عروسک هاي پيازي

پياز يکي از آن گياهاني است که فوايد و کاربردهاي بسياري دارد؛ چه در هنر آشپزي و در چه در صنعت داروسازي و طب سنتي. اما بوي ناخوشايند و طعم تندش باعث مي شود عده اي از آن دوري کنند. در عين حال عده اي هم هستند که به پياز علاقه مندند و حاضرند صبح زود خود را به شهر برن- پايتخت سوئيس- برسانند تا در فضايي مملو از
جمعه، 9 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عروسک هاي پيازي

عروسک هاي پيازي
عروسک هاي پيازي


 

نويسنده: ساناز دهخوارقاني




 
روز پياز، يکي از پرهيجان ترين جشن هاي سوئيس است
پياز يکي از آن گياهاني است که فوايد و کاربردهاي بسياري دارد؛ چه در هنر آشپزي و در چه در صنعت داروسازي و طب سنتي. اما بوي ناخوشايند و طعم تندش باعث مي شود عده اي از آن دوري کنند. در عين حال عده اي هم هستند که به پياز علاقه مندند و حاضرند صبح زود خود را به شهر برن- پايتخت سوئيس- برسانند تا در فضايي مملو از پياز شرکت کنند و لذت ببرند. حتي اگر از پياز بدتان مي آيد، تماشاي مجسمه ها و عروسک هاي پيازي در جشنواره شهر برن مي تواند شما را به وجد آورده و باعث شود تا تجديد نظري در مورد اين ماده خوراکي پر فايده بکنيد. پس با ما باشيد تا شما را به جشنواره پياز شهر برن دعوت کنيم.
هر ساله در آخرين دوشنبه ماه نوامبر، فستيوالي در خيابان هاي شهر برن پايتخت کشور سوئيس برگزار مي شود؛ فستيوالي که در نوع خود بي نظير است. فستيوال پياز امروزه به يکي از جاذبه هاي توريستي و کشاورزي اين کشور تبديل شده. در اين روز بازار بزرگي با دکه هاي کوچک و متعدد در خيابان هاي شهر بر پا مي شود و هزاران هزار کشاورز، خريدار و توريست از نقاط مختلف شهر را دور هم جمع مي کند. کشاورزان و فروشندگان از صبح زود، پيش از طلوع آفتاب در بيش از 700 دکه تعيين شده در خيابان قرار مي گيرند و ريسه هايي زيبا و بلند از پياز و سير و شاهکارهاي هنري خود را به فروش مي گذارند. آخرين دوشنبه ماه نوامبر در شهر برن خاطره اي زيبا در ذهن اهالي اين شهر و بازديدکنندگان بر جاي مي گذارد. آدم بزرگ ها هم به اندازه کودکان و خردسالان از ديدن مجسمه ها و عروسک ها و کاردستي هاي پيازي به وجد مي آيند. مجسمه ها و عروسک هايي که هر کدام يک دنيا خلاقيت و ظرافت را در خود جاي داده اند.
عروسک هاي پيازي
اين سنت ديرينه به قرن 15 ميلادي باز مي گردد که در فصل پاييز، نمايشگاهي دو هفته اي براي فروش محصولات پاييزي در شهر برگزار مي شد.
امروزه از آن نمايشگاه تنها جشنواره يکروزه پياز باقي مانده که مردم سوئيس آن را با شکوه و زيبايي تمام جشن مي گيرند. سالانه 50 تن پياز در اين جشنواره به فروش مي رسد که بيشتر آنها پيازهايي هستند که با کمي شم هنري و خلاقيت به مجسمه ها و عروسک هاي زيبا تبديل شده اند و هر کدام در نوع خود يک اثر هنري محسوب مي شوند که نمي توان به راحتي از کنار آنها گذشت.
 
جشنواره از پنج صبح آغاز مي شود و تا غروب آفتاب ادامه دارد؛ اما اين زمان طولاني هم براي گشت و گذار در جشنواره کافي نيست؛ چرا که هر يک از دکه ها به تنهايي مي تواند براي ساعت ها بازديدکنندگان را سرگرم کند. کودکان در اين جشنواره بدون يک مجسمه پيازي به خانه نخواهند رفت. اين مجسمه ها به قدري زيبا هستند که حتي خسيس ترين افراد هم وسوسه مي شوند تا دستي در جيبشان کرده و يکي از آنها را خريداري کنند. بازديدکنندگان پس از ساعت ها پياده روي و لذت بردن از هنر فروشندگان و خريد چند کيلو پياز مي توانند با شرکت در کارناوال و نمايش هاي عروسکي و برنامه هاي جانبي جشنواره خستگي از تن بيرون کنند و کودکان هم با شرکت در جنگ کاغذ رنگي دسته کارناوال را همراهي کنند. البته گاهي هم بزرگ ترها را مي بينيم که با پرتاب کردن کاغذ رنگي ها به سمت يکديگر، صداي خنده و شادي شان فضا را پر مي کند.
در اين جشنواره لازم نيست به سنتان فکر کنيد، کوچک و بزرگ کنار يکديگر مي توانند تفريح کنند و ساعات خوشي را داشته باشند و در آخر با يک عروسک پيازي به خانه برگردند تا با نگاه کردن به آن، خاطره يک روز خوب را براي هميشه در دفتر ذهنشان حک کنند.
عروسک هاي پيازي
طي اين جشنواره ممکن است ناگهان خوردن ضربه اي را به سر، دست يا هر جاي ديگر از بدنتان حس کنيد. تعجب نکنيد! در جشنواره پياز بازديدکنندگان با چکش هاي پلاستيکي که از دستفروشان مي خرند، يواشکي به يکديگر ضربه مي زنند. اين شوخي خنده دار يک سنت قديمي است و هيچ کس از برخورد ضربه چکش پلاستيکي به سرش ناراحت يا عصباني نمي شود . حتي گاهي عده اي با جا خالي دادن و فرار از ضربه هاي چکش ها، فضا را مهيج تر مي کنند.
در اين جشنواره که به منظور بزرگداشت تلاش شبانه روزي کشاورزان برگزار مي شود، همه چيز حول پياز و گياهان خوراکي مي چرخد. سوپ پياز و ديگر غذاهايي که در آنها پياز به عنوان ماده اصلي به کار مي رود، از مشخصه هاي بارز اين جشنواره اند.
عروسک هاي پيازي
يکي ديگر از جاذبه هاي جشنواره مسابقه پيازخوري و رکورد زني است. در اين مسابقه زنان و مرداني که از بوي بد پياز و طعم تند آن ناراحت نمي شوند کنار هم به صف مي ايستند و با چشماني اشکبار پيازهايي به وزن 140 گرم براي زنان و 200 گرم براي مردان را در دست گرفته و تند تند گاز مي زنند تا به انتها برسند. کسي که بتواند در کمترين زمان اين کار را انجام دهد، جايزه اي به عنوان يادگاري دريافت مي کند.
مسابقه پياز خوري به همراه کارناوال، نمايش هاي عروسکي و موسيقي سنتي که در فضا پخش مي شود، جوي صميمي و به يادماندني به جشنواره مي بخشد. جشنواره پياز و هنر دستي کشاورزان آن قدر جذاب است که هر سال گزارشگراني را از سراسر دنيا براي تهيه گزارش به شهر برن مي کشاند.
منبع:نشريه همشهري سرنخ شماره 97




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.