کتاب های مناسب کودکان

کتاب ها بهترین دوستان کودک برای رشد جسمی و ذهنی او و یافتن پاسخ پرسش هایش هستند، اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه کتاب هایی برای کودکان مناسب است؟ مطالعه مقاله زیر برای انتخاب کتاب های مناسب برای کودکان تان را به شما توصیه می کنیم.
چهارشنبه، 16 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
کتاب های مناسب کودکان
دادن خوراک مناسب فکری به کودکان، موجب شکل گیری زندگی، افکار و شخصیت آنان می شود.
 
چکیده: کتاب ها بهترین دوستان کودک برای رشد جسمی و ذهنی او و یافتن پاسخ پرسش هایش هستند، اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه کتاب هایی برای کودکان مناسب است؟ مطالعه مقاله زیر برای انتخاب کتاب های مناسب برای کودکان تان را به شما توصیه می کنیم.

تعدادکلمات 564 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
 
کتاب های مناسب کودکان

مقدمه

 والدین همانگونه که برای خوراک و پوشاک کودک خود وقت میگذارند، باید برای رشد صحیح ذهنی کودک نیز از خود همت نشان دهند. اگر به کودکان خوراک مناسب فکری داده شود، یاد میگیرند چگونه زندگی، افکار و شخصیت خود را شکل دهند. در واقع بهترین دوستان کودک برای رشد جسمی و ذهنی کودک و یافتن پاسخ پرسشهای او، کتابها هستند. اما سوالی که مطرح میشود این است که چه کتاب هایی برای کودکان مناسب است. این مساله مستقیم به سن کودک بستگی دارد، اما خواندن نکات زیر میتواند شما را با انتخاب کتابهای مناسب برای کودکان آشنا کند.


چه کتاب هایی برای کودکان مناسب است؟

1. کتاب های خردسالان باید پر از تصاویر با رنگ های شاد و براق باشد و نوشتههای کمی داشته باشد.، زیرا یک تصویر بهتر از هزار کلمه میتواند مفهوم را برساند، برای آموزش و خلاقیت هم تصویر حرف اول را می زند.
2. کتاب باید محتوای خلاقانه داشته باشد و خواندن آن برای کودکان هیجان انگیز و جالب باشد. علاوه بر آن باید اتفاقات در داستان سریع باشد. شخصیتهای داستان به خوبی معرفی شده باشند و برای کودک باورپذیر باشد، مسائل و شخصیت های داستان باید مشابه مشکلات و مسائلی باشد که کودکان در آن سن با آن مواجه هستند.
3. کتاب هایی را انتخاب کنید که در لابه لای آن صحبتهای خنده دار و لطیفه های بامزه بین گفتگوها و شخصیت های داستان وجود داشته باشد.
4. کتابهایی را برای کودکان انتخاب کنید که تقسیمبندی باشد. تقسیم بندی کتاب به گونه ای باشد که خواندن را آسان سازد. قلم و خط نوشته کتاب هم به گونه ای باشد که برای کودکان آشنا باشد. این نکته به فهم و شناخت بیشتر واژه ها توسط کودک کمک می کند.
5. بهتر است کتاب با اطلاعات کمی برای کودک شروع شود. مثلا فقط اطلاعات ضروری شخصیت های اصلی داستان، اسامی و محل زندگی باید در ابتدای کتاب برای کودک وجود داشته باشد. اطلاعات اضافی سبب می شود کودک خسته شود و دیگر میلی به کتاب خواندن نداشته باشد.
6. قسمت پایانی کتاب هم بسیار مهم است. در انتها  همه مشکلات و مسایل باید حل شده باشد و کتاب پایان خوشی داشته باشد. بهویژه اگر مخاطبان آن کودکان خردسال باشند.
7. تعداد صفحه های کتاب هم از اهمیت خاصی برخوردار هست. کتابهایی که نوشته و عکس با هم دارند باید بین ۲۵ تا ۳۵ صفحه باشند. کتابهای مصور هم نباید بیشتر از ۱۶ صفحه داشته باشند.
8. داستان باید دارای محتوای آموزشی هم باشد. یک داستان خوب باید به کودک نکات اخلاقی، فرهنگی و ارزش های مذهبی را به طور غیرمستقیم آموزش دهد.
9. کتاب خوب برای کودکان باید شخصیت هایی داشته باشد که بتوانند در شرایط سخت قادر به تصمیمگیری درست باشند و شجاعانه برای زنده ماندن زندگی خود تلاش کرده و در تمام مراحل از اصول اخلاقی صحیح پیروی کنند.

گردآوری: خانم اسفندیار

منبع: ماهنامه آموزشی اطلاعرسانی کودک سالم، سال هشتم، آبان 96، شماره 65
 
 

 بیشتر بخوانید :
معیارهای انتخاب کتاب برای کودکان
کتاب، بهترین دوست بچه ها
کتابخوانی از کودکی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما