Thomas J.Sargent ( متولّد 1943)

زندگي علمي توماس سارجنت

توماس سارجنت در سال 2011 باتفاق کريستوفر سيمز جايزه نوبل اقتصاد را به خاطر " تحقيقات تجربي در زمينه هاي علت و معلولي اقتصاد کلان " دريافت داشت. سارجنت يک اقتصاددان آمريکائي است که تحصيلات دوره ليسانس را...
يکشنبه، 9 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي علمي توماس سارجنت
 زندگي علمي توماس سارجنت

 

نويسنده: محمود قنّادان




 

Thomas J.Sargent ( متولّد 1943)

توماس سارجنت در سال 2011 باتفاق کريستوفر سيمز جايزه نوبل اقتصاد را به خاطر " تحقيقات تجربي در زمينه هاي علت و معلولي اقتصاد کلان " دريافت داشت. سارجنت يک اقتصاددان آمريکائي است که تحصيلات دوره ليسانس را در دانشگاه برکلي در کاليفرنيا به پايان رسانده است ( 1964 ). وي دوره دکتري را در دانشگاه هاروارد ( 1968 ) گذرانده و تدريس را در دانشگاههاي پنسيلوانيا ( 71-1970 )، مينوستا ( 78-1971 )، شيکاگو ( 98-1991 )، استانفورد ( 2002-1998 ) و پرينستون تجربه کرده است. از سال 2002 به بعد استاد دانشگاه نيويورک بوده و عضو ارشد انستيتو هوور دانشگاه استانفورد نيز مي باشد ( از سال 1987 ).
سارجنت از صاحبنظران برجسته نظريه " انتظارات منطقي " است که اعتقاد دارد انسانها بر اساس مدلهاي اقتصاددانان مي توانند آينده را انتظار داشته و يا لااقل احتمال پيش آمدهاي اقتصادي را پيش بيني کنند. فلسفه " انتظارات منطقي " مبتني بر اين نکته متفکرانه است که اگر شما هوشمند هستيد، پس چرا ثروتمند نيستيد. " نظريه انتظارات منطقي " ابتدا بوسيله جان مورث ( John F.muth ) و سپس رابرت لوکاس ( Robert Lucas ) مطرح و سپس به وسيله ادوارد پرسکات ( Edward C.Prescott ) پي گيري شد.
تخصص هاي سارجنت بيشتر در رابطه با اقتصاد کلان، اقتصاد پولي، اقتصاد سنجيِ دوران هاي اقتصادي مي باشد. آثار او در سال 2011 در رديف يازدهم از نقل قول اقتصاددانان جهان بود.
سهم اصلي مشارکت سارجنت در " نظريه انتظارات منطقي " عبارت است از:
* کاربرد نظريه انتظارات منطقي براي ابزار جانبي سياست هاي پولي و قوانين ثبات برونداد و تثبيت قيمت ها.
* کمک به ساختن " تئوري انتظارات منطقي " بطوري که بصورت آماري قابل اجرا باشد.
* فراهم نمودن برخي مثالهاي " نظريه انتظارات منطقي " بر اساس " مدلهاي منحني فيليپس "، حدود بنيادي نرخ بهره و تقاضاي پول در دوران هاي تورم شديد.
* تحليل ابعاد سياست هاي پولي و مالي باتفاق نيل واليس (1) بصورتي که الزاماً و همزمان هماهنگ باشند.
پيشبرد چندين مطالعه تاريخي در " انتظارات منطقي " بمنظور تشريح و مستدل کردن نتايج تغييرات دراماتيک در الگوهاي مبتني بر سياست هاي اقتصاد کلان.
سارجنت نقش مهمّي در خصوص کاربرد تکنيک هاي آماري جديد در مدل هاي اقتصادسنجي و مديريت اين انتظارات ايفا کرده است. او معتقد است مردم و سرمايه گذاران بر اساس اقدامات سياسي دولت ها رفتارهاي اقتصادي خود را تنظيم و تعديل مي کنند.
سارجنت و سيمز تحقيقات خود را به طور جداگانه بين دهه هاي 1970 و 1980 ميلادي انجام داده اند ليکن اين تحقيقات امروز به شدت با يکديگر مرتبط شده است؛ علت آن هم اينست که دولت ها و بانک هاي مرکزي در جست و جوي راه هاي دور ساختن اقتصادهايشان از رکود دوباره هستند. اين دو معتقدند که دولت ها مي توانند استاندارهايي براي سنجش سياست هاي خود داشته باشند. سارجنت در مصاحبه اي با سايت نوبل پس از دريافت جايزه اظهار داشت که بحران ها و مشکلات و چالش هاي پيش روي اتحاديه اروپا با واحد پولي يورو، تماماً مرتبط با انتظارات مردم و عکس العمل هاي آنان است. وي اضافه کرد هزينه هاي دولتي براي کمک به اقتصادهاي متزلزل، اگر با محدوديت هايي در سرمايه گذراي مردم و عدم انتظار موفقيت آنها در سرمايه گذاري هايشان توأم شود نتيجه اي دربرنخواهد داشت.
سارجنت و سيمز معتقدند که هيچ نسخه جادويي خاصي براي حل اقتصاد پريشان ايالات متحده آمريکا وجود ندارد؛ در عين حال سارجنت معتقد است بررسي مشکلات کشورهاي مختلف نيز به درستي انجام نمي پذيرد.
آثار علمي سارجنت بسيار مفصل است براي تهيه ليست آنها مي توان به سايت نوبل و سايت دانشگاههائي که در صفحه قبل نام برده شده مراجعه نمود.

پي‌نوشت‌:

1. Neil Wallace

منبع مقاله :
قنادان، محمود؛ (1391)، جوايز نوبل اقتصاد، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط