چهارشنبه، 26 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دخالت اسلام در امور اقتصادی

پرسش :

آیا اسلام در امور اقتصادی دخالت دارد؟


پاسخ :
پاسخ آیت ‌الله سید محمدباقر صدر: 
جامعیت شریعت اسلامی در تمام عرصه‌‌های زندگی، از راه جست و جو در قوانین اسلامی در ابعاد گوناگون زندگی، مشاهده می‌­شود؛ چنانکه در منابع اصیل اسلامی بدان اشاره شده است. روایات فراوانی در کتاب­‌های روایی ما وجود دارد که دلیل بر جامعیت دین اسلام است. امام صادق(علیه السلام) می‌­فرماید: «هر آنچه مردم برای زندگی نیاز دارند، در شریعت اسلام وجود دارد، و هیچ قضیه­‌ای نیست که در شریعت نباشد؛ حتی دیه خراش». از این روایت و مانند آن مشخص می‌­شود که اسلام برای کم­ترین مشکلات و حوادث(مثل دیه خراش) قانون دارد؛ پس آیا معقول است برای مشکلات عظیم اقتصادی برنامه نداشته باشد؟ آیا ممکن است اسلام، حق انسان را هنگامی که زمینی را آباد می‌­کند یا معدنی را استخراج می‌­کند و ... مشخص نکرده باشد؟ پس اعتقاد کسانی که می‌­گویند: اسلام فقط برای تنظیم روابط فردی برنامه دارد، و برای روابط اجتماعی و کلان جامعه طرح و برنامه‌­ای ندارد، باطل است.

افزون بر این، این سخن، خود، نوعی تناقض است؛ زیرا روش فردی را نمی‌­توان از روابط اجتماعی جدا دانست. نظام­‌های اجتماعی، اعم از اقتصادی و سیاسی، پیوسته در رفتار افراد اجتماع منعکس می‌­شود و افراد جامعه آن را اجرا می‌­کنند؛ بنابراین، هر گونه تفکیک بین سلوک فردی و اجتماعی، به تناقض می‌­انجامد و برای پرهیز از چنین تناقضی باید در کنار اعتراف به تنظیم روابط فردی، نظام کامل اقتصادی را نیز باور داشته باشیم؛ چنانکه اگر تاریخ دوران پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) را مطالعه کنیم نمی‌­توانیم آن را بدون نظام اقتصادی ببیابیم؛ زیرا هیچ جامعه­‌ای منهای مذهب و بدون داشتن قانون در زمینه تولید و توزیع، شکل نمی‌­گیرد؛ بنابراین در دوران رهبری پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) جامعه بر اساس نظام اقتصادی متناسب با دیدگاه اسلام اداره می‌شد.(1)

پاسخ آیت ‌الله  محمدهادی معرفت: 
شریعت اسلام، بلکه کل شرایع الهی دارای نظام هستند، مقصود از نظام، برنامه‌­ای است که از جانب شرع مقدس برای تنظیم حیات اجتماعی بشر وضع شده است. شریعت الهی فقط برای ایجاد رابطه بین انسان و خدا نیست؛ بلکه افزون بر آن هم به رفتار‌های شخصی و هم رفتار‌های اجتماعی بشر ناظر است. امتیاز نظام­‌هایی که از شرایع الهی نشأت گرفته‌­اند با دیگر نظام­‌هایی که بشر آنها را وضع کرده، در آن است که نظام­‌های بشری، هر چند عادلانه، مصلحت اندیشانه و عاقلانه شکل یافته باشد، جهات معنوی و خدا و اخلاق در آنها لحاظ نشده، در حالی که همه اینها در اسلام لحاظ شده است و اسلام کرامت انسان را نادیده نگرفته و به جایگاه آن در حیات اجتماعی انسان به طور کامل توجه کرده است؛ زیرا انسان با دیگر حیوانات فرق دارد. انسان موجود جاویدی است و در حیات خود، مراحلی را باید بپیماید که این حیات، آن مراحل است. بنابراین اسلام برای تمام ابعاد اجتماعی زندگی بشر از قبیل سیاسی، حقوقی، اقتصادی و ... نظام خاص دارد؛ البته این بدان معنی نیست که برای همه زمان­ها و مکان­ها طرح و برنامه ثابت اراه کند؛ زیرا برنامه‌‌های هر نظامی باید با تکیه بر مبانی و با توجه به وضعیت زمان و مکان باشد و نمی‌­شود برنامه‌­ای ثابت و خاص را برای همه زمان­ها و مکان­ها ارائه کرد و از این قبیل است که می‌­بینیم وقتی از امام صادق(علیه السلام) درباره بهترین لباس پرسیده می‌­شود، می‌­فرماید: «بهترین لباس هر زمان، لباس آن زمان است».(2)

پی‌نوشت‌ها:
(1). سید محمدباقر صدر: المدرسة الاسلامیة، مکتبة اعتماد الکاظمی، تهران، 1401 ق، صص 187-183. (با تلخیص)
(2). وسایل الشیعه، مؤسسه آل البیت، ج 5، ص 8.

منبع: فصلنامه اقتصاد اسلامی، زمستان 1381، شماره 8.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.