ناشناس

مدام در نجاست و پاکی شک می کنم" چه باید کرد؟

با سلام. من 6-7ماهی میشه دستشویی میرم. کلا بدون شلوار میرم. چون حس میکنم نجس میشم و موقع ابکشی از کنار خودم رو ابکشی میکنم... همه ش شک میکنم که فلان چیز نجس و بهمان چیز نجسه.
جمعه، 6 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مدام در نجاست و پاکی شک می کنم" چه باید کرد؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 22 ساله )

با سلام. من 6-7ماهی میشه دستشویی میرم. کلا بدون شلوار میرم. چون حس میکنم نجس میشم و موقع ابکشی از کنار خودم رو ابکشی میکنم... همه ش شک میکنم که فلان چیز نجس و بهمان چیز نجسه.


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

پرسشگر محترم! می دانیم که این مشکل تا چه حد شما را آزار می دهد زیرا شما دچار مسئله وسواس در نجاسات شده اید. وسواس اختلالی است که اضطراب زیادی برای فرد به بار می آورد. ولکن اگر به توصیه ها با جدیت عمل کنید قابل درمان است. البته اگر بصورت حضوری در جلسات مشاوره شرکت کنید سریع تر و بهتر می تواند بر این مشکل فایق آیید. مبانی دینی در مورد نجس می گویند تا وقتی به چشم ندیده ای چیزی با نجس برخورد کرده و مطمئن نیستی یعنی نمی توانی قسم بخوری نجس است، آن را پاک بدان و لکن فرد وسواسی اگرچه این گزاره دینی را تایید می کند، نمی تواند این را بپذیرد. یکی از تکنیک های درمانی این است که شستن را به تاخیر بیندازد. این خود یک موفقیت است. فرد وسواسی تصور می کند وقتی چیزی نجس شود امور از دست او خارج خواهد شد و بحران بوجود خواهد آمد وقتی او 4 ساعت مثلا بدون شستن زندگی کند و آرامش خود را حفظ کند می بیند که بحرانی که تصور می کرد اتفاق نیفتاد و این خود پایه درمان است. وسواس یک بیمارى عصبى و روانى است و روانشناسان و روانپزشکان امروزى آن را فکر و اندیشه مداوم و مکررى مى‏دانند که فرد مبتلا به آن على‏رغم کوشش فراوان خود قادر نیست آن را از ذهن خویش خارج سازد این افکار مزاحم که بدون اختیار فرد به سراغ وى مى‏روند گاهى او را به تکرار برخى کارها و اعمال بى‏فائده وا مى‏دارد. یکی از الگوهای مهم وسواس عملی وسواس آلودگى و متعاقب آن اقدام به شست‏وشوى مکرر براى رفع آلودگى و یا کسب طهارت است. بنابراین عمل وسواس به شکل شستن یا تمیز کردن نمایان می شود. در ادامه به روش های درمانی وسواس اشاره می کنیم:

1- عدم پاسخ دهی: مهمترین و کلی ترین راه درمان وسواس، بی توجهی به پیام های آن و عدم پاسخ دهی عملی به آن است . این بیماری در صورتی ادامه می یابد و تشدید می شود که به نداهای درونی آن که مبتنی بر تکرار عمل ، یا دقت بی مورد و یا قضاوت غیر منطقی و افراطی نسبت به امور است، پاسخ دهی عملی شود. برای مقابله با این حالت بهترین راه بی اعتنایی به این پیام ها و ترتیب اثر ندادن به آنها است. اگر مدتی این روش عملی شود ، به طور قطع از شدت ابتلا به آن کاسته خواهد شد.

2- تقابل به ضد: برای کسانی که از آلودگی و نجاست هراس دارند و این هراس منشا اضطراب و وسواس در آنها شده است، آلوده سازی عمدی شخص توسط خود او یا دیگران، از راه های درمان و رفع حساسیت به این امر است. اگر این روش با تکرار تحمل شود به طور قطع موثر خواهد بود.

3- فرمان ایست: در منابع علمی جدید، برای متوقف کردن افکار وسواسی، علاوه بر درمان های دارویی و قبل از آن درمان ها ، از روش های خاصی استفاده می شود که مهمترین آنها روش توقف فکر نام دارد، بدین ترتیب است که از بیمار خواسته می شود که به طور عمد افکار وسواسی خود را آزاد بگذارد و در این بین ناگهان درمانگر با صدای بلند و بیزار کننده ، فریاد می زند: ایست !؟! به نظر می رسد این عمل جریان فکر وسواسی را متوقف می کند.

4. درمان دارویی: بیماری وسواس چون دارای ریشه های هورمونی است و با فعالیت های هورمونی بدن نیز در ارتباط است ، روان پزشکان با تجویز داروهایی سعی می نمایند فعالیت های هورمونی بدن را متعادل سازند و از این طریق کمک می کنند تا فرد بتواند راحت تر با این مشکل طرف شود و آن را از خویش براند.

همچنین توصیه می شود رساله عملیه مرجع تقلید خود را دقیقاً مطالعه کنید (به خصوص بخش‏هاى مربوط به طهارت، نجاست، غسل و وضو) وخود را ملزم کنید که براى غسل و وضو یا آب کشیدن بدن، لباس و یا چیزهاى دیگر مثل احکام نجاست و پاکی، به همان کیفیتى که در رساله آمده عمل نمایید و از زیاده‏روى جدّاً پرهیز کنید مثلا وقتی شما نمی دانید که یک چیز پاک است یا نجس آن چیز پاک است و بعد از این که طبق رساله غسل کردید یا چیزى را با آب شست و شو دادید و آب کشیدید، هیچ گونه شکى در طهارت آن به دل راه ندهید و اگر احساس مى‏کنید، هنوز پاک نشده و یا غسل و وضو تحقق پیدا نکرده، اعتنا نکنید و با همان وضع نماز بخوانید و سایر کارهاى خود را انجام دهید.

موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.