش

قرائت قرآن كريم در جاي خود نيز وابسته به آدابي است؛ بنابراين شيوة خواندن آن را نيز بايد از اهل قرآن آموخت. مرد بي‌نظير قرآني دنياي معاصر ما، حضرت امام خميني(ره) در جملاتي كوتاه در لابه‌لاي آثارشان به اين نكته‌ها اشاره كرده‌اند كه در اين نوشتار، در برخي از نقاط، از محضر آن پير بيناي بي‌همتا استفاده شده است، آن‌ها را پيش‌كش قاريان قرآن كريم مي‌كنيم.
شنبه، 3 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرآن، مشكات عرش


قرآن، مشكات عرش
قرآن، مشكات عرش


 

نویسنده : محمدرضا رمزي‌اوحدي




 

پنج نكتة كوتاه با قاريان قرآن كريم
 

قرائت قرآن كريم در جاي خود نيز وابسته به آدابي است؛ بنابراين شيوة خواندن آن را نيز بايد از اهل قرآن آموخت. مرد بي‌نظير قرآني دنياي معاصر ما، حضرت امام خميني(ره) در جملاتي كوتاه در لابه‌لاي آثارشان به اين نكته‌ها اشاره كرده‌اند كه در اين نوشتار، در برخي از نقاط، از محضر آن پير بيناي بي‌همتا استفاده شده است، آن‌ها را پيش‌كش قاريان قرآن كريم مي‌كنيم.
اما نخست، ترجيع‌بندي روايي و حديثي در خصوص عظمت توجه به قرآن كريم را زيور اين مطلع مي‌نماييم.
امام علي(ع) به «محمد حنفيه» مي‌فرمايند: «قرآن عهد خداست. مبادا بر تو روزي بگذرد و عهد خدا را نخواني.»
و در فرازي ديگر فرموده‌اند: «كسي، در عمل كردن به قرآن از تو پيشي نگيرد.»
هم‌چنين رسول خدا(ص) در حديثي مي‌فرمايند: «آن‌كه از قرآن روشنايي بجويد، خداوند به او نورانيت مي‌دهد و آن‌كه كارهايش را به ‌وسيلة قرآن تنظيم كند، خدا او را از خطاها نگه مي‌دارد...»
و در كلامي شيرين‌تر افزوده‌اند: «اي گروه قرآن‌خوان‌ها!‌ از خداوند بپرهيزيد و تقوا داشته باشيد، در آن‌چه كه از كتاب‌هايش به شما داده است؛ زيرا من مسئولم و شما هم مسئوليد؛ من در رساندن رسالت مسئولم و شما دربارة قرآن و سنت من مسئوليد.»

استمرار و مداومت در خواندن قرآن كريم
 

كسي ما را به‌خاطر تكرار و استمرار در غذا خوردن، حمام رفتن و مسواك زدن سرزنش نمي‌كند. قرآن به‌عنوان مبين راه‌هاي معنوي و مادي آدمي، در حركت يك فرد با ايمان، نقش همان صراط مستقيمي را دارد كه انتهايش به لقاي خداوند متعال مي‌رسد. بنابراين با تكرار و خواندن مستمر آن، اين سرچشمة زلال را در زندگي خود جاري مي‌نمايد. در قرآن كريم از ما خواسته شده است كه دست از بهره‌هاي پي‌درپي قرآن كه به‌واسطة تكرار آن به‌دست مي‌آيد، برنداريم.
خداوند در سورة مباركة «مزمل»، آية 20 مي‌فرمايد: «آن‌چه براي شما ميسر است، از قرآن بخوانيد. خداوند مي‌داند گروهي از شما بيمار مي‌شوند و گروهي ديگر براي به‌دست آوردن روزي خدا به سفر مي‌روند و دسته‌اي ديگر از شما در راه خدا جهاد مي‌كنند؛ پس به اندازه‌اي كه براي شما ممكن است، از آن تلاوت كنيد.»
پس بهرة ما از قرآن نبايد صرفاً به ماه رمضان خلاصه شود. اين بهره را بايد در تمام روزهاي سال، دائمي نمود كه در روايت، قرائت دست‌كم پنجاه آيه در روز، مورد سفارش و تأكيد قرار گرفته است.
از اين‌رو حضرت امام خميني(ره) به فرزندشان حاج احمد آقا مي‌نويسند: «فرزندم! با قرآن، اين كتاب معرفت، آشنا شو؛ اگرچه با قرائت آن، و راهي به‌سوي محبوب باز كن.»

احترام به قرآن كريم
 

ما اگر در محضر عالم بزرگي حضور داشته باشيم، به او بي‌احترامي نمي‌كنيم؛ بلكه به‌گونه‌اي عمل مي‌كنيم كه گوياي توجه و اردات ما باشد. ما بايد در محضر قرآن نيز چنين حالت خاضعانه‌اي را داشته باشيم، بلكه به مراتب، بالاتر از اين نوع احترام‌ها؛ آن‌چنان كه دقيقآً نشان‌گر توجه تام ما به ساحت مقدس قرآن باشد. «مولانا» در مثنوي، نتيجة بي‌ادب را در قالبي زيبا آورده است كه، «بي‌ادب محروم ماند از لطف رب.»
 
