شنبه، 25 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بخشندگى امام باقر (علیه السلام) در منابع اهل سنت

پرسش :

چه روایاتى درباره جود و بخشندگى امام باقر (علیه السلام) در منابع اهل سنت ذکر شده است؟


پاسخ :
روایاتى در منابع عامّه وجود دارد که دلالت بر بخشندگى و کرامت امام باقر(علیه السلام) مى کند؛ از جمله: اسود بن کثیر مى گوید: نزد محمّد بن على (امام باقر(علیه السلام)) از فقر و جفاى برادران شکایت نمودم. حضرت فرمود: بد برادرى است کسى که تو را در حال بى نیازى رعایت نموده و در حال فقر تو را رها مى نماید. آن گاه به غلام خود دستور داد تا کیسه اى که در آن هفتصد درهم بود آورد و به او فرمود: این را خرج کن و هر گاه تمام کردى مرا خبر ده... .(1)

صاعد، غلام کمیت مى گوید: روزى بر ابى جعفر محمّد بن على وارد شدیم، حضرت به ما هزار دینار و یک لباس داد. کمیت به حضرت عرض کرد: به خدا سوگند! من به جهت دنیا شما را دوست نداشته ام، و اگر دنیا را مى خواستم نزد کسانى مى رفتم که مال در دستان آنان است. و لیکن شما را به جهت آخرت دوست دارم. لباسى را که به اجسام شما اصابت کرده به جهت تبرّک قبول مى کنم، ولى مال را نمى پذیرم. لذا مال را ردّ کرده و لباس را پذیرفت(2).

ابن صبّاغ مالکى مى گوید: «و کان محمّد بن علىّ بن الحسین(علیه السلام) مع ما هو علیه من العلم والفضل والسؤدد والرئاسة والامامة، ظاهر الجود فی الخاصة والعامة، مشهور الکرم فی الکافة، معروفاً بالفضل والاحسان مع کثرة عیاله وتوسط حاله»(3)؛ (محمد بن على بن الحسین(علیه السلام)، با وجود علم و فضل و بزرگوارى و ریاست و امامت، اهل جود به خاص و عام بود. او مشهور به کرم بر همه بود. او باکثرت عیال و متوسط الحال بودن در مال، معروف به فضل و احسان بود).

پی‌نوشت‌ها:
(1). صفة الصفوة، ج 2، ص 112.
(2). الأغانى، ج 15، ص 126.
(3). الفصول المهمة، ص 204.

منبع: اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم ، 1385 ه.ش، ص 75 و 88.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.