سه‌شنبه، 16 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نظر اهل سنت درباره‌ی ولادت امام مهدی علیه السلام

پرسش :

نظر اهل سنت درباره‌ی ولادت امام مهدی (علیه السلام) چیست؟


پاسخ :
میان عامه درباره‌ی این موضوع دو دیدگاه وجود دارد:

الف. اکثر آنان ولادت امام مهدی (علیه السلام) را قبول ندارند؛ بلکه معتقدند او در آخرالزمان به دنیا می‌آید.

ب. برخی از آنان، ولادت حضرت را پذیرفته‌اند؛ برای نمونه، موارد زیر ارائه می‌شود:

1. محمدبن یوسف شافعی در کتاب البیان فی اخبار صاحب‌الزمان، می‌گوید:
در تألیف کتاب، اخبار و روایات مربوط به مهدی صاحب‌الزمان را از غیر از طرق شیعه نقل کرده‌ام؛ هرچند آنچه که شیعه در این زمینه معتقد است و پذیرفته است، صحیح و نقل آن، درست است. (1)

2. محمدبن طلحه شافعی در کتاب مطالب السؤول فی مناقب آل‌الرسول می‌گوید:
مهدی منتظر، در سال 258 ق، در سامرا متولد شد. پدرش، حسن‌بن علی‌بن محمدبن علی‌الرضا بن موسی ‌الکاظم بن جعفرالصادق‌بن محمدالباقربن علی‌زین‌ العابدین بن حسین بن علی المرتضی (علیه السلام) است. نام او محمد و کنیه‌اش ابوالقاسم و از القاب او حجت و خلف صالح و منتظر است. (2)

3. سبط‌ابن جوزی حنفی در کتاب تذکرة‌الخواص می‌گوید:
حضرت حجت مهدی، محمدبن حسن بن علیبن محمدبن علی‌بن موسی‌بن جعفربن محمدبن علی‌بن الحسین‌بن علی ‌بن ابی ‌طالب (علیهم السلام) است. کنیه او، ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب‌الزمان و قائم منتظر. (3)

4. عبدالوهاب شعرانی در کتاب الیواقیت و الجواهر (4)، فصلی را به وقایعی که پیش از روز رستاخیز و در پایان دنیا حتماً اتفاق می‌افتد، اختصاص داده است و از قول برخی از اکابر علمای اهل سنت، نقل می‌کند:
«مهدی [علیه السلام]، فرزند حسن عسکری [علیه السلام] است که در نیمه شعبان سال 255 ق متولد شد و زنده باقی خواهد ماند، تا با عیسی [علیه السلام] ظهور کند و اکنون که سال 958 هجری است، 703 سال از عمر شریف او می‌گذرد». (5)

ما به ذکر همین چند نمونه بسنده می‌کنیم. (6)
 
پی‌نوشت‌ها:
1. این کتاب، مشتمل بر 25 فصل است که در هر فصل، تنها روایاتی را که از دیدگاه اهل سنت معتبر است، نقل می‌کند. برخی از فصل‌های کتاب عبارت است از: مهدی (علیه السلام) در آخرالزمان خروج می‌کند؛ مهدی (علیه السلام) از نسل فاطمه زهرا (علیه السلام) است؛ حضرت عیسی (علیه السلام) در آخرالزمان به او اقتدا می‌کند؛ نام و کنیه‌اش، همانند پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است؛ صفات و رنگ چهره‌ی حضرت مهدی (علیه السلام)؛ مهدی (علیه السلام)، امام صالحی است که خلیفة ‌الله است.
فصل بیست و پنجم این کتاب، در این زمینه است که مهدی (علیه السلام) از زمان غیبتش که در سرداب سامرا اتفاق افتاد، تاکنون زنده و باقی است. او، به اشکالاتی که در زمینه طول عمر حضرت و غیبت آن بزرگوار وجود دارد، پاسخ می‌دهد.
2. او سپس روایاتی را از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره‌ی مهدی موعود (علیه السلام) نقل می‌کند مبنی بر این‌که: «مهدی، از نسل من و از فرزندان فاطمه (علیها السلام) و هم نام من است؛ در آخرالزمان قیام می‌کند و زمین را از عدل و داد پر می‌کند، بعد از آن‌که از ظلم و جور پرشده است. این قیام، حتمی است، حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیشتر باقی نمانده باشد». وی پس از ذکر این روایات، آن‌ها را بر همان ابوالقاسم محمدبن حسن‌بن علی ... علی‌ابن ابی‌طالب (علیه السلام) متولد 255 ق تطبیق می‌کند و به اشکال‌ها و شبهاتی که در این ‌باره ممکن است مطرح شود، پاسخ می‌دهد.
3. عبدالله‌بن عمر در روایتی نقل می‌کند که رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: در آخرالزمان، مردی از فرزندان من قیام می‌کند که نام او همانند نام من و کنیه‌اش همانند کنیه من است و زمین را از عدل و داد پر می‌کند پس از آن‌که از ظلم و جور پر شده است.
4. این کتاب در بیان آرای بزرگان علمای اهل سنت در مسایل مختلف عقیدتی است.
5. نیز از قول شیخ محیی‌الدین عربی چنین نقل می‌کند: «خروج مهدی [علیه السلام]، حتمی است بعد از آن که زمین از ظلم و جور پرشود؛ به گونه‌ای که حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیشتر باقی نمانده باشد، حتماً مهدی [علیه السلام] قیام می‌کند و زمین را از عدل و داد پر می‌کند. او، از نسل پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و فاطمه [علیها السلام] است و جدش، حسین ‌بن علی ‌بن ابی ‌طالب (علیهم السلام)] است و پدرش حسن عسکری، فرزند علی ‌النقی، فرزند محمد التقی، فرزند علی‌ الرضا، فرزند موسی ‌الکاظم، فرزند جعفر الصادق، فرزند محمد الباقر، فرزند زین‌ العابدین علی، فرزند حسین، فرزند امام علی ‌بن ‌ابی طالب [علیهم السلام] است. اسمش، اسم رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و چهره‌اش، شبیه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است و ...، الیواقیت و الجواهر، ج 2، ص 143.
6. برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به: کفایة الموحدین نوشته شیخ طبرسی و الامام المهدی، اثر سیدمحمدکاظم قزوینی.
 
منبع: آفتاب مهر (دفتر اول)، جمعی از محققین مرکز تخصصی مهدویت، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام، چاپ چهاردهم، تابستان 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.