يکشنبه، 2 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آمریکا در راه اندازى جنگ عراق علیه ایران چه نقشى داشت و چه منافعى را دنبال مى‏کرد؟


پاسخ :
در این که امریکا در راه اندازى جنگ ایران و عراق نقش داشته است و یکى از مشوقان و ترغیب کنندگان صدام براى حمله به ایران بوده است، شکى نیست، اما لازم است که این ادعا بر اساس شواهد و اظهارات مقامات امریکایى بررسى شود.
گواه اول این که با وجود قطع روابط دیپلماتیک امریکا و عراق از سال 1968، به دنبال پیروزى انقلاب اسلامى، برژینسکى مشاور امنیت ملى سابق امریکا براى اطلاع از وضعیت عراق و ترغیب این کشور براى آغاز جنگ با ایران، سفرهاى مکررى به عراق مى‏نماید، طورى که روزنامه‏ى وال استریت ژورنال در هشتم فوریه 1980 یکى از سفرهاى محرمانه برژینسکى را فاش ساخت و روزنامه تایمز لندن نیز در 17 ژوئن 1980 به ملاقات این شخص با صدام اشاره مى‏کند و مى‏گوید: برژینسکى بعد از سفر محرمانه به بغداد در یک مصاحبه‏ى تلویزیونى گفت: ما تضاد قابل ملاحظه‏اى بین امریکا و عراق نمى‏بینیم، ما معتقدیم عراق تصمیم به استقلال دارد و در آرزوى امنیت خلیج فارس است و تصور نمى‏کنیم که روابط امریکا و عراق سست گردد.
به هر حال مشاهده مى‏شود که امریکا با وجود اختلافات دیرینه‏اش با عراق، چنین وانمود کرد که در مقابل آرزوهاى همیشگى عراق یعنى تسلط بر منطقه‏ى خلیج فارس واکنشى نشان نخواهد داد. حتى آن طور که از سخنان برژینسکى بر مى‏آید آمریکا موافق آرزوهاى صدام است و برژینسکى مى‏خواسته چنین وانمود کند که حرکت صدام براى تسلط بر خلیج فارس باعث سستى روابطش با امریکا نخواهد شد. مسلما منظور برژینسکى حمله به ایران است و الا تسلط بر دیگر شیخ‏نشین‏ها همیشه و از طرف هر کشورى مخالف منافع امریکا بوده است و این در جنگ عراق و کویت در سال 1990 به اثبات رسیده است.
شاهد دیگر آنکه، در همین زمان نیز، رفت و آمدها و تماس‏هاى مکررى میان مجرمان فرارى ارتش ایران با مسئولان دولت امریکا و حکومت بغداد صورت مى‏گرفت که خود نشان دهنده‏ى نوعى آمادگى براى تحولات بعد از آغاز جنگ حمله عراق به ایران بود. در این باره مى‏توان به تماس‏هاى مکرر افرادى همچون شاپور بختیار و ارتشبد اویسى با مسئولان امریکایى و عراقى اشاره کرد.
گواه آخر اینکه، روزنامه امریکایى نیویورک تایمز، پنج ماه قبل از آغاز تجاوز عراق، در آوریل 1980 (اردیبهشت 1359) از طرح‏هاى مرحله به مرحله امریکا در این زمینه سخن مى‏گوید . این روزنامه مى‏نویسد:
«دولت امریکا پس از شکست عملیات طبس، امکان اجراى سه طرح نظامى بسیار مهم را بررسى مى‏کند. طرح‏هاى مزبور عبارتند از: پیاده کردن نیروهاى نظامى در شهرهاى محل نگهدارى گروگان‏هاى امریکایى، مین‏گذارى در میادین صدور نفت و بمباران پالایشگاه‏هاى ایران. » نیویورک تایمز مى‏افزاید: واشنگتن امیدوار است که تحریم اقتصادى و سیاسى ایران بتواند در تیرگى روابط ایران و عراق تأثیر بیشترى داشته باشد. در پایان نیز عنوان مى‏کند: عده‏اى معتقدند شاید چشم‏انداز جنگ با کشور نیرومند عراق، ایران را وادار سازد در سیاست خود تجدید نظر کند. به هر حال، اظهارات این روزنامه امریکایى نیز خود مى‏تواند نشان دهنده‏ى نیات پنهانى سیاستمداران امریکایى براى تشویق صدام در آغاز جنگ علیه ایران باشد . اما پرسش اساسى این است که چرا امریکا خواهان حمله عراق به ایران بود و چه منافعى را تعقیب مى‏کرد؟
به دنبال پیروزى انقلاب اسلامى و پس از آن در جریان اشغال لانه جاسوسى (سفارت امریکا) در تهران و شکست مفتضحانه این کشور در طبس، آمریکا که ضربات پیاپى و سختى از ایران خورده بود، نه تنها از هر حرکتى که به ضرر ایران تمام مى‏شد، استقبال مى‏کرد، بلکه خود نیز به دنبال انتقام‏جویى و جبران شکست‏هاى قبلى بوده است. از طرفى انقلاب اسلامى ایران نه تنها موجب شد تا امریکا مطمئن‏ترین متحد سیاسى نظامى خود یعنى رژیم شاه را از دست بدهد بلکه نظام سیاسى جدید ایران نیز به الگویى براى دیگر کشورهاى مسلمان منطقه تبدیل شد . امریکا از آن مى‏ترسید که دیگر متحدان منطقه‏یى‏اش نیز همچون شاه سرنگون شوند که این امر براى امریکا بسیار نگران کننده بود، زیرا که منطقه خلیج فارس حدود 60 درصد ذخایر نفت جهان را در خود جاى داده است و اگر بحران و انقلاب در کشورهاى این منطقه متأثر از انقلاب اسلامى به وقوع مى‏پیوست به معناى بحران سرمایه‏دارى غرب بود. لذا امریکا به عنوان سردمدار سرمایه‏دارى غرب، سعى نمود با استفاده از قدرت نظامى عراق، ضمن جلوگیرى از سرایت اندیشه‏هاى انقلاب اسلامى به دیگر کشورهاى منطقه، نظام جمهورى اسلام را ساقط و یا تضعیف سازد.
منبع: جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.