بیان اسرار زندگی در خواستگاری؛ چرا و چگونه

یکی از مهم­ترین مسائلی که در خواستگاری لازم است مطرح شود، اسرار زندگی طرفین است؛ اما اینکه کدام اسرار مطرح شود و به چه صورت بیان شود، در این مقاله به آن می ­پردازیم.
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
بیان اسرار زندگی در خواستگاری؛ چرا و چگونه
همه اسرار زندگی گذشته فرد، لازم نیست که در جلسات خواستگاری بیان شود.
 
چکیده : یکی از مهم­ترین مسائلی که در خواستگاری لازم است مطرح شود، اسرار زندگی طرفین است؛ اما اینکه کدام اسرار مطرح  شود و به چه صورت بیان شود، در این مقاله به آن می ­پردازیم.

تعداد کلمات 902 /  تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

بیان اسرار زندگی در خواستگاری؛ چرا و چگونه

بیان اسرار زندگی در خواستگاری

از نکات مهم خواستگاری این است که ما تا چه حد می‌توانیم اسرار زندگی خود را بیان کنیم؟ آیا اگر خطا و اشتباهی و مسأله‌ای در زندگی ما رخ داده است، اجازه داریم آن را مطرح کنیم؟ در پاسخ باید گفت: اسرار زندگی طبقه‌بندی دارد. در مباحث امنیتی، اطّلاعات را به چهار طبقه «بکلّی سری، سرّی، خیلی محرمانه و محرمانه» تقسیم می‌کنند.
در زندگی نیز برای مسائل خود طبقه‌بندی داشته باشید. در جلسات اوّل خواستگاری می‌توانید مسائلی را مطرح کنید که دیگران اطّلاع و آگاهی دارند ولی خواستگار شما از آن بی‌اطّلاع است؛
مثلاً در محل و فامیل همه می‌دانند شما با یک ازدواج غیر موفّق روبرو بوده‌اید. بهتر است این نکته را قبل از قرار خواستگاری به اطّلاع فرد مورد نظر خود برسانید که اگر با شنیدن این موضوع نظرش تغییر می‌کند، قبل از جلسه‌ی خواستگاری و ایجاد زحمات و مشکلات متوجّه شود.

 گاهی ازدواج تا مراحلی پیش رفته است و بعد به دلایلی انجام نشده و در شناسنامه هم ثبت نشده و عروسی هم انجام نگرفته است. در این شرایط لازم نیست قبل از خواستگاری اطّلاع دهید، ولی در آخر جلسه‌ی اوّل خواستگاری باید مسأله را برای فرد تشریح کنید.
برخی از اسرار را نیز می‌توانید در جلسات بعد مطرح کنید. اسراری را که جز خانواده‌ی شما کسی از آن اطّلاع ندارد، نباید در جلسات اوّل از آن سخنی به میان آورید و می‌توانید در مراحل بعد به میزان اعتمادی که به فرد پیدا کردید، او را مطّلع سازید.
امّا اگر در دوران مجرّدی دچار لغزشی شده‌اید و کسی هم از آن باخبر نیست و شما نیز توبه کرده‌اید، بعد از ازدواج هم همسرتان متوجّه آن نمی‌شود، نباید آن را در جلسه‌ی خواستگاری مطرح کنید. گناهان و خطاهای ما، بین ما و خدای ماست، هیچکس اجازه ندارد آبروی خود را جلوی دیگران ببرد و از طرف مقابل هم نخواهید به این مسائل اشاره کند. ولی اگر مسأله‌ای قبل از ازدواج بر شما حادث شده و شما مرتکب جرم و خطایی شده‌اید و ممکن است پس از ازدواج برملا شود و شما نگران افشای آن هستید که با افشای آن مشکلی برای شما بوجود آید، باید حتماً آن مسأله را به نحوی مطرح سازید.

اما چند نکته مهم:
ـ اگر شما دارای نقص عضو یا بیماری هستید، باید به طور کامل و بدور از ابهام در مورد شناخت نقص، ناتوانایی‌های آن و روش درمانش توضیح دهید. بهتر است در این موارد از پزشک بخواهید شرح بیماری شما را به طور دقیق و شفاف به زبان فارسی مکتوب بنویسد و آن را به فرد ارائه دهید و با معرفی پزشک خود، از آن‌ها بخواهید هر گونه تحقیقی خواستند از پزشک معالجتان بپرسند.
 ـ اگر طرف مقابل شما دارای نقص عضو یا بیماری است، نباید عجولانه و ناآگاهانه تصمیم گرفت، بلکه باید براساس میزان ظرفیت و تحمل خود یا طرف مقابل، به دور از ترحم تصمیم‌گیری کنید و هرگز به فکر تغییر اوضاع نباشید.
 ـ از گفتن عیبی که خواستگاریتان را بر هم می‌زند، ابا نداشته باشید؛ چون در غیر این صورت خانه را در زمین سستی بنا کرده‌اید.
ـ عیبی که امکان دارد گفتن آن یک خواستگاری را بر هم بزند، نگفتن آن یک زندگی را به هم خواهد زد.
 

نکات قابل توجه در مورد گفتگوهای خواستگاری

ـ در تمام جلسات سعیتان بر این باشد که گفتگو به حاشیه و صحبت‌های بیهوده کشیده نشود؛ چون هم دقّت را از دست می‌دهید و هم موضوعات ناگفته می‌ماند.
ـ چنانچه در مورد خواسته‌هایی که برای شما نقش اساسی و محوری دارد، با طرف مقابل به تفاهم نرسیدید گفتگو را ادامه ندهید. همچنین اگر هر چه فکر کردید در مورد خواسته‌های او نتوانستید با او کنار بیایید، به گفتگو ادامه ندهید.
 ـ جلسه‌های گفتگو را با فواصل زمانی مناسب بگذارید تا در خلال آن برای تفکّر و ارزیابی و تحقیق، وقت کافی داشته باشید.

 ـ در جلسه‌ی خواستگاری آن طور که هستید خود را نشان دهید؛ زیرا انتخاب را برای شما آسان‌تر می‌کند و همچنین باعث می‌شود انتظار آن‌ها از شما غیرواقعی و دور از توانایی شما نباشد.
 ـ قسمتی از شناخت در گفتگوی خانواده‌ها می‌تواند به دست آید؛ مشروط بر اینکه صحبت‌های آن‌ها مربوط به ازدواج فرزندانشان باشد.
 ـ همه‌ی تلاشتان این باشد که خوب بشناسید و خوب بشناسانید؛ چرا که ازدواج موفّق دو شرط دارد: خوب انتخاب کردن و خوب انتخاب شدن.
ـ روابط فامیلی و خانوادگی به تنهایی منجر به شناخت کامل و واقعی برای انتخاب همسر نمی‌شود.
ـ سؤال و جواب هر چند کامل و زیاد صورت گیرد، ما را از تفکّر، مشورت و تحقیق بی‌نیاز نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت سوال و جواب ها در جلسات خواستگاری

ـ در مورد موضوعاتی که در صحبت‌های خانواده‌ها با هم بیان می‌شود، نظر طرف مقابل را هم جویا شوید.
ـ هدف‌هایی را که برای زندگی آینده‌ی خود در نظر دارید و نمی‌توانید بعد از ازدواج از آن درست بکشید، باید در جلسات خواستگاری طرح کنید.
 ـ ابتدا علایق و حساسیت‌های خود را در زمینه‌ی انتخاب همسر برای خودتان روشن کنید، زیرا در انتخاب شما مؤثر خواهد بود؛ سپس با فرد مورد نظرتان مطرح نمایید.
ـ حتّی نوع سؤال پرسیدن، چگونگی جواب دادن و نحوه‌ی بیان، فارغ از محتوا می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شخصیت فرد باشد.


منبع: مطلع مهر، امیرحسین بانکی پور (1396)، انتشارات حدیث راه عشق، اصفهان، چاپ شصت و هشتم.

بیشتربخوانید:
خواستگاری رسمی یا غیر رسمی
چگونگی مدیریت جلسات خواستگاری
راهکارهایی برای جذب خواستگار مناسب!
گفتگوی خواستگاری را چگونه آغاز کنیم؟
مهمترین نکاتی که باید درباره خواستگاری بدانید 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.