تیپ شخصیتی­­ کمال­ گرایان چیست؟

شما به یک زندگی شاد و شایسته فارغ از کار و حرفه‌تان نیاز دارید؛ به خودتان بیندیشید، شما یک انسان هستید و به استراحت و احیا نیاز دارید، به زمان‌هایی نیاز دارید که باطری‌های وجودتان را شارژ کنید و دوباره به راه بیفتید؛ در غیر این صورت دنیای تان آرام‌آرام کوچک‌تر خواهد شد.
شنبه، 10 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
تیپ شخصیتی­­ کمال­ گرایان چیست؟
کمال ­گرایان به خاطر ویژگی­ های خود، بیش از سایرین درخطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.
 
چکیده : شما به یک زندگی شاد و شایسته فارغ از کار و حرفه‌تان نیاز دارید؛ به خودتان بیندیشید، شما یک انسان هستید و  به استراحت و احیا نیاز دارید، به زمان‌هایی نیاز دارید که باطری‌های وجودتان را شارژ کنید و دوباره به راه بیفتید؛ در غیر این صورت دنیای تان آرام‌آرام کوچک‌تر خواهد شد.

تعداد کلمات 1138 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

تیپ شخصیتی­­ کمال­ گرایان چیست؟

مقدمه

آیا می ­دانید تغییر عادت کمال‌گرایی فواید بی‌شماری برایتان به ارمغان می‌آورد؟ هرچند اهمیت تغییرعادات تفکر، بر هیچ­کس پوشیده نیست، اما اکنون قصد داریم نگاهی به روش‌های رفتاری­ای بیندازیم که می‌توانند تغییرات مثبت را تسریع سازند، ما در کنار شماییم تا دیگر قربانی صفات کمال‌گرایان تان نباشید.

بیشتر بخوانید: کمال‌گرایی موجب چه رفتارهایی می‌شود؟

پیش روی آرام‌تر

آیا شما همواره سخت، سریع و در ساعات طولانی کار می‌کنید؟ آیا شما بیشتر اوقات به کارتان فکر می‌کنید؟ آیا حتی پس از اتمام ساعات کاری هم به‌نوعی به کارتان وصلید، مثلاً در رایانه همراه یا تلفن همراه هوشمندتان نمونه‌های کاریتان را جستجو می‌کنید؟ خوب است بدانیم یک معتاد به کار تمام‌عیار حتی زمانی که کار نمی‌کند به‌وسیله افکار، نگرانی‌ها و مسئولیت‌های مربوط به کارش مشغول است. افرادی که به کار خود اعتیاد دارند بیشترین سطح تحریک‌پذیری رادارند و بسیار مشکل است که آن‌ها را از کار کردن یا فکر کردن پیرامون کار متوقف کنید. این افراد پس از پایان ساعات کاری نیز نمی‌توانند، افکار مربوط به کارشان را متوقف کنند. پاسخ ندادن به تلفن‌ها یا پیام‌های کاری در تعطیلات یا مسافرت‌های خانوادگی نیز برایشان دشوار است، کار آن‌ها تمام زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. آن‌ها خود می‌دانند که نمی‌توانند آرام، آزاد و ساکن باشند.

نوع شخصیت این افراد مشهور به تیپ شخصیتی A است. تیپ شخصیتی A درهم‌تنیده‌ای از مشخصات هیجانی و کنشی در افرادی است که برای به دست آوردن اهدافی نامحدود و مبهم در کمترین زمان و حتی باوجود مخالفت‌های احتمالی محیطی، بی‌وقفه تلاش می‌کنند. حس رقابت‌جویی بالا، پرخاشگری و ستیزه‌جویی از ویژگی‌های آن‌هاست. این افراد برای دستیابی به اهداف موردعلاقه‌شان تلاش فراوانی می‌کنند و در این راه از صبر و تحمل کمتری برخوردارند. موفقیت و دستیابی در نظام ارزشی آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و ناکامی دررسیدن به اهداف بر دامنه رقابت‌جویی و ستیزه‌گری این افراد می‌افزاید. آن‌ها استرس بیشتری را نسبت به سایرین تجربه می‌کنند و بیشتر در معرض بیماری‌های جسمی و مشکلات مرتبط با سلامت هستند، این افراد چهل درصد بیش از سایرین درخطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند (بک، ۱۹۸۸).

برخی از اصلی‌ترین خصوصیات این افراد عبارت است از:
- رقابت‌طلب هستند.
- جاه‌طلب و بلندپروازند.
- پرخاشگر هستند، یا رفتارشان خصومت‌آمیز به نظر می‌آید.
- تند راه می‌روند، سریع صحبت می‌کنند.
- در حرف دیگران می‌پرند یا جملات آن‌ها را کامل می‌کنند.
 - چندین کار را در یک‌زمان انجام می‌دهند.
اگر شما به این بینش و آگاهی رسیده‌اید که ادامه زندگی با این شیوه به‌سلامت جسمی و روان‌شناختی‌تان آسیب می‌رساند و تصمیم به اصلاح الگوی رفتاری و فکری‌تان دارید، می‌توانید رفتارتان را اصلاح کنید، احساس هویت برای بسیاری از معتادان به کار وابسته به نقش‌های حرفه ایی آن‌هاست و اگر در کارشان ندرخشند و برجسته نباشند، احساس بی‌ارزشی می‌کنند. توازنی میان حرفه وزندگی شخصی این افراد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: کمال‌گرایی در کار چیست؟


فریدمن و روزنمن[1] در کنار تیپ شخصیتی A از تیپ شخصیت B نام بردند. اشخاص تیپ B راحت‌ترند، پرخاشگری کمتری دارند، عجول نیستند و درراه دستیابی به اهدافشان سرسختی کمتری از خود نشان می‌دهند. این افراد آرام‌ترند و تعادل بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنند، افراد با تیپ شخصیتی B کمتر احساس مبارزه‌طلبی و نبرد با دیگران دارند و قادرند همواره پیوسته و ثابت گام بردارند. با توجه به توصیفات داده‌شده پیرامون این دو گونه شخصیت، شاید شما انتظار داشته باشید که افراد دارای تیپ شخصیتی A در حرفه و تحصیل از افراد با تیپ شخصیتی B موفق‌تر باشند اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تفاوت معناداری ازلحاظ پیشرفت کاری با موفقیت تحصیلی بین افراد دارای تیپ شخصیت A و افراد دارای تیپ شخصیتی B وجود ندارد و افراد با تیپ شخصیتی A علیرغم اشتیاق فراوان برای موفقیت، کمتر از اشخاص تیپ B موفق‌اند (خاکت،[2] ۱۹۸۹)، تحقیقات انجام‌گرفته در ایران نیز همسو با نتایج دیگر محققان هست
به‌عنوان‌مثال ملکوتی، نوروزی، تدین (۱۳۷۴) در پژوهشی دریافتند که موفقیت تحصیلی در دو تیپ شخصیتی تفاوت معناداری ندارد و افراد با تیپ A نسبت به افراد با تیپ شخصیتی B به‌طور معناداری اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. چندین تفسیر ممکن برای این یافته وجود دارد. افراد با تیپ A دیگران را می‌رنجانند و روابط مناسبی با افراد دیگر ندارند، بنابراین فرصت همفکری و همراهی دیگران را از دست می‌دهند، این افراد زیاد سؤال نمی‌پرسند و راه انتخابی خویش را از پیشنهادهای دیگران برتر می‌دانند بنابراین در پیشروی‌شان به جلو ممکن است فرصت‌های مناسب یادگیری را از دست بدهند. از طرف دیگر افراد با تیپ B روابط بهتری با دیگران برقرار می‌کنند و در مسیر حرکتشان به سمت هدف همراهان بیشتری دارند و احتمالاً مهارت‌های بیشتری را آموخته‌اند. درواقع هر یک از ما خصوصیات هر دو تیپ راداریم ولی تمایل و ترجیح ما به یک سمت بیشتر است. به‌هرحال تیپ شخصیتی ما مانند نقشی در سنگ نیست، ما می‌توانیم همواره انتخاب کنیم و رفتارمان را تغییر دهیم.

پیشروی آرام‌تر یعنی وقت بیشتری را به خودمان اختصاص دهیم. مطمئن باشیم که روزانه زمان مناسبی را برای استراحت و ناهار داریم، گاهی برای قدم زدن برویم، با یک دوست قدیمی وقت بگذرانیم و به دیدار اقواممان برویم، در این صورت خواهید دید که برای انجام اهدافتان انرژی و آرامش بیشتری دارید. تا دیروقت کار نکنید و کارهایتان را به خانه نیاورید، به یاد داشته باشید کار زیاد معادل با کارایی بالا نیست. اگر شغل شما مستلزم این است که در خانه کارکنید زمان و مکان آن را مشخص کنید و محدوده فضایی و زمانی خاصی را برای کار در منزل تعیین نمایید.
اگر از افرادی هستید که به‌منظور تأمین آرامش و رفاه خانواده ساعات زیادی را در بیرون از خانه می‌گذرانید و زمانی هم که در خانه هستید خستگی فراوان با نگرانی‌های مربوط به کار، فرصت برقراری ارتباط مؤثر با اعضای خانواده را به شما نمی‌دهد، پیش‌ازاین که دیر شود در رفتارتان تجدیدنظر کنید. همه ما بسیار افرادی را دیده‌ایم که به‌منظور تضمین آتیه فرزندشان چنان غرق در کار و تلاش شده‌اند که نیازهای دیگر آن‌ها را ندیده‌اند و زمانی به خود آمده‌اند که فرصتی برای جبران وجود نداشته است.
 به خودتان نیز بیندیشید" شما یک انسان هستید" به استراحت و احیا نیاز دارید، به زمان‌هایی نیاز دارید که باطری‌های وجودتان را شارژ کنید و دوباره به راه بیفتید. در این زمانه مردم بسیاری وجود دارند که باطری‌هایشان سوخته است. آن‌ها به‌جایی رسیده‌اند که باطری‌هایشان نه‌فقط ضعیف شده بلکه یکدست و بی تنوع شده است. به یاد داشته باشید سلامتی و راحتی انسان بالاترین اولویت اوست.
 
منبع: کتاب «کمال‌گرایی»
نویسنده: زهرا سادات حاجی و دیگران

بیشتربخوانید:
تیپ شخصیتی خود را پیدا کنیم
تیپ‌های شخصیتی A، B، C، D
لیست ویژگی‌های شخصیتی 

 
 پی نوشت :
 [1].firedman & rosenman
[2].hacket


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.