سه‌شنبه، 18 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نقش جمهوری اسلامی ایران در تقویت جریان مقاومت

پرسش :

جمهوری اسلامی ایران در تقویت جریان مقاومت و برهم‌زدن شرایط به نفع مقاومت چه نقشی داشته است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مسعود اسداللهی، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه:
این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در سه دهه‌ی اخیر به‌خصوص از زمانی که شهید سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس تعیین شد، یک راهبرد کاملاً مشخص، دقیق و مستمر در تقویت گروه‌های فلسطینی که حاضر بودند به مقاومت علیه رژیم صهیونیستی به‌صورت جدی بپردازند، شروع شد و ادامه پیدا کرد. در این استراتژی ماهیت فکری این گروه‌ها برای جمهوری اسلامی ملاک نبود. چه گروه‌های اسلامی باشند، چه ملی‌گرای عرب و چه گروه‌های چپ همه مورد حمایت بودند. مهم این بود که آن‌ها اشغالگری اسرائیل را نپذیرند و ناامید نشوند و سعی کنند که به مقاومت وفادار بمانند و سطح آن را روزبه‌روز بالاتر ببرند.

نتیجه‌ی تلاش این سال‌های متمادی که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس بود را الآن ما داریم می‌بینیم. دنیا دارد به آن اعتراف می‌کند. صحبت‌های روز و شب نتانیاهو بحث ایران است. در میان صهیونیست‌ها بحث خطر ایران مطرح است، چه خطر مستقیم خود ایران، چه خطری که در قالب حمایت از جنبش‌های مقاومت متوجه صهیونیست‌هاست و چه الآن در قالب حضور سپاه در سوریه که تبدیل به کابوسی برای رژیم صهیونیستی شده است. نتانیاهو دارد با تمام توان تلاش می‌کند که به این حضور پایان بدهد، ولی به هیچ عنوان موفق نبوده است. خودش هم اشاره می‌کند که تجربه‌ی تشکیل حزب‌اللّه در لبنان و تبدیل آن به یک بازیگر منطقه‌ای دارد در سوریه تکرار می‌شود.

به همین خاطر می‌گوید که من اجازه نمی‌دهم آن تجربه در سوریه تکرار شود و به نتیجه برسد. خوشبختانه نه کسی از او اجازه می‌گیرد و نه قدرت این را دارد که مانع تحول در سوریه شود. علاوه‌براین، گروه‌های مقاومت ما الآن شاهد شکل‌گیری مقاومت جدیدی در منطقه‌اند و قطعاً ریشه‌دار خواهد بود. آن‌هایی که به راهبرد حضور ایران در سوریه تشکیک می‌کنند، باید تجدیدنظر کنند و ببینند که چقدر صهیونیست‌ها به‌خصوص شخص نتانیاهو نسبت به این حضور حساس نگران است.

منبع: khamenei.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما