جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

چرا وقتى نام پیامبر اکرم بر زبان‌ها جارى مى‌شود یا شنیده مى‌شود، صلوات مى‌فرستند؟

پرسش :

با توجه به آن که قرآن کریم بر پیامبران الهى صلوات مى‌فرستد چرا وقتى نام مبارک پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم بر زبان‌ها جارى مى‌شود یا شنیده مى‌شود، صلوات مى‌فرستند؛ ولى براى دیگر پیامبران صلوات نمى‌فرستند؟


پاسخ :
فرستادن سلام مخصوص پیامبر اسلام نیست، خداوند متعال در قرآن کریم بر برخى پیامبران سلام فرستاده است.«سَلامٌ‌ عَلىٰ‌ نوحٍ‌ فِى العالَمین»؛1 «سَلامٌ‌ عَلىٰ‌ ابراهیم»؛2 «سَلامٌ‌ عَلىٰ‌ موسىٰ‌ و هارون»؛3 «سَلامٌ‌ عَلىٰ‌ الیاسین»4 از این رو؛ فرستادن سلام براى دیگر انبیاى الهى نیز مطلوب و ممدوح است و بهتر است بعد از نام هریک‌ازآن‌هاگفته شود: «على نبینا و آله و علیه‌السلام.»

2. پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم برترین پیامبر الهى، بلکه برترین مخلوق خداى متعال است، از این رو، افزون بر سلام به آن حضرت، به صلوات بر ایشان و آل او دستور داده شده است. خداوند متعال مى‌فرماید:«اِنَّ‌ اللّٰهَ‌ و مَلٰائِکَتَهُ‌ یُصَلُّونَ‌ عَلَى النَّبىِ‌ّ یٰاَیُّهَا الَّذینَ‌ آمَنوا صَلّوا عَلَیهِ‌ و سَلِّموا تَسلیماً؛5 خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود مى‌فرستند، اى کسانى که ایمان آورده‌اید! بر او درود فرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید».

مقام پیامبراسلام صلى الله علیه و آله و سلم آن قدر والا است که خداوند و تمام فرشتگان، بر او درود مى‌فرستند و اهل ایمان نیز باید به پیروى از خداوند و فرشتگانش بر رسول گرامى خدا صلى الله علیه و آله و سلم درود و سلام بفرستند و در برابر فرمان او تسلیم باشند؛ زیرا او گوهر گران قدر عالم آفرینش است و از تمام انبیاى دیگر افضل است.

در روایات فراوانى پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم و امامان دستور داده‌اند که وقتى نام حضرت محمد صلى الله علیه و آله و سلم گفته شد بر آن حضرت و خاندانش درود بفرستیم که به عنوان نمونه به 3 روایت اشاره مى‌شود.

1. پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: کسى که نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد داخل آتش شود و از رحمت خداوند دور باد.6

2. پیامبر فرمود: کسى که نماز بخواند، ولى بر من و خاندانم صلوات نفرستد (یعنى صلوات تشهد را نخواند) راهى که مى‌رود به سوى بهشت نخواهد بود و کسى که نام من نزد او برده شود و صلوات نفرستد نیز چنین است.7

3. پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: بخیل واقعى کسى است که نام من نزدش برده شود، ولى بر من صلوات نفرستد.8

پی‌نوشت‌ها:
(1). صافات/ 79
(2). صافات/ 109
(3). صافات/ 120
(4). صافات/ 130
(1). احزاب/ 56
(2). کافى، ج 2، ص 495
(3). مستدرک ‌الوسایل، ج 15، ص 15
(4). بحارالانوار، ج 70، ص 299

منبع: پرسمان قرآنی فلسفه احکام، سید علی هاشمی نشلجی، نشر جمال، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما