دانی که چنگ و عود چه تقریر می کنند

آیا می دانی دو ساز چنگ و عود چه آهنگی می نوازند و در این آهنگ چه می گویند؟ می گویند:شراب و باده را دور از چشم دیگران و پنهانی بنوشد؛ زیرا که میگساران را مجازات می کنند.
چهارشنبه، 20 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانی که چنگ و عود چه تقریر می کنند
دانی که چنگ و عود چه تقریر می کنند

 

به کوشش: رضا باقریان موحد




 
دانی که چنگ و عود چه تقریر می کنند*** پنهان خورید باده که تعزیر می کنند
ناموس عشق و رونق عشّاق می برند*** عیب جوان و سرزنش پیر می کنند
جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز*** باطل درین خیال که اکسیر می کنند
گویند رمز عشق مگویید و مشنوید*** مشکل حکایتی است که تقریر می کنند
ما از برون در شده مغرور صد فریب*** تا خود درون پرده چه تدبیر می کنند
تشویش وقت پیر مغان می دهند باز*** این سالکان نگر که چه با پیر می کنند
صد ملک دل به نیم نظر می توان خرید*** خوبان درین معامله تقصیر می کنند
قومی به جدّ و جهد نهادند وصل دوست*** قومی دگر حواله به تقدیر می کنند
فی الجمله اعتماد مکن بر ثبات دهر*** کاین کارخانه ای است که تغییر می کنند
می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب*** چون نیک بنگری همه تزویر می کنند

تفسیر عرفانی
1.آیا می دانی دو ساز چنگ و عود چه آهنگی می نوازند و در این آهنگ چه می گویند؟ می گویند:شراب و باده را دور از چشم دیگران و پنهانی بنوشد؛ زیرا که میگساران را مجازات می کنند.
2.آبرو و عزّت و حرمت عشق را می برند و عاشقان را بی ارزش و بی اعتبار می کنند.بر جوان ما عیب می گیرند و پیرها را مورد سرزنش و نکوهش قرار می دهند.
3.این مدعیان متعصب شریعت گرا و ریاکار در معاملات و سیر بی سلوک خود، چیزی جز دل سیاه یا سکه ی تقلبی بی ارزش به دست نیاورده اند و همچنان به باطل خیال می کنند که به صنعت معجزه آسای اکسیر دست پیدا کرده اند و کار خارق العاده انجام می دهند.
4.می گویند که از راز و رمز عشق سخن نگویید و نشنوید و عاشق نشوید.مشکل این است که گوش دادن به پند این ملامتگران دشوار است.نمی توان از عشق سخن نگفت.
5.ما در بیرون از در و پس پرده ی اسرار قرار گرفته ایم، فریفته و گرفتار هر گونه نیرنگ و حیله شده ایم و نمی دانیم که در پشت این پرده چه کاری انجام می دهند و چه فکر می کنند.واعظان،ما را به سخن ها و کارهای ریاکارنه ی خود فریب داده اند و هیچ نمی دانیم که وقتی که به خلوت می روند، دور از چشم دیگران و در پشت پرده چه کار خلافی انجام می دهند.
6.این شاگردان و رهروان نوآموخته و بی تجربه را که به درستی راه و رسم سیر و سلوک را نیاموخته اند، نگاه کن که چگونه وقت خوش و با ارزش پیر مغان را پریشان می کند و حال روحانی او را بر هم می زنند.روا نیست که با پیر و استاد خود چنین معامله ای بکنند.
7.با اندک توجه و مهربانی که با گوشه ی چشم و نگاهی صورت می گیرد، می توان صد ملک دل را خرید و به دست آورد.این خوبان و معشوقان زیبارو هستند که در این کار کوتاهی کرده و به اطراف خود عنایت و توجهی نمی کنند.
8.گروهی رسیدن به معشوق را نتیجه ی تلاش و کوشش خود به شمار می آورند و گروهی دیگر، آن را به سرنوشت و مشیّت الهی موکول کرده و موقوف به هدایت و عنایت او می دانند.
9.باری، خلاصه ی مطلب این است که روزگار ثباتی ندارد و بر پایداری آن اعتماد نکن؛ زیرا این دنیا و جهان مانند کارخانه ای است که در آن بر اثر عوامل مختلف همیشه تغییراتی رخ می دهد.
10.شراب بنوش که اگر خوب نگاه کنی، خواهی دید که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب، همه اهل ریا و نیرنگ هستند، همه آلوده اند.

منبع مقاله: باقریان موحد، رضا؛ (1390)، شرح عرفانی دیوان حافظ بر اساس نسخه دکتر قاسم غنی و محمد قزوینی، قم: کومه، چاپ اول.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما