دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت تعطیلی مجالس توسل به معصومین در ایام شروع کرونا

پرسش :

چرا باید در وضعیت شیوع کرونا مجالس شادی و عزای ائمه اطهار (علیهم السلام) تعطیل باشد؟ مگر مجلس اهل‌بیت (علیهم السلام) با جاهای دیگر قابل قیاس است؟ آیا مجلس اهل‌بیت (علیهم السلام) خودش شفاخانه نیست؟


پاسخ :
پاسخ از حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، محقق، مدرس حوزه علمیه:

اولاً روشن است که مجالس شادی و عزای اهل‌بیت (علیهم السلام)، دارای فضایل و برکاتی است که قابل‌ انکار نیست و به همین خاطر توصیه می‌شود در شرایط فعلی، این مجالس را در محیط خانه و خانواده بر پا کنیم تا از فضائل و برکات آن محروم نشویم.

ثانیاً در آیات و روایات تأکید شده است که نظام آفرینش برمدار اسباب و مسبّبات است و اراده خدا نیز از مجرای همین نظام آفرینش محقق می‌شود. طبعاً معجزات، استثناست و جز در مواردی که حکمت الهی اقتضا کند، صورت نمی‌گیرد و گرنه خانه کعبه توسط سپاه یزید ویران نمی‌شد و ائمه با زهر مسموم نمی‌شدند و زائران حرم امام هشتم (علیه السلام) در انفجار حرم تکه‌تکه نمی‌شدند.

ثالثاً قرار نیست دعا و توسل، جای دارو و درمان را بگیرد. همچنان که اهل‌بیت (علیهم السلام) در عین سفارش به ذکر و دعا، بر مراقبت از سلامت بدن و مراجعه به طبیبان هنگام بیماری تأکید کرده‌اند. در روایت است اگر کسی بیماری خود را از طبیبان پنهان کرد، به بدن خویش خیانت کرده است.

به همین دلایل، نمی‌توانیم به بهانه توسل به اهل‌بیت (علیهم السلام) و با استناد به معجزات مجالس اهل‌بیت (علیهم السلام)، نسبت به‌سلامت خود و سایر دوستان اهل‌بیت (علیهم السلام)، سهل‌انگاری کنیم.

منبع: شبکه اجتهاد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.