اصول اساسی برای تعیین هدف در زندگی

اصول اساسی و ضروری برای تعیین اهداف وجود دارد که به شدّت بر سرعت دستیابی به هدف تأثیر می‌گذارد. این قوانین را می‌توانید به صورت مکرّر در ادامه‌ی زندگی خود تمرین کنید.
پنجشنبه، 20 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اصول اساسی برای تعیین هدف در زندگی
تنها رؤیاهای بزرگ به شما هیجان لازم برای حرکت را فراهم می‌کنند.
 
چکیده : اصول اساسی و ضروری برای تعیین اهداف وجود دارد که به شدّت بر سرعت دستیابی به هدف تأثیر می‌گذارد. این قوانین را می‌توانید به صورت مکرّر در ادامه‌ی زندگی خود تمرین کنید.

تعداد کلمات 1244 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
اصول اساسی برای تعیین هدف در زندگی

اصل اوّل: رؤیای بزرگی داشته باشید!

فقط رؤیاهای بزرگ سبب قدرت حرکت و انگیزه و پتانسیل برای رسیدن خواسته‌ها می‌باشد. فقط رؤیاهای بزرگ انرژی تخیّل شما را آزاد می‌کنند و به شما انگیزه می‌دهد تا بر همه موانع غلبه کنید و تمام مشکلاتی را که در طول زندگی تجربه کردید را مرتفع نمایید. تنها رؤیاهای بزرگ به شما هیجان لازم برای حرکت را فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند هر روز با اشتیاق حرکت کنید. وقتی اهدافتان را تعیین می‌کنید، آرمان‌گرایی را تمرین کنید. تصوّر نمایید هیچ محدودیتی برای انجام کارها ندارید. اهداف را در بهترین حالت و به بهترین شکل ترسیم نمایید. اصلاً فکر نکنید که به چه دلیل ممکن است به هدف مورد نظر و آنچه که ترسیم می‌کنید نرسید، موانع ذهنی و توجیهات را کنار بگذارید. اهداف را تعیین کنید، بدین شیوه که می‌توانید به همه آنها برسید، البته تا زمانی که بدانید دقیقاً آن هدف چیست.
 

اصل دوم: اهداف خود را به زمان حال بنویسید

اهداف شما باید به صورت نوشته و از طرفی به زمان حال نباشند، گویی که واقعاً وجود دارند. ضمیر ناخودآگاه شما فقط فرمان‌هایی را ثبت می‌کند که به زمان حال ساده بیان شده‌اند. مثل «من 250 پوند وزن دارم» یا من هر سال 100000 دلار درآمد دارم» و یا «من در یک خانه‌ی زیبای 3500 متر مربّعی با طرح بسیار سفارشی زندگی می‌کنم». هر یک از این اهداف با واژه‌ی «من» آغاز می‌شود و با یک فعل عملی ادامه یافته. این کار سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای فعّال ساختن ضمیر ناخودآگاه و کنترل قدرت آن است. نوشتن اهداف مثبت در زمان حال ضمیر ناخودآگاهتان را برنامه‌ریزی می‌کند و این باور را در شما ایجاد می‌کند که اهداف شما کاملاً واقعی هستند و حقیقت دارند. هر چه قدر بیشتر این اهداف را مرور و تکرار نمایید، این برنامه در ذهن شما عمیق‌تر خواهد شد و خیلی زود متقاعد می‌شوید که می‌توانید به این هدف دستیابی پیدا کنید و در وقت و زمان مناسب این کار عملی است.
 

اهدافتان را هر روز بازنویسی کنید

یکی از روش‌های مورد علاقه‌ی من برای برنامه‌ریزی اهدافم در ضمیر ناخودآگاه بازنویسی اهداف به زمان حال هر روز و در یک دفترچه‌ی مخصوص است. من این تکنیک را سال‌ها پیش آموختم. وقتی اهدافم را روزانه بازنویسی می‌کردم، به سرعت زندگی و شرایطم بهبود یافت. بهترین زمان برای بازنویسی اهداف صبح و قبل از شروع کار روزانه است. این کار فقط پنج دقیقه زمان می‌گیرد، امّا وقتی می‌نویسید، قدرت‌های مغزی شما را در طول روز فعّال می‌کند و بدین ترتیب نسبت به احتمالات و فرصت‌ها حسّاس‌تر و آگاه‌تر از قبل می‌شوید.
 

اهدافتان را به طور منظّم تصریح کنید

تکنیک فوق‌العاده‌یی برای دستیابی به اهداف وجود دارد که تکنیک «تصریح استاندارد» معروف است. برای استفاده از این روش به کارت‌های شاخص سه در پنج نیاز دارید و اهدافتان را به زمان حال به حروف درشت روی آنها بنویسید. هر روز و در طول روز، کارت‌های هدف خود را بیرون آورید و مرور کنید، وقتی هر یک از هدف‌ها را می‌خوانید، روی کلمات تمرکز کنید و بکوشید از هر هدف یک تصویر و عکس تصوّر نمایید. در مورد هر هدف و کارهایی که در مورد آنها می‌توانید انجام دهید فکر کنید. سپس سراغ کارت بعدی بروید. وقتی این دو روش را با هم ترکیب می‌کنید، یعنی نوشتن و بازنویسی اهداف به صورت روزانه در دفترچه و تکرار منظم آنها روی کارت‌های شاخص، کم‌کم باور می‌کنید این اهداف قابل دستیابی هستند. بالاخره خود را متقاعد می‌کنید که در سطح عمیقی از ضمیر ناخودآگاه خود، اعتماد به نفس بالایی دارید و اهدافتان خیلی زود به واقعیّت می‌پیوندند. هر چه قدر بیشتر اعتماد به نفس پیدا کنید که اهدافتان به زودی به واقعیّت می‌رسند، شما هم سریع‌تر به سمت آنها حرکت می‌کنید و هدف‌ها هم سریع‌تر به سمت شما می‌آیند. وقتی هر یک از این دو اصل را برای یک ماه تمرین می‌کنید، از بروز تغییرات در زندگی شگفت‌زده می‌شوید.
 

اصل سوم: اهدافتان را متعادل نگه دارید

اهدافتان باید از تعادل لازم برخوردار باشند و سه موضوع مهمّ زندگی‌تان را پوشش دهند. باید با یکدیگر هماهنگ باشند نه مغایر. زندگی شما هم درست مثل یک چرخ باید کاملاً متعادل باشند تا راحت بچرخند و به این ترتیب، احساس خوشبختی و کارآمدی کنید.
 

واقعاً خواسته‌ی شما چیست؟

اوّلین هدف مورد نیاز شما، اهداف کاری، شغلی و مالی‌ست. این اهداف بسیار ملموس هستند و می‌خواهید در نتیجه تلاش‌هایتان به آنها برسید. اینها کارهایی هستند که شما می‌خواهید در زندگی انجام دهید. با این اهداف ملموس، باید دقیقاً بدانید که چه می‌خواهید و دقیقاً چه زمانی می‌خواهید آنها را به دست آورید. باید بدانید چه مقدار پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری نمایید و کی می‌خواهید به این میزان مدست پیدا کنید. به یاد داشته باشید، هدفی را که نتوانید ببینید، نمی‌توانید بزنید.
 

چرا می‌خواهید به هدفتان برسید؟

نوع دوم اهداف، اهداف شخصی، خانوادگی و سلامتی‌ست. در واقع، اینها اهداف مهمّی هستند که تضمین‌کننده و تعیین‌کننده شادی و خوشبختی و رفاه شما محسوب می‌شوند. به آنها اهداف «چرایی» می‌گوییم؛ زیرا دلایل اصلی برای دستیابی به شغل، کار و اهداف مالی هستند. آنها مقاصد و اهداف شما در زندگی هستند: بسیاری از افراد بیش از حد درگیر کار و حرفه و امور مالی هستند و به همین دلیل فراموش می‌کنند چرا و به چه دلیل می‌خواهند موفّقیّت مالی کسب کنند. بدین ترتیب اولویّت‌هایشان به هم می‌ریزد. در نتیجه، زندگی آنها از حالت تعادل خارج می‌شود و به تدریج دچار استرس و خشم و سرخوردگی می‌گردند. فرقی نمی‌کند چه قدر تلاش می‌کنند که به اهداف مالی و کاری برسند، از رضایت و خوشبختی و آرامش در زندگی لذّت نمی‌برند. آنها باید به هر شکلی اهدافشان را به شیوه‌ی درست و اصولی برگردانند و درک کنند که دسترسی به اهداف مالی وسیله‌یی برای رسیدن به روابط خوب خانوادگی و هدف‌های مرتبط با آن می‌باشد. آنها خود به تنهایی هدف محسوب نمی‌شوند.
 

چگونه به اهدافتان می‌رسید

سومین نوع اهداف که به آنها نیاز دارید، اهداف مرتبط با رشد و توسعه‌ی حرفه‌ای و شخصی هستند. اینها را اهداف «چه‌گونگی» می‌نامیم. یادگیری و آموزش و تمرین مهارت‌های جدید، رفتارهای جدید، چه‌گونگی رسیدن به آنچه را که می‌خواهید، تضمین می‌کنند. با کار کردن روی رفتارهای خود یکی از افرادی می‌شوید که می‌توانید به راحتی به اهداف تجاری، حرفه‌ای و مالی دسترسی پیدا کنید. در نتیجه، می‌توانید از اهداف شخصی، خانوادگی و سلامتی خود لذّت ببرید و سریع‌تر و آسان به آن دست یابید. با تمرین و تمرکز روی این سه نوع هدف، به طور همزمان زندگی را در حالت تعادل نگه دارید و با پیچ و خم‌های زندگی آن را پیش ببرید.
 

اصل چهارم: هدف اصلی و قطعی خود را بشناسید

باید تصمیم بگیرید و تعیین کنید که هدف اصلی و قطعی شما چیست. این یکی از اهداف زندگی شماست که از هر نوع هدف دیگری مهم‌تر است. این هدفی‌ست که اگر به بهترین شکل به نتیجه برسد، به شما امکان می‌دهد تا دیگر اهداف زندگی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. انتخاب هدف اصلی و قطعی اوّلین نقطه‌ی آغاز بزرگ‌ترین موفّقیّت‌ها در زندگی‌ست. این تصمیم به شما امکان می‌دهد تا بر انرژی‌های فیزیکی و ذهنی خود تمرکز کنید ـ تنها بر یک موضوع، که تأثیر مثبت روی زندگی شما دارد. تصمیم‌گیری روی هدف مشخّص در هر مرحله از زندگی، یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های شما در بزرگسالی محسوب می‌شود.
 
 
منبع: برگرفته از کتاب راندمان بالا در زمان کم
نوشته : برایان تریسی

 

بیشتر بخوانید :
تکنیک های هدف گذاری برای زندگی
گام‌های اساسی برای هدف‌گذاری مؤثر
هدف گذاری کنید
هدف گذاری راهی به سوی آینده ی بهتر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.