سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام اولاد | نسب فرزندان: سوال دو

پرسش :

متاسّفانه دختران و پسرانى با هم رابطه دوستى برقرار مى کنند، که حاصل آن تولّد فرزندان نامشروع بدون علقه زوجیّت مى باشد. در بعضى از موارد دختر و پسر حاضر به ازدواج نیستند و پسر منکر رابطه نامشروع است، ولى دختر اقرار دارد و اثبات موضوع از ناحیه دختر حل است، ولى از ناحیه پسر که اقرار شرعى ندارد، از طریق آزمایش خون و آزمایش DNA از طریق پزشکى قانونى که صد در صد قطعى است واحتمال خطا در آن نیست، رابطه ابوّت وى ثابت است. با توجّه به این که قوانین ومقرّرات در این مورد ساکت است، دادگاه براى حضانت و تکالیف قانونى با مشکل مواجه است. آیا دادگاه مى تواند چنین پدرى را الزام به حضانت و گرفتن شناسنامه وسایر تکالیفى که بر دوش یک پدر است نماید؟


پاسخ :
با این گونه آزمایشات رابطه ابوّت و بنوّت ثابت نمى شود، مگر این که مرد اقرار کند و به فرض که بعداً این دو با هم ازدواج کنند فرزندى که نطفه اش قبل از عقد شرعى منعقد شده فرزند نامشروع است و از پدر و مادر ارث نمى برد.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.