اندلس» آژیر خطری که به آن توجّه کافی نمی شود!

مسلمانان در سال 711 میلادی اندلس (اسپانیای فعلی) را در اثر رشادتها و جانبازی های فراوان فتح کردند. از این سال تا سال 1492، اسلام به مدّت 781 سال بر این کشور حاکم بود. آثار و ابنیه ی اسلامی هم اکنون نیز در این کشور بوضوح قابل تماشا است.
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اندلس» آژیر خطری که به آن توجّه کافی نمی شود!

 

اندلس» آژیر خطری که به آن توجّه کافی نمی شود!
 


نویسنده: عباسعلی کامرانیان




 

سیاست غرب در مقابل ایران، اندلسی کردن آن است.

مسلمانان در سال 711 میلادی اندلس (اسپانیای فعلی) را در اثر رشادتها و جانبازی های فراوان فتح کردند.
از این سال تا سال 1492، اسلام به مدّت 781 سال بر این کشور حاکم بود. آثار و ابنیه ی اسلامی هم اکنون نیز در این کشور بوضوح قابل تماشا است.
سردمداران کلیسا به فکر افتادند که چگونه بر مسلمانان غلبه کنند. آنها با تحقیق و بررسی روحیه ی مسلمانان و سابقه ی مبارزات آنها متوجّه شدند که با جنگ و درگیری نمی توانند بر مسلمین غلبه کنند. به همین جهت، از راه دیگری وارد شدند.
به دختران مسیحی تکلیف کردند و این وظیفه را به عنوان یک وظیفه ی دینی برای آنها مطرح کردند که:
شما باید با پسران مسلمانان رابطه ی دوستی و جنسی برقرار کنید و آنها را دعوت به خوشگذرانی، روابط جنسی فراوان، بی بندوباری، مشروب خواری، قماربازی و انواع لهو و لعب نمایید.
دختران زیبای مسیحی بطور گسترده اقدام به اینکار کردند و جوانان مسلمان را جذب عشوه گریها، طنازیها، جاذبه های جنسی و روابط آلوده ی جنسی با خود نمودند.
هنگامی که این طرفند شیطانی به نهایت خود رسید و جوانان مسلمین آلوده در گرداب هوسبازی و بوالهوسی شدند، به یکباره بر مسلمانان یورش آوردند و حکومت اسلامی اندلس را پس از حدود هشت قرن ساقط کردند!
پیامبر اسلام در این خصوص فرموده اند:
... از زنان (بی بندوبار) بپرهیزید زیرا شیطان نگران و در کمین است و هیچ یک از دامهای او برای صید پرهیزکاران مانند زنان مورد اعتماد نیست.(1)

تکنولوژی کار استعمارگران را راحت کرده است!

اکنون دیگر شیطان به تکنولوژی مدرن دست یافته است و شیاطین جنی و انسی بوسیله ی امواج ماهواره ای، سطح وسیعی از کره ی زمین را عرصه ی تاخت و تاز شیطانی خویش قرار داده اند.
آنها اکنون به راحتی بوسیله ی ماهواره و اینترنت در پستوهای خانه های مسلمین مأوا گزیده اند!
دختران و پسران مسلمانان در اتاقهای خود حتّی دور از چشم پدر و مادر و خواهر و برادر، همنشین با این شیاطین شده اند!
دیگر لازم نیست استعمار به دختران مسیحی مأموریت بدهد که با هزار زحمت در برابر جوانان مسلمان قرار بگیرند و آنها را فریب بدهند! (البته آنها اینکار را هم اکنون هم با شدّت فراوان انجام می دهند) بلکه با ساختن انواع و اقسام فیلم های سکسی جنسی در شکل های متعدد و متفاوت و جاذب، و فرستادن آن از طریق ماهواره، سی دی و اینترنت در داخل اتاقهای منازل ما، طیف گسترده ای از جوانان را در معرض خطر جدی قرار داده اند.
به این هم اکتفا نکرده اند، گوشی های تلفن همراه را نیز وسیله ی دیگری برای کامل کردن هجوم خویش قرار داده اند تا هنگامی که جوانان مسلمان در منزل نیستند و به ماهواره و اینترنت دسترسی ندارند نیز از این همه هجمه در امان نباشند!
علاوه بر آن، با این وسیله پیام شیطان را به دوستان و همکلاسی ها و همسایه هایی که ماهواره و اینترنت ندارند برسانند!
اگر مؤمنی دردمند پیدا شود و به رفتار جوانان مسلمان در دانشگاهها و دبیرستانها دقیق شود به وضوح نشانه های این امر را در عرصه ی کنش های جوانان خواهد یافت.

سخت شدن ازدواج برای جوانان خطرناک است

در چنین شرایطی تصور کنید که ازدواج نیز برای جوانان سخت شود! یک جوانی که در اثر این هجمه گرفتار بلوغ زودرس شده به دلیل تحصیل، خدمت سربازی، بیکاری، گرانی مسکن و آداب و رسومات دست و پاگیر و غلط نتواند به موقع ازدواج کند و غریزه ی جنسی خویش را از طریق مناسب و طبیعی و مشروع اعمال نماید!
چه خواهد شد؟!
بر سر چنین جوانی از جهت سرکوب غریزه ی جنسی یا اعمال نامشروع آن چه خواهد آمد؟
اگر لحظه ای خودمان را به جای چنین جوانان مظلومی قرار دهیم سختی طاقت فرسای روزگار آنها را درک می کنیم.
کسانی نگویند که: خوب جوانان سراغ ماهواره و اینترنت و گوشی تلفن همراه و سی دی و... نروند!
مگر الآن می شود که جوانی خود را از تلفن همراه، اینترنت، همکلاسی ها، دوستان، همسایه ها و ... دور نگهدارد و در اتاقی تک و تنها بنشیند عبادت کند و هیچ کاری به هیچ کسی نداشته باشد؟!
کافی است که یک جوان برای یک موضوع عادی وارد اینترنت شود تا سیلی از تصاویر و فیلم ها و نوشته های غیراخلاقی به سوی او سرازیر شود!
کنجکاوی جوان، نیاز درونی او، جاذبه های طبیعی جنسی این تصاویر و فیلم ها کافی است که او را به سوی این مرداب بکشاند.
وقتی می گوییم که غریزه ی جنسی قویترنی غریزه در وجود انسان است چگونه می خواهی با ضعیف ترین برنامه و سازو کار و بودجه با آن مقابله کنیم؟!
اینجا است که زمینه برای ضربه زدن شیاطین جنی و انسی به جوانان و نوجوانان و سایر اقشار و افراد جامعه فراهم می شود!
از یک سو نوجوانان و جوانان در اثر کارکردهای ابزارهای شیطانی به بلوغ زودرس و نیاز شدید به اعمال غریزه ی جنسی رسیده اند و از سوی دیگر در اثر مشکلات فراوان، قادر به ازدواج و اعمال آن از راه درست و طبیعی و مشروع نیستند!
در چنین شرایطی زمینه ی سقوط افراد و شیوع فحشا و فساد در اجتماع فراهم است.
درباره ی اهمیّت ازدواج برای عدم تسلّط شیطان بر انسان پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: هر جوانی در آغاز جوانی زن بگیرد شیطان وی فریاد می زند: وای بر او! خودش را از دستبرد من حفظ کرد.(2)
همچنین آن حضرت فرموده اند: هر کس ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده است و باید در حفظ نیمه ی دیگر پرهیزکاری کند.(3)

شیاطین از راه انحراف و غریزه ی جنسی می آیند

... و یرید الذین یتبعون الشهوات ان تمیلوا میلا عظیما
مردم هوسباز که پیرو شهواتند می خواهند شما (مؤمنان با توجه انحرافی به غریزه ی جنسی و هوسبازی) از راه حق و رحمت الهی دور و منحرف شوید. (نساء 27)
بر اساس حکمت بالغه ی الهی و مصالحی که در ازدواج است، انسان طوری آفریده شده است که از نظر روحی روانی و جسمی میل زیادی به جنس مخالف دارد.
غریزه ی جنسی، قویترین غریزه ی بشر است و اگر درست اعمال شود بزرگترین خدمت و لذّت را به انسان می دهد. امّا اگر این غریزه منحرف شود مخرب ترین آثار را در زندگی فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی بشر برجا می گذارد.
بنابراین، انسان در برابر این غریزه ضعیف بوده و تاب و تحمّل مقاومت ندارد.
مفسر تفسیر راهنما:
انسان موجودی ضعیف در برابر غریزه ی جنسی است.
مفسر تفسیر نمونه:
انسان اصولاً موجود ضعیفی در برابر طوفان غرائز گوناگون است.
مفسر تفسیر نور:
انسان در برابر غریزه ی جنسی ضعیف است.
ضعف بشر در برابر غریزه ی جنسی اگر موجب ازدواج و بهره برداری مشروع و منطقی از آن شود کمال آفرین امّا اگر باعث بی بندوباری و شهوترانی و هوسبازی گردد خانمانسوز است.
مانند: گالن بنزینی که اگر در اتومبیل ریخته شود و در یک فرایند منطقی اعمال گردد راننده و مسافران را به مقصد و مقصود می رساند امّا اگر شعله به آن نزدیک شود ماشین و راننده و مسافران را هلاک می کند!
در این جا، انسان بر سر دوراهی انتخاب راه خدا یا انتخاب راه شیطان قرار می گیرد:
از جهان دو بانگ می آید به ضد
تا کدامین را تو باشی مستعد!
شیطان و شیاطین جنی و انسی بخوبی از این کارکرد متضاد غریزه ی جنسی آگاهند و می دانند که اگر موفق شوند انسانها را به سمت و سوی هوسبازی و بی بندوباری جنسی بکشانند، آنها را از هستی ساقط کرده اند! و در حقیقت با اینکارشان موفق شده اند آتش به دنیا و آخرت بشر بزنند!
پیامبر اسلام (ص) در این باره فرموده اند:
زنان (بی بندوبار) دام های شیطانند.(4)
در این عرصه، همه ی گروههای اجتماعی و انسان ها مدنظر شیاطین هستند امّا جوانان و نوجوانان مرکز اصلی این توطئه شوم شیطانی می باشند.

ظاهر فریبنده

بی بندوباری و هوسبازی در عرصه ی غریزه ی جنسی ظاهری بس فریبنده دارد!
لذّت جویی بدون قید و شرط در بدو امر، کاری آسان و خوش آیند نفس اماره ی بشر است و زنان بی بندوبار نماینده تام الاختیار شیطان در این عرصه هستند.
انسانهای سطحی نگر و ظاهربین به سرعت به این ظاهر فریبنده امّا گمراه کننده جذب می شوند. دلیل موفقیت شیاطین جنی و انسی هم همین فریبندگی ظاهری این راه و نیز سطحی نگری و ظاهربینی رهروان این مسیر است. این افراد که با وسوسه های شیطانی اغوا شده اند خیال می کنند که:
چرا خودمان را در بند یک نفر به عنوان همسر اسیر کنیم و هزاران مشکل ازدواج (که متأسّفانه در اثر غفلت مؤمنان و حیله ی شیاطین بوجود آمده است) را تحمّل کنیم تا از یک لذّت جنسی استفاده کنیم. بی بندوباری و روابط آزاد را انتخاب می کنیم تا بتوانیم فارغ از مشکلات ازدواج، انواع و اقسام روابط جنسی را داشته باشیم! غافل از اینکه آغاز چنین راهی گرچه تزئین شده و راحت می نماید، امّا منتهی به باتلاقی می شود که هستی و سعادت بشر را یکجا می بلعد!
پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده اند:
پس از من برای مردان فتنه ای زیانبارتر از زنان نخواهد بود.(5)
مفسر تفسیر نور:
آزادی های جنسی در دید اول، نوعی لذّت و کامجویی است، لیکن با توجه به عوارض فردی و اجتماعی آن، بزرگترین سقوط و انحراف است.
بی بندوباری، جسم را ذوب، فکر را مشغول، اموال را تباه و اطمینان را سلب می کند. میل به تشکیل خانواده را از بین می برد، فرزندان نامشروع (نامناسب و جانی) به جامعه تحویل می دهد، امراض مقاربتی و روانی به ارمغان می آورد و در یک کلمه، آزادی جنسی بزرگترین اسارتها را به دنبال دارد.
اینجاست که سخن پیامبر اسلام (ص) بخوبی قابل درک می شود که فرمودند: محکم ترین سلاح شیطان زنان (بی بندوبار و فاحشه) اند.(6)
مفسر تفسیر نمونه:
این آزادیهای (جنسی) بی قید و شرط، سرابی بیش نیست و نتیجه ی آن، انحراف عظیم انسان از مسیر خوشبختی و تکامل انسانی و گرفتار شدن در بیراهه ها و پرتگاهها است که نمونه ی زیادی از آنها را با چشم خودمان به شکل متلاشی شدن خانواده ها، انواع جنایات جنسی، فرزندان نامشروع جنایت پیشه، انواع بیماریهای آمیزشی، ناراحتی های روحی روانی و... مشاهده می کنیم.
مفسر تفسیر راهنما:
پیروی از آراء و اندیشه های هواپرستان، مایه ی دوری از رحمت الهی است. تجاوز از حدود و مقررات الهی در ازدواج و روابط جنسی، انحرافی بزرگ است. شکستن حریم قوانین الهی در روابط جنسی، رنج آفرین و موجب مشقت برای جوامع انسانی است.
مفسر تفسیر مبین:
کسانی که از هواهای نفسانی پیروی می کنند، می خواهند شما (مسلمانان و مؤمنان) را به انحرافی بزرگ بکشانند.
اهل باطل می خواهند (بوسیله ی بی بندوباری جنسی) شما را از راه راست، منحرف سازند.(7) و دچار هلاکت و عذاب نمایند.
پیروان شهوات می خواهند شما مرزهای الهی را بشکنید با مادر، خواهر، دختر و غیره که به خاطر «نسبت» بر شما حرام شده و خواهر رضاعی، مادر زن و ربیبه و غیره که برای «سبب» بر شما حرام شده اند و ازدواج کنید یا زنا را مباح و روا بدانید.(8)

سرگرمی شیطانی

و من یتبع خطوات الشیطان فانّه یأمر بالفحشاء و المنکر
و کسی که از گامهای شیطان پیروی کند، (شیطان) او را به کاری زشت و فحشا و ناپسند فرمان می دهد.(9)
بزرگترین راه ورود و نفوذ شیطان در وجود انسان، هوسبازی، هوسرانی و هواپرستی است. این روزن، جزو بزرگترین روزنه هایی است که راه را برای حضور شیطان در زندگی انسان باز می کند. می دانیم که تا انسان پایگاه و زمینه ای برای حضور شیطان در وجود خویش ایجاد نکند، شیطان نمی تواند بر او مسلّط شود و هوسبازی بهترین زمینه برای حضور شیطان است.
در تفسیر مجمع البیان ذیل آیه 16 و 17 سوره اعراف درباره راههایی که شیطان بوسیله آنها به اغوا و فریب انسانها می پردازد آمده است:
شیطان گفت: اکنون که مرا از راه نجات بیرون راندی، من نیز سر راه بر آنها بگیرم و از راه راست منحرفشان سازم. سپس از پیش روی آنها درآیم و امر آخرت را برای آنها کوچک جلوه دهم و از پشت سرشان درآیم و آنها را به جمع مال ترغیب کنم و به بخل از پرداخت آن در حقوق واجبه وادارشان سازم تا به وارث منتقل گردد و تبعات و وبالش به گردن آنها افتد و از طرف راست آن ها درآیم، و کار دینشان را به زینت بخشیدن به گناه و جرأت دادن به ارتکاب شبهات تباه سازم و از سمت چپشان بر آنها وارد شوم، و آنها را به کامرانی و شهوت رانی غلط ترغیب و تشویق نمایم آنگاه ببینی که بیشترشان ناسپاس باشند.
نظیر همین گفتگو و تهدید جاهلانه شیطان در سوره اسرا آمده است:
و اذ قلنا للملئکه اسجدوا لادم فسجدوا الابلیس قال اسجد لمن خلقت طینا 61 قال ارءیتک هذا الذی کرمت علی لئن اخرتن الی یوم القیمه لاحتنکن ذریته الا قلیلا 62 قال اذهب فمن تبعک منهم فان جهنم جزآوکم جزاء موفورا 63 و استفزز من استطعت منهم بصوتک و أجلب علیهم بخیلک و رجلک و شارکهم فی الاموال و الأولادوعدهم و ما یعدهم الشیطان الا غرورا 64 ان عبادی لیس لک علیهم سلطان و کفی بربک وکیلا 65 (به یاد آورید) زمانی را که به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده کنید. آنها همگی سجده کردند، جز ابلیس که گفت: آیا برای کسی سجده کنم که او را از خاک آفریده ای؟!
(سپس گفت: به من بگو، این کسی را که بر من برتری داده ای به چه دلیل بوده است؟ اگر مرا تا روز قیامت زنده بگذاری، همه فرزندانش را، جز عدّه کمی، گمراه و ریشه کن خواهم ساخت.
(خداوند)فرمود: برو! هر کس از آنان از تو بیعت کند، جهنم کیفر شماست، کیفری است فراوان!
هر کدام از آنها را می توان با صدایت تحریک کن؛ و لشکر سواره و پیاده ات را بر آنها گسیل دار؛ و در ثروت و فرزندانشان شرک جوی؛ و آنان را با وعده ها سرگرم کن! ولی شیطان، جز فریب و دروغ، وعدّه ای به آنها نمی دهد.
(اما بدان)تو هرگز سلطه ای بر بندگان من، نخواهی یافت (و آنها هیچ گاه به دام تو گرفتار نمی شوند). همین قدر کافی است که پروردگارت حافظ آنها باشد.
از این آیات کاملاً مشخص می شود که این دشمن غدّار پی در پی و بی وقفه به دنبال بدبخت کردن انسانها از راههای گوناگون خصوصاً هوسبازی است. حتّی شیطان در این عرصه خود را شبیه زنان بی بندوبار می کند یا آنها را شبیه به خویش!
چنانکه پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: زن (بی بندوبار) به صورت شیطان درمی آید و به صورت شیطان (10) می رود چنین زنانی سرنوشت شومی دارند چنان که رسول اکرم (ص) فرموده اند: بدترین زنان شما آرایش کنان (برای غیرشوهر) هستند و آنها منافقنند و از آنها جز به اندازه ی کلاغی که خط سفیدی به گردن دارد (خیلی کم) به بهشت نمی روند.(11)
نقطه مقابل هوسبازی، جهاد با نفس یعنی جهاد اکبر و تزکیه است. خداوند متعال در سوره اعلی تزکیه را عامل رستگاری معرفی فرموده است.
قد افلح من تزکی، به درستی که رستگار شد کسی که تزکیه نفس کرد.(12)
در آیه 16 سوره طه نیز خداوند متعال به موسی هشدار داده است که: ... لا تتبع الهوی فیضلک عن سبیل الله ان الذین یضلون عن سبیل الله لهم عذاب شدید.
... و هرگز از هوای نفس پیروی نکن که تو را از راه خداوند گمراه سازد و (بدان که) کسانی که از خدا گمراه شده اند چون روز حساب (قیامت) را فراموش کرده اند به عذاب سخت گرفتار خواهند شد.(13)
امام خمینی (ره) در رابطه با مراتب نفس و راههای مبارزه با هوای نفس و هوسبازی در چهل حدیث نوشته است:
انسان موجودی است دارای دو عالم: عالم دنیوی و عالم بطن، نفس انسان از عالم ملکوت است و دارای درجاتی است. برخی آن را دو درجه، برخی سه درجه، برخی چهار درجه و بعضاً آن را هفت درجه دانسته اند، و برای هر مقام نفس، نیروهایی است که آن را به سعادت دعوت می کنند، و متقابلاً نیروهایی که آن را به شقاوت و بدبختی فرا می خوانند.
پیروی از نیروهای الهی موجب سعادت انسان می شود و غلبه قوای شیطانی، انسان را به هلاکت می کشاند. پایین ترین مرتبه نفس، منزل خاکی و دنیایی نفس است. شعاع های نورانی غیبی در این بدن ظاهر شده و به آن زندگی دنیوی بخشیده اند. این مرتبه نفس سربازان و قوایی دارد که عبارتند از: گوش، چشم، زبان، دست، پا و ... این قوا در اختیار نفس هستند و میدان جنگ آن ها همین بدن خاکی است. هرگاه و هم و گمان، این قوا را در تصرف و اختیار گیرد، شخص در تسلّط شیطان قرار می گیرد، و هرگاه این قوا در اختیار عقل و شرع قرار بگیرند، مملکت وجودی انسان الهی و عقلانی می گردد.

