ناشناس

روانشناسی: دچار استرس و اضطراب شدید میشم؛ کمکم کنید.

سلام بنده دچار اضطراب شدید هستم کمکم کنید فکرهایی که میکنم حس میکنم واقعیته و دچار استرس و اضطراب شدید میشم و از کارو زندگی میفتم .اگهممکنه زودتر جواب بدید.
يکشنبه، 21 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

روانشناسی: دچار استرس و اضطراب شدید میشم؛ کمکم کنید.

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 23 ساله )

سلام بنده دچار اضطراب شدید هستم کمکم کنید فکرهایی که میکنم حس میکنم واقعیته و دچار استرس و اضطراب شدید میشم و از کارو زندگی میفتم .اگهممکنه زودتر جواب بدید.


مشاور: خانم موحدنساج

سلام به شما پرسشگر محترم و سپاس بابت اعتمادتان به راسخون، امیدوارم این پاسخگویی زمینه ای باشد برای رفع مشکل شما.
دوست عزیز، اضطراب یک هیجان طبیعی است. ولی گاهی این اضطراب آنقدر شدید می شود که عملکرد عادی روزانه ما را دچار اختلال می کند، در واقع این هیجان شدید در نتیجه فکری بزرگ نمایی شده و تا حدودی غیر واقع بینانه در شخص به وجود می آید. افکار بسیاری هر روز از ذهن ما می گذرد، این که ما چه تفسیری از اندیشه زودگذر خود داشته باشیم، احساسات و رفتار ما را شکل می دهند. شما سوالتان را به صورت خیلی کلی مطرح کرده اید و ابهامات بسیاری در آن وجود دارد. مثلا چه افکاری بیشتر آزارتان می دهد، چه نشانه های جسمی در زمان وقوع اضطراب دارید، روابط اجتماعی و خانوادگی شما چگونه است، آیا دارویی خاص مصرف می کنید و .... پاسخگویی به چنین سوالاتی به دلیل عدم دسترسی و نبود اطلاعات کامل به صورت کلی خواهد بود.
- روی یک برگ کاغذ چند ستون بکشید، در ستون اول فکر آزار دهنده را بنویسید، در ستون دوم احساسی را که در نتیجه آن اندیشه در شما ایجاد می شود بیان کنید. در ستون بعدی درستی و یا نا درستی فکر خود را بسنجید، ببینید اغراق گونه نیست، یا حالتی بدبینانه یا با دید منفی گرایانه نمی باشد؟ در ستون آخر سعی کنید این فکر آزار دهنده را از زاویه مثبت بنگیرید و اصلاح شده آن را در آن ستون یادداشت کنید.
- سعی کنید هر روز حداقل یک ربع ورزش و یا نرمش کنید.ورزش ، به خصوص شنا تاثیر شگفت آوری در کاهش اضطراب شما خواهد داشت.
- از مشاوری مجرب و در جلساتی منظم برای کاهش این حس در خود کمک بگیرید.
- مهارتهای زندگی را بیاموزید. بیشتر مشکلات ما ناشی از نداشتن مهارت لازم در زمان مواجهه با آنها است. ما ده مهارت اصلی داریم که هر کدام از آنها تضمین کننده بخشی از زندگی ماست. این آموزه ها در بیشتر  مراکز مشاوره و در قالب کارگاه آموزش مهارتهای دهگانه زندگی ارائه می شود.
- رابطه خود با خانوادیتان را صمیمانه تر کنید.
- ریشه استرس خود را کشف کنید. در رفع مشکلات پی بردن به دلیل اصلی مهمترین قدم برای دست یابی به هدف است.
- روزانه افکار منفی خود را روی یک کاغذ بنویسید سپس آن را پاره کرده و دور بیاندازید. با این کار ذهنتان را از این افکار خالی کرده و آرامشی نسبی برای خود کسب کنید.
- هر روز قبل از خواب تمرینات ریلکسیشن انجام دهید. این تمرینات باعث افزایش تمرکز و آرامش در فرد می شود.
- پیش بینی درباره آینده و افراد مختلف را کنار بگذراید. بیشتر اضطراب ها ناشی از پیش بینی های مکرر و منفی ما درباره رفتارها و اتفاقات گوناگون است.
- سعی کنید در حال زندگی کنید، زندگی در گذشته و یا آینده فقط اسباب پریشانی شما را فراهم می کند.
- در زمان هجوم افکار اضطراب زا، ذهنتان را منحرف کنید. مثلا به موضوعی دیگر بیاندیشید، تمرینات شمارشی انجام دهید، مثلا از ۱۰۰ به صفر به صورت معکوس بشمارید یا اعداد ضریب ۳ را به ترتیب یا برعکس بیان کنید.
- هر روز ۲۰ دقیقه به پیاده روی بروید و در هوای آزاد چند نفس عمیق بکشید، تا با تامین اکسیژن مغز میزان ترشح هورمون های اضطراب زا را کاهش دهید.
موفق باشید.
 
یشتر بخوانید:
چگونه بر استرس غلبه کنیم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.