روش هایی برای شاد زیستن

همه ما انسان ها در زندگی خود به دنبال رسیدن به آرامش و شادی هستیم و لذا برای دستیابی به خوشحالی و شادی راهای مختلفی را آزمایش می کنیم ، در این مقاله شما را با رازهای جالب برای رسیدن به شادی آشنا می کنیم.
يکشنبه، 25 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای شاد زیستن
کمک داوطلبانه باعث افزایش شادی، رضایت از زندگی، عزت نفس، تسلط بیشتر به زندگی، سلامت بدنی و کاهش اضطراب می شود.
 
چکیده : همه ما انسان ها در زندگی خود به دنبال رسیدن به آرامش و شادی هستیم و لذا برای دستیابی به خوشحالی و شادی راهای مختلفی را آزمایش می کنیم ، در این مقاله شما را با رازهای جالب برای رسیدن به شادی آشنا می کنیم.

تعداد کلمات 834 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
روش هایی برای شاد زیستن

تعریف شادی از دیدگاه اسلام

اسلام بهره‌گیری از شادی، لذت بردن از زندگی و رضایت‌مندی از آن‌را طی آموزه‌های سهل و آسان آموزش می‌دهد، تا جایی‌که تبسم به چهره اهل ایمان و دیگران را پاداش داده و عملی دارای ثواب برمی‌شمارد و به این ترتیب به شادی عمق بخشیده و آن‌را درونی و پایدار می‌نماید تا تشنگی انسان را نسبت به این نیاز پاسخ دهد.
از طرفی نیز از شادی‌ها و لذت‌های زودگذر و کاذب به‌شدت جلوگیری نموده و معتقد است که این‌گونه شادی‌ها، تنها بخش بسیار کوچک و سهم ناچیزی از شادی‌های واقعی است.
 

خوشحالی و شاد زیستن

مفهوم شادی در قرآن مجموعاً ۲۵ بار با الفاظ مختلف (فرح و سرور) آمده است. «فرح» با الفاظی ‌چون فرح ، فرحوا، تفرحوا، یفرحوا، تفرحون ، یفرحون، یفرح ، تفرح، فرحون و فرحین، ۲۲ بار و «سرور» با الفاظی چون سرور و مسرور، سه بار در قرآن آمده است.
فرح در لغت مخالف حزن و اندوه است و عبارت است از لذت قلب و روح که ناشی از رسیدن به مطلوب می‌باشد. در بیانی گفته شده فرح شرح صدر است به‌سبب لذت زودگذر که اکثراً برلذات حسی و دنیوی صدق می‌کند.
فرح به‌معنی خوشحالی کاذب یا توهم خوشحالی به‌کار می‌رود. برخی واژه شناسان معتقدند «فرح» به سه معنی متفاوت شامل افراط در شادی، خشنودی و رضایت و سرور به‌کار رفته است.
خداوند متعال در آیه ۷۶ سوره قصص در این رابطه فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ؛ خداوند شادی کنندگان (مغرور) را دوست نمی‌‏دارد» و نیز در آیه ۳۲ سوره روم می‌فرماید: «مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ؛ از کسانی‌که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته‏‌ها و گروه‌‏ها تقسیم شدند و هر گروهی به آنچه نزد آن‌هاست خوشحالند».
 

 رازهایی برای شاد زیستن

احترام به دیگرانحقیقت این است که اموری وجود دارند که تحت کنترل ما نیستند، همچنین ما قادر به کنترل انسانهای دیگر نیستیم. کنترل دیگران باعث تحلیل رفتن انرژی می‌شود زیرا زمانی که سعی به کنترل چیزی داریم در حقیقت خود ما تحت کنترل در می‌آییم و حال ما با هر تغییر حالتی نوسان پیدا می‌کند. یکی از رازهای شاد ماندن این است که دیگران را کنترل نکنیم و بدانیم که بسیاری از امور خارج از کنترل ما هستند، به اختیار و آزادی دیگران احترام بگذاریم و دست از خدایی کردن بر دیگران برداریم.
 
برنامه ریزی زمانی برای انجام کارها: دکتر “ادوارد سوئارز” یکی از استادان روان پزشکی در دانشگاه دوک معتقد است: “افرادی که در یک زمان به انجام چند کار می پردازند، بیشتر به بیماری فشار خون مبتلا می شوند.”
زمانی که با تلفن صحبت می کنید، به جای انجام همزمان شستشوی لباس ها یا نظافت آشپزخانه، بهتر است به راحتی بنشینید و به مکالمه خود تمرکز کنید و نیز زمانی که با کامپیوتر کار می کنید به کار یا پروژه دیگری نپردازید.
بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانید سپس به کار دیگری بپردازید.
 
دوست دار خود باشید: مردم شاد افرادی راضی و قانع هستند، آنها همیشه سپاسگزار چیزهایی که به عنوان یک فرد به آنها اعطا شده است، هستند. همیشه راهی برای پیشرفت و ترقی وجود دارد، اما به بطور کلی این افراد این را می‌دانند و شخصی را که هستند دوست دارند. علاوه بر این، آنها افرادی هستند مطمئن و دلگرم، خوش بین، انعطاف‌پذیر و سازگار با هر محیطی که در آن قرار می‌گیرند. افراد شاد شوخ‌طبعی را حتی در چیزهایی که به ظاهر خنده‌آور نیستند می‌توانند ببینند.
 
 زندگی خود را مدیریت کنید: آنها عاشق دنبال کردن علایق و اشتیاق‌شان هستند. به موقعیت‌های بدی که گرفتار آن می‌شوند اجازه نمی‌دهند که آنها را شکست دهد. وقتی یک چیز بدی اتفاق می‌افتد، آن را چالشی قلمداد می‌کنند که باید حل شود نه یک اتفاق بد! سپس تلاش خود را برای غلبه بر آن بیشتر می‌کنند. هر اتفاقی که در زندگی رخ دهد آن را قبول می‌کنند؛ مخصوصا اتفاقاتی که غیرقابل تغییر هستند، سپس از آن به راحتی می‌گذرند.
شادی و شادکامی ویژگی ثابتی نیست که به بتوان به صورت بی‌نهایت به آن دست پیدا کرد؛ همانگونه که چارلی چاپلین شادی را «فاصله‌ی یک بدبختی تا بدبختی بعدی» توصیف می‌کند! در واقع شادی همانند راهی است که باید آن را کاشت، پرورش داد و در نهایت از آن نگهداری کرد.
 
برای رسیدن به شادی مشکلات دیگران را حل کنید : کمک کردن به دیگران باعث می شود تا بسیاری از مشکلات خودتان هم برایتان حل شود و در ضمن باعث ارتباط اجتماعی بیشتر نیز می گردد.
از آنجایی که افراد شاد بیشتر از دیگران مایل به کمک دیگران کمک هستند، هم یاری با دیگران، شادی و رضایت فرد را افزایش می دهد.
یکی از تحقیقات حاکی از آن است که کمک داوطلبانه باعث افزایش شادی، رضایت از زندگی، عزت نفس، تسلط بیشتر به زندگی، سلامت بدنی و کاهش اضطراب می شود.

منبع : سایت دکتر سلام
 

بیشتر بخوانید :
رازهای شادکامی برای شاد زیستن
هنر شاد زیستن
17 روش شاد زیستن
راه شاد زیستن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.