شنبه، 17 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ورزش کردن صحیح در طول شیوع کرونا

پرسش :

در طول شیوع کرونا و تعطیلی مراکز ورزشی، چه راهکاری برای ورزش وجود دارد؟


پاسخ :
پاسخ از دکتر فرشاد غزالیان، رییس کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی:

در سال ۱۹۸۰ ایمونولوژی و ورزش رشته جدید در علم تمرین بود. در آن زمان اهمیت سیستم ایمنی در اندام های فعال وپات و فیزیولوژی آن و سازگاری آن در حین تمرینات ورزشی پررنگ شد.

هم آنفولانزا و هم ویروس کرونا باعث گسترش عفونت در سیستم تنفسی شده و موجب مرگ و میر خصوصا در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف می شود و در این خصوص هیچ مصونیتی این افراد در مقابله با این ویروس ندارند. در واقع تا زمانی که کووید ۱۹ نیامده بود آنفولانزا به مراتب خطرناک تر و بزرگ تر بود ولی به علت شیوع سریع این ویروس و جدید بودن آن اطلاعات چندانی برای مقابله با آن وجود ندارد. هر ویروس جدیدی به دلیل ناشناخته بودن آن و ندانستن راه های مقابله با آن ترسناک است تا رفتار ویروس شناسایی شود و استراتژی مقابله با آن کشف شود.

شیوع یک بیماری نباید باعث شود که از فواید تمرینات ورزشی غافل شویم به دلیل اینکه این ویروس در اطراف ماست، احتیاط موجب کاهش ریسک سرایت این ویروس می شود. اگر شما یک ورزشکار گروهی هستید شاید لازم باشد تمرینات با حریف خود که دارای علایم آشکار بیماری است را محدود کنید. زدن ماسک در طول تمرین ممکن است راهی برای کاهش انتشار بیماری باشد ولی آنچه بسیار مهم است که تمرینات با دستگاه های فیتنس یا درباشگاه ها مطمئن شوید که تجهیزات در قبل و بعد از استفاده از آن ضدعفونی شوند. در هنگام ورزش موثرترین راه شستشوی دست ها و صورت با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و ضدعفونی با مواد الکی ۶۰% می تواند مفید باشد.

مرکز کنترل بیماری های آمریکا می گوید این روش ها در مورد تمامی میکروب ها  موثر نیست. و راهی است برای پیشگیری از تمامی بیماری های ویروسی نه فقط در زمان شیوع و انتشار یک میکروب. پرهیز از تماس دست های آلوده با بینی و گردن در زمانی که امکان شستشو و ضدعفونی را ندارید، کمک کنننده است.

در حال حاضر می دانیم که کرونا ویروس با تماس با دیگران به سرعت افزایش می یابد به ویژه سرفه و عطسه به همین جهت حفظ فاصله حدود ۳ تا ۶ فوت باید رعایت فاصله صورت بگیرد. مدت ماندگاری این ویروس را نمی دانیم چقدر است.

برای افراد بی تحرک شروع تمرینات ورزشی بی خطر است. برای افرادی که بیمار و ناخوش هستند تایید و مشاوره پزشکی لازم است خصوصا در مورد افرادی که دارای مشکلات ارتوپدی و در سنین بالا هستند. برای جلوگیری از شیوع بیماری توصیه های احتیاطی را در نظر بگیرند. هر عاملی که باعث احتمال افزایش تماس با فردآلوده و یا منجر به تحریک سیستم ایمنی شما شود باید ازآن پرهیز شود.

منبع: ifsm.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.