نیت روزه نذر با داشتن روزه قضا
پرسش :
آیا کسی که روزۀ قضا دارد، می تواند روزۀ مستحبی نذر کند؟(1)
پاسخ :
این مسئله سه صورت دارد:
الف. نذرش مطلق است؛ یعنی معین نکرده است که در چه روزی روزه بگیرد. مثلاً بگوید: «برای خدا بر من است که یک روز روزه بگیرم.»
ب. نذرش معین است؛ درحالی که فرصت کافی برای انجام روزۀ قضای ماه رمضان قبل از روزۀ منذور دارد و انجام روزۀ قضای قبل از روزۀ منذور نیز ممکن است.
ج. نذرش معین است، درحالی که فرصت کافی برای انجام روزۀ قضای ماه رمضان قبل از روزۀ منذور وجود ندارد و انجام روزۀ قضای قبل از روزۀ منذور نیز ممکن نیست.
نذرش صحیح است؛ ولی انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا اشکال دارد و احتیاط واجب آن است که روزۀ منذور را بعد از روزۀ قضا انجام دهد؛ مگر آنکه وقت روزۀ نذری ضیق گردد (حضرت امام).
نذرش صحیح است؛ ولی انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا جایز نیست (آیت الله سیستانی).
نذرش صحیح است؛ ولی انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا اشکال دارد (آیت الله مکارم).
نذرش صحیح است و انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا نیز اشکال ندارد (آیات عظام خویی و فاضل).
صحت نذر در هر دو مورد محل اشکال است (آیت الله گلپایگانی).
نذرش باطل است (حضرت امام و آیات عظام سیستانی و فاضل).
صحت نذر محل اشکال است (آیات عظام گلپایگانی و مکارم).
نذرش صحیح است (آیات عظام خویی و اراکی).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی شرایط صحة الصوم، مسئلۀ 3.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
این مسئله سه صورت دارد:
الف. نذرش مطلق است؛ یعنی معین نکرده است که در چه روزی روزه بگیرد. مثلاً بگوید: «برای خدا بر من است که یک روز روزه بگیرم.»
ب. نذرش معین است؛ درحالی که فرصت کافی برای انجام روزۀ قضای ماه رمضان قبل از روزۀ منذور دارد و انجام روزۀ قضای قبل از روزۀ منذور نیز ممکن است.
ج. نذرش معین است، درحالی که فرصت کافی برای انجام روزۀ قضای ماه رمضان قبل از روزۀ منذور وجود ندارد و انجام روزۀ قضای قبل از روزۀ منذور نیز ممکن نیست.
پاسخ صورت الف و ب:
نذرش صحیح است؛ ولی انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا اشکال دارد و احتیاط واجب آن است که روزۀ منذور را بعد از روزۀ قضا انجام دهد؛ مگر آنکه وقت روزۀ نذری ضیق گردد (حضرت امام).
نذرش صحیح است؛ ولی انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا جایز نیست (آیت الله سیستانی).
نذرش صحیح است؛ ولی انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا اشکال دارد (آیت الله مکارم).
نذرش صحیح است و انجام روزۀ منذور قبل از روزۀ قضا نیز اشکال ندارد (آیات عظام خویی و فاضل).
صحت نذر در هر دو مورد محل اشکال است (آیت الله گلپایگانی).
پاسخ صورت ج:
نذرش باطل است (حضرت امام و آیات عظام سیستانی و فاضل).
صحت نذر محل اشکال است (آیات عظام گلپایگانی و مکارم).
نذرش صحیح است (آیات عظام خویی و اراکی).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی شرایط صحة الصوم، مسئلۀ 3.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.