جمعه، 2 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پیشگیری از انتشار ویروس کرونا

پرسش :

در صورت احتمال تماس نزدیک با بیماران مبتلا به کرونا ویروس، چگونه خود را از ابتلا محافظت کنیم (نحوه پیشگیری از انتشار ویروس در منازل و خوابگاه‌ها)؟


پاسخ :
حالت اول: 
بیماران دچار علایم خفیف بیماری هستند نیاز به بستری در بیمارستان ندارند اعم از موارد قطعی یا مشکوک به بیماری
 
حالت دوم: 
بیماران دچار علایم شدید بیماری که در بیمارستان بستری بوده اند و ابتلای آن‌ها به بیماری قطعی شده است و بعد از بهبود وضعیت جسمانی از بیمارستان ترخیص شده و به منزل رفته اند.
 
باید بدانیم که تنها پزشکان و پرسنل بهداشتی می توانند کسی را که دچار علایم بیماری است دقیقاً بررسی و مشخص نمایند که وی نیاز به بستری در بیمارستان دارد یا آن که درمان و جداسازی وی می تواند در منزل انجام شود.
 
چنانچه پزشک توصیه نماید که بیمار نیازی به بستری در بیمارستان ندارد، وی توسط پرسنل مرکز بهداشت شهرستان مسئول تحت نظر قرار می گیرد. ضمناً بیمار باید در زمان استراحت در منزل موازین پیشگیری زیر را رعایت کند تا زمانی که مرکز بهداشت شهرستان یا استان به وی بگویند می تواند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد.
 
در منزل بمانید یا اتاق مخصوص در خوابگاه مگر برای مراجعه به پزشک
- فعالیت‌های خود در خارج از منزل را محدود کنید به استثنای زمانی که نیاز به مشورت با پزشک دارید.
- به محل کار، دانشگاه مدرسه یا اماکن پر ازدحام عمومی نروید.
- از وسایل نقلیه عمومی تاکسی‌های تلفنی یا عمومی استفاده نکنید.
- در زمان استراحت در منزل خوابگاه خود را از دیگران جدا کنید.
- تا حد امکان در منزل، خوابگاه در یک اتاق اختصاصی و دور از سایرین استراحت کنید.
- در صورت دسترسی، توالت بیمار از سایرین جدا باشد.
 
پیش از ویزیت پزشک، ترجیحاً با ایشان تماس بگیرید
اگر وقت ملاقات پزشک دارید، ایشان را از احتمال ابتلای خود به کرونا ویروس جدید مطع نمایید. این موضوع به پزشک یا همکاران وی کمک می کند اقدامات احتیاطی لازم برای ممانعت از تماس نزدیک شما با سایر بیماران و پرسنل را فراهم نمایند، مثلاً اتاق انتظار ویژه برای شما فراهم گردد و کادر درمانی را از اتخاذ موازین احتیاطی لازم مطلع کنند.
 
یک ماسک معمولی ترجیحاً ماسک یکبار مصرف بپوشید
زمانی که سایرین اطراف شما هستند مثلاً در صورت استفاده از وسیله نقلیه عمومی یا تاکسی و همچنین پیش از ورود به مرکز بهداشتی درمانی یا مطب پزشک، توصیه می شود یک ماسک جراحی بپوشید. اگر پوشیدن ماسک جراحی برای شما دشوار است؛ مثلاً در صورتی که تنفس را برایتان دشوار می کند، توصیه می شود افرادی که با شما زندگی می کنند در اتاق دیگری باشند و زمانی که وارد اتاق خصوصی شما می شوند از ماسک استفاده کنند.
 
هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را بپوشانید
برای این کار از یک دستمال کاغذی استفاده کنید. پس از استفاده، دستمال کاغذی را در یک سطل زباله حاوی کیسه زباله ترجیحاً پدال دار بیندازید. سپس دست‌های خود را با آب و صابون بشوئید حداقل ۳۰ ثانیه اگر آب و صابون در دسترس نیست، فوراً دست‌های خود را با محلول‌های ضد عفونی دست حاوی الکل ۷۰ درجه تمیز کنید به نحوی که تمام سطوح دست به محلول آغشته شود و تا خشک شدن کامل دست‌ها آن‌ها را به همدیگر بمالید. اگر دست‌ها به طور واضح کثیف هستند ترجیحاً از آب و صابون استفاده کنید.
 
دیگران از استفاده از وسایل خصوصی شما خودداری نمایند
از ظروف غذاخوری، وسایل غذاخوری، لیوان، فنجان، حوله، تخت مورد استفاده توسط سایر افراد منزل یا خوابگاه استفاده نکنید. بعد از استفاده از این وسایل، توصیه می شود آن‌ها را بدقت با مواد شوینده و آب بشویید.
 
علایم بیماری خود را تحت نظر بگیرید
اگر علایم شما در حال بدتر شدن است، مثلاً علائم دشواری تنفس نظیر تنگی نفس به علایم تب و سرفه اضافه شده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. مجدداً قبل از ویزیت پزشک وی را از ابتلا یا تحت نظر بودن با شک کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ مطلع نمایید. قبل از وارد شدن به مرکز بهداشتی درمانی یا مطب، یک ماسک جراحی بپوشید. این اقدامات به ارایه کنندگان خدمات درمانی کمک می کند تا از ابتلا یا تماس نزدیک سایر بیماران با شما پیشگیری نمایند. پزشک وظیفه دارد در این مواقع مرکز بهداشت  شهرستان/استان را با تلفن مطلع نماید. گزارش‌دهی تلفنی بیمارانی که تحت نظر مرکز بهداشت یا خودمراقبتی قرار گرفته اند باید در پیگیری روند علایم خود بطور دقیق در تماس‌های تلفنی مرکز بهداشت یا حین مراجعه کارشناسان بهداشتی درمانی همکاری نمایند.
 
خاتمه جداسازی اختیاری در منزل
بیمارانی که ابتلای آن‌ها به کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ قطعی شده است باید در منزل بمانند تا زمانی که خطر انتقال به سایر افراد کاهش یابد. تصمیم به خاتمه دوره اقامت در منزل به صورت موردی و مشورت با مرکز بهداشت شهرستان/استان اتخاذ می گردد. اطلاعات فعلی در خصوص این بیماری جدید محدود است بنابراین جداسازی و اقامت اختیاری در منزل یک اقدام احتیاطی حاصله از تجربیات ناشی از کنترل همه گیری کرونا ویروس‌های قبلی مثل MERS و SARS است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.