گامهای اغوا کننده

اگر چنانچه انسان غافل شد و در پی رفع این بلیه از وجود خویش برنیامد شیطان گام به گام او را بسوی هلاکت می کشاند:
گام اول: معاشرت و دوستی با افراد آلوده
گام دوم: شرکت در مجالس آنان
گام سوم: فکر گناه
گام چهارم: ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهات
گام پنجم: انجام گناهان کوچک
گام ششم: مراحل ارتکاب کبائر و...
می بینیم که شیطان گام به گام و مرحله به مرحله پیش می آید تا جایی که به قول حضرت امام محمد باقر (ع) هیچ نقطه سفیدی در لوح انسان باقی نماند.
امام خمینی (ره) درباره خطر شیطان برای انسانی که گرفتار هوای نفس است فرموده اند:
برای انسان مقام و مرتبه دیگری است که آن را مملکت باطن نفس می گویند. درگیری نیروهای الهی با قوای شیطانی در این مملکت از درگیری این نیروها در مملکت ظاهری نفس بزرگ تر و با اهمیّت تر است. در حقیقت هر آنچه در مملکت ظاهری نفس است؛ از مملکت باطن نفس نزول کرده است.
نزد اهل سلوک و اخلاق، جهاد نفس در مملکت باطن مهم تر است، و سعادت و بدبختی انسان در گرو پیروی و یا شکست او در این مملکت از نفس می باشد. چه بسا شخص به خاطر شکست نیروهای الهی در این مرتبه به چنان هلاکتی مبتلا شود که جبران آن ممکن نباشد و خداوند ارحم الراحمین نیز با خشم و غضب به او بنگرد و چنان عذاب هایی به او برسد که عذاب جهنم در مقایسه با آن ناچیز باشد! بهشت و جهنمی که در کتاب ها به آن اشاره شده، بهشت و جهنم اعمال است، و گاه به بهشت و جهنم اخلاق و احیاناً به بهشت لقا و جهنم جدایی از رب العالمین اشاره گردیده است. پس ما باید اگر اهل این مطالب نیستیم؛ لااقل آن را منکر نشویم.
در هر حال آنچه در خصوص بهشت و جهنم اخلاق و ویژگی های روحی گفته اند، طاقت شنیدن آن ها را هم نداریم.
پس ای عزیز! در پی چاره باش و در تاریکی های شب متضرعانه و ملتمسانه از خداوند متعال بخواه تا در مبارزه با نفس پیروز شوی و وجودت را رحمانی و الهی نمایی.(14)
ایشان در رابطه با مکر شیطان برای انسانی که آلوده به گناه و... شده است نیز گفته است:
از مکاید کیدها و نیرنگهای شیطان، این است که انسان راهی توجّه می دهد به اینکه خوب، حالا که تو جوان هستی، حالا که تو وقت نشاطت است، خوب ان شاءالله وقتی پیر شدی آن وقت جبران می کنی کارها را؛ و این یک امری است که نخواهد شد.
انسان اگر در جوانی تهذیب کرد خودش را، شده است. اگر بگذارد تا به پیرمردی برسد، هم قوای خودش ضعیف می شود و هم آن درختی که شیطان در دل انسان کاشته است قوی می شود، و آن درخت قوی را نمی شود با یک اراده ضعیف انسان بکند.(15)

پی نوشت ها :

1.نهج الفصاحه، ح 50.
2.نهج الفصاحه، ح 1034.
3.گلچین اخبار و روایات اسلامی، ص 91 به نقل از وسایل الشیعه، ص 5، ح 12.
4.نهج الفصاحه، ح 1792 و 3153.
5.نهج الفصاحه، ح 2572.
6.نهج الفصاحه، ح 970.
7.التبیان، ج 3، ص 176 ــ ترجمه مجمع البیان، ج 5، ص 111.
8.ترجمه المیزان، ج 4، ص 448 ــ اثنی عشری، ج 2، ص 404 ــ منهج الصادقین، ج 3، ص 7 ــ کنزالدقایق، ج 3، ص 383 ــ مقتنیات الدرر، ج 3، ص 87.
9.نور 21.
10.نهج الفصاحه، ح 821.
11.همان، ح 1535.
12.اعلی 14.
13.ص 26.
14.چهل حدیث.
15.صحیفه نور 5 ــ جلد 18 ــ صفحه 14.

منبع: کامرانیان، عباسعلی، جنگ نرم، بررسی توطئه شیاطین علیه امت اسلامی،(1387)، قم، انتشارات نور قرآن و اهل بیت علیهم السلام، چاپ اول.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.