ورم ملتحمه

ورم ملتحمه. چه کلمه ي سحرآميزي! چرا؟ چون هر بار که مادرتان مي گفت: « باز ورم ملتحمه گرفته اي ». بدان معنا بود که چند روزي از مدرسه رفتن خلاصيد. حالا هم که بزرگ شده ايد گاه به آن دچار مي شويد. با اين تفاوت که
دوشنبه، 13 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ورم ملتحمه
 ورم ملتحمه

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

7 درس درمان ورم ملتحمه

ورم ملتحمه. چه کلمه ي سحرآميزي! چرا؟ چون هر بار که مادرتان مي گفت: « باز ورم ملتحمه گرفته اي ». بدان معنا بود که چند روزي از مدرسه رفتن خلاصيد. حالا هم که بزرگ شده ايد گاه به آن دچار مي شويد. با اين تفاوت که احتمالاً حالا بايد سر کار خود حاضر شويد. با اين حال روش هايي براي تسکين آن وجود دارند که به شرح زيرند:
- کمپرس آب گرم
به خاطر داريد که هر زمان به اين مشکل گرفتار مي شديد مادرتان کنار تخت مي نشست و حوله اي را در ظرف آبي فرو مي برد و روي چشم هايتان مي گذاشت؟ خيس شدن بالش به کنار، ولي در مجموع روش او درست بود.
کمپرس چشم ها با آب گرم 4-3 بار در روز هر بار به مدت 5 تا 10 دقيقه ناراحتي چشم ها را تسکين مي دهد.
- تميز کردن چشم ها
بيشتر مواقع ورم ملتحمه به خودي خود بهبود مي يابد. اما به منظور تسريع روند بهبودي با يک تکه پنبه که در آب تميز يا استريل فرو برده ايد چشم ها و پلک ها را از وجود پوسته ها پاک کنيد و آن را تميز نگه داريد.
- مراقبت ويژه از چشم
کمپرس آب گرم اغلب براي کودکان مؤثر است. اما بالغين گاهي علاوه بر کمپرس، به مراقبت هاي ديگري نياز دارند. افرادي که ترشح زيادي دارند، لازم است محلولي از يک قسمت شامپو بچه به اضافه ده قسمت آب گرم تهيه نمايند. يک تکه پنبه را به اين محلول آغشته کرده. مژه ها را با آن تميز کنيد. اين کار اثر خيلي خوبي دارد. آب گرم باعث نرم شدن پوسته ها و شامپو موجب تميز شدن محل اتصال مژه به پلک مي شود. محلول I-Scrub که بدون نسخه در همه داروخانه ها به فروش مي رسد نيز اثر مشابهي دارد.
- شستن ليف و حوله
ليف يا هر چيز ديگري را که با چشم تماس پيدا مي کند در سبد رخت چرک بيندازيد. زيرا اين عفونت به شدت مسري است. از استفاده مشترک از يک ليف يا حوله به شدت بپرهيزيد. زيرا عامل عفونت به راحتي به افراد ديگر قابل انتقال است.
- جلوگيري از تماس کلر با چشم
آيا پس از شنا دچار ورم ملتحمه شده ايد؟ کلر موجود در آب استخر مي تواند عاملي براي بروز ورم ملتحمه باشد. از طرف ديگر در صورت عدم وجود کلر در آب، باکتري ها شروع به رشد و تکثير مي کنند - که خود به بروز ورم ملتحمه منجر مي شوند. اگر قصد شنا کردن داريد و احتمال مي دهيد که پس از شنا به ورم ملتحمه دچار شويد، حتماً از عينک هاي محکم مخصوص شنا استفاده کنيد.
- کمپرس آب سرد و ورم ملتحمه با منشأ آلرژيک
اگر چشم هاي شما از شنا کردن در آب استخر جان سالم بدر مي برند ولي از گرده ي گياهان در تابستان در امان نيستند، بدانيد که ورم ملتحمه ي شما ناشي از آلرژي (حساسيت) است. چنانچه چشم ها درست مانند جاي گزيدگي پشه خارش داشته باشند و اين خارش با چرک و عفونت توأم باشد، در اکثر موارد آلرژي مسبب آن است. با مصرف داروهاي آنتي هيستامين مجاز بدون نسخه و کمپرس آب سرد - نه آب گرم - مي توان به تسکين چشم ها کمک نمود. کمپرس آب سرد خارش چشم را متوقف مي کند.
- مصرف دارو در شب
چنانچه ورم ملتحمه منشأ ميکروبي داشته باشد، التهاب چشم ها با بستن آن بيشتر مي گردد. به همين دليل ورم ملتحمه شب ها بدتر مي شود. به منظور پيشگيري از اين حالت از پماد آنتي بيوتيک تجويز شده توسط پزشک، شب ها قبل از خواب استفاده نماييد. با مصرف پماد از تشکيل پوسته نيز جلوگيري مي شود.

هشدار پزشکي

- چه وقت به پزشک مراجعه کنيم؟
ورم ملتحمه از جمله ناراحتي هايي است که به راحتي قابل درمان است و معمولاً پس از يک هفته به خودي خود بهبود مي يابد. اما در موارد زير مراجعه به پزشک ضروري است:
0 اگر پس از گذشت 5 روز، عفونت چشم به جاي بهبودي وخيم تر شود.
0 قرمزي چشم که با درد چشم، تغيير وضعيت بينايي و ترشح سبز يا زرد رنگ زياد توأم باشد.
0 قرمزي چشم در نتيجه ي آسيب چشم ايجاد شده باشد. بعضي مواقع عفونت چشم منجر به خراش قرنيه و در نهايت زخم و يا حتي فقدان بينايي و يا از دست دادن چشم مي شود. بنابراين در صورت مواجه شدن با هر يک از حالات فوق الذکر به جاي صبر کردن و منتظر ماندن هرچه سريع تر به پزشک مراجعه کنيد.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما