نگاهي به فلسفه ي سياسي ارسطو

فيلسوفي يوناني و شاگرد افلاطون بود. از نظر او، انسان حيواني سياسي است. ويژگي مميزه ي انسان آن است كه بخشي از دولت باشد ( كه البته منظور ارسطو از دولت، دولت- شهر يوناني است ). به اعتقاد وي، انسان كامل در جامعه ي
چهارشنبه، 15 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي به فلسفه ي سياسي ارسطو
نگاهي به فلسفه ي سياسي ارسطو

 

نويسنده: جان پايك
مترجمان: دكتر سيدمحمدعلي تقوي
دكتر محمدجواد رنجكش


 

ارسطو ( 322-384ق.م )

فيلسوفي يوناني و شاگرد افلاطون بود. از نظر او، انسان حيواني سياسي است. ويژگي مميزه ي انسان آن است كه بخشي از دولت باشد ( كه البته منظور ارسطو از دولت، دولت- شهر يوناني است ). به اعتقاد وي، انسان كامل در جامعه ي سياسي يافت مي شود و در چنين جامعه اي احساس راحتي مي كند. سياست امري تحميل شده از بالا بر افراد نيست، بلكه بخشي از طبيعت آدمي است. دفاع ارسطو از سلسله مراتب طبيعي وي را به دفاع از برده داري و تقسيم كار به عنوان امري طبيعي و عادلانه كشانيد تا بدان جا كه شهروند بودن را مختص مردان آزاد و اهالي بومي يك دولت - شهر مي دانست.
ارسطو منتقد دموكراسي افراطي و همچنين استبداد بود و شكل آرماني حكومت را آريستوكراسي مي دانست؛ هرچند آن را هم شكل بي ثباتي از حكومت به شمار مي آورد. از همين رو ارسطو از حكومت مختلط جانبداري مي كرد كه در آن شهروندان گاهي حاكم اند و گاهي محكوم، بدون اين كه طبقه ي مسلطي از شهروندان وجود داشته باشد.
شايد پايدارترين تأثير ارسطو مفهوم اندام واري باشد كه از دولت ارائه مي كند. او فرد دورافتاده از جامعه را انسان به معناي واقعي كلمه مي داند، چرا كه وابستگي متقابل يكي از ويژگي هاي اساسي زندگي انساني است. به نظر او، در مقايسه با احكام و اوامر، عرف و رسم مبناي مناسب تري براي قانون است و ثبات سياسي يكي از والاترين ارزش هاست، چرا كه فقط ثبات مي تواند شرايطي را براي فضيلت مند شدن شهروندان فراهم كند. انسان ها موجوداتي انديشه ورزند كه با مشاركت سياسي در يك دولت عادله به كمال مي رسند.
آثار اصلي ارسطو عبارت اند از سياست، اخلاق نيكوماخوسي و اخلاق سعادت. در دوران معاصر، ارسطوگرايي شاهد نوعي تجديد حيات بوده است. اين امر هم به شكل احياي اخلاق فضيلت گرايانه، هم در محتواي نوارسطويي رهيافت توانايي ها براي توضيح نابرابري اقتصادي، و هم در تأكيد جامعه گرايان بر تصنعي بودن مدل ليبرالي از آدميان به مثابه افراد منتزع و منفرد ديده مي شود.
منبع مقاله :
پايك، جان، (1391)، فرهنگ اصطلاحات فلسفه ي سياسي، مترجمان: سيد محمدعلي تقوي- محمدجواد رنجكش، تهران: نشر مركز، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)