دستور صريح قرآن به ما اين است كه هنگام قرائت قرآن توسط ديگران، سكوت كنيم.
متأسفانه همين معناي مهم، يعني سكوت در برابر قرآن و گوش دادن به آن، در مجالس ترحيم زير پا گذاشته مي‌شود. قاري، قرآن مي‌خواند و يكي چاي مي‌خورد، ديگري صحبت مي‌كند، يكي سيگار مي‌كشد و يكي مشغول صحبت با تلفن همراه خود است و...
بنابراين امام سجاد(ع) در «صحيفة سجاديه» به خداوند عرض مي‌كند: «ما را از كساني قرار ده كه قرآن را چنان‌كه شايستة حفظ و نگهداري آن است، نگاه مي‌دارند.»

خواندن معني قرآن
 

يكي از حيله‌هاي شيطان كه به ذهن ما القا مي‌كند و گاهي نيز شنيده‌ايم، اين است كه: «ما معني قرآن را نمي‌خوانيم؛ چون نمي‌فهميم.»
شيطان در تلاش است تا بهرة ما را از قرآن كم‌تر كند و در مرحلة نخست؛ يعني قرائت ظاهري آن نگه دارد، ولي بايد يك قدم جلوتر آمد و با معاني قرآن مأنوس شد. چه‌طور ممكن است انساني از معاني و مفاد كتابي كه وقف هدايتش شده است، سر در نياورد؟ در رد اين القاي شيطاني، امام خميني(ره) مي‌فرمايند: «اگر قرآن نبود، باب معرفت الله بسته بود، الي الابد.»
و در جايي ديگر فرموده‌اند: «قرآن؛ كتاب جاويد انسان‌ساز.»
چه‌طور ممكن است كتابي انسان‌ساز باشد، ولي قابل فهم براي خوانندة آن نباشد؟

تفكر در معاني قرآن كريم
 

پس از دقت در ترجمة قرآن كريم، مسألة بعدي، تفكر در آن است. اين مسأله در جاي‌جاي قرآن، تأكيد شده است و دستور صريح قرآن به ما، تدبر و تفكر در قرآن مي‌باشد. آية 24 سورة مباركة «محمد(ص)» مي‌فرمايد: «آيا در قرآن نمي‌انديشيد؟» هم‌چنين در احاديث بسياري، اين مسأله به مسلمانان گوشزد شده است.
بايد توجه كرد كه با سطحي‌نگري نمي‌تون به ابعاد و اعماق يك مطلب مهم، ارزشمند، متعالي، بزرگ و عميق دست يافت. مسألة تدبر در قرآن را مي‌توان به شكل‌هاي گوناگون پياده كرد؛ مثلاً با مراجعه به تفاسير مختصري است كه در بازار كتاب به وفور يافت مي‌شوند.
مقام معظم رهبري، در خصوص تفكر در معاني قرآن مي‌فرمايند: «اكنون نوبت آن است كه با تدبر و تعمق در قرآن كريم و با گسترش و تعميق فرهنگ اصيل قرآني در سطح جامعه، يكايك رهنمودها و فرامين قرآن را براي تشكيل نظام اسلامي كامل، به‌كار گيريم و جامعه را قرآن مجسم كنيم.»
حضرت امام هم‌چنين در نوشته‌اي به همسر حاج احمد آقا مي‌نويسند: «به دخترم مي‌گويم در قرآن كريم؛ اين سرچشمة فيض الهي، تدبر كن... تدبر در آن، انسان را به مقام‌هاي بالاتر و والاتر هدايت مي‌كند.»

ارائة خود به آيات قرآن كريم
 

آدمي بايد خود را در برابر آينة تمام‌نماي قرآن قرار دهد، تا خود را درست ببيند، با تفكر در يك مواجهة دقيق، احوال خود را با آيه‌اي كه مي‌خواند، مقايسه كند، تا بفهمند با آن آيه چه نسبتي دارد. ارائة وجود ظاهري و باطني خود به قرآن، به انسان مي‌فهماند كه در چه مرحله‌اي است؛ بنابراين اين كار، باعث به‌حركت درآمدن آدمي مي‌شود و فاصلة او را با قرآن، كم‌تر مي‌نمايد، غنچة هدايت مي‌شكفد، آدمي از قفس نفس به قلة آتشين عشق مي‌رسد و يقيناً بت نفس، «خاشعاً متصدعاً من خشية الله» مي‌شود.
قاري در هر آيه‌اي كه مي‌خواند، نسبت خود را با آن آيه درمي‌يابد. اگر آيه دربارة متقين باشد، مي‌فهمد كه فاصله‌اش با آن‌ها چه‌قدر است و اگر آيه‌ دربارة دوزخيان باشد، به‌راحتي در مي‌يابد كه آيا او نيز اهل عذاب است يا نه.
بنابراين اين شيوة قرآن خواندن، آن‌هم با آدابش، آثار و بركات خاص خود را دارد. مرحوم علامه «طباطبايي»، مي‌فرمايند: «استادمان آيت‌الله آقا «سيد علي قاضي»، فرمود: «اگر من به جايي رسيده باشم، از دو چيز است؛ قرآن كريم (قرائت آن) و زيارت حضرت سيدالشهدا(ع).»»
منبع: ماهنامه امتداد شماره 57




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس