راهکارهایی ساده برای بهبود روابط والدین با پسران نوجوان

دوران نوجوانی یکی از سخت ترین و پیچیده ترین سال های عمر هر فرد محسوب می شود. در این دوران بحرانی  به علت تغییرات زیستی و رفتاری، در بیشتر مواقع ارتباط میان والدین و فرزندان نوجوانشان نیز دچار بحران می شود. در این نوشتار سعی داریم به برخی نکات جهت تقویت ارتباط با پسران نوجوان بپردازیم. امید است با رعایت این نکات ساده روابطی صمیمانه و پایدار با فرزندان خود برقرار کنید.
جمعه، 25 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی ساده برای بهبود روابط والدین با پسران نوجوان

پسران نوجوان بیش از هر چیز نیاز به روابط با والدین خود دارند.
 
 چکیده: دوران نوجوانی یکی از سخت ترین و پیچیده ترین سال های عمر هر فرد محسوب می شود. در این دوران بحرانی  به علت تغییرات زیستی و رفتاری، در بیشتر مواقع ارتباط میان والدین و فرزندان نوجوانشان نیز دچار بحران می شود. در این نوشتار سعی داریم به برخی نکات جهت تقویت ارتباط با پسران نوجوان بپردازیم. امید است با رعایت این نکات ساده روابطی صمیمانه و پایدار با فرزندان خود برقرار کنید.

 تعداد کلمات 1183/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
راهکارهایی ساده برای بهبود روابط والدین با پسران نوجوان

مقدمه

سال های نوجوانی دورانی گیج کننده و دشوار برای والدین و فرزندان محسوب می شود. با این حال، باید توجه نمایید دوران نوجوانی در حقیقت دوران قالب بخشی و شکل دهیِ شخصیت محسوب می شود، رفتارها و عادات نوجوان می توانند در دراز مدت در شخصیت او در بزرگسالی تأثیر بگذارند.
بسیاری از والدین در مواجهه با دوران نوجوانی فرزندان خود دچار ناامیدی می شوند. درگیری های مداوم ممکن است موجب شود احساس کنید آرام آرام کنترل کودک فرمانبردار و مطیع سابقتان را از دست داده اید. اما باید در هر صورت بپذیرید که فرزند نوجوانتان احتمالاً فقط به دنبال این است که خود را پیدا کند و همچنین دنبال یافتن مرزهایی هستند که بتواند بوسیله آن ها ارزش های خود را در زندگی مشخص کند و در واقع با این رفتارها به دنبال یافتن هویت است.  
 
در دوران نوجوانی فرزندتان با مشکلاتی پیچیده روبرو می شود و به تبع آن رابطه تان با او ممکن است دچار مشکل شود، ام راه های فروانی وجود دارد تا بتوانید به کمک آن ها روابط خود با فرزندتان را مدیریت کرده و روابطی سرشار از عشق و احترام را برقرار سازید. برای موفق شدن در این راه به دو چیز اساسی نیاز دارید: اول اینکه باید تا می توانید صبور و خونسرد باشید و دوم اینکه باید بپذیرید که کودک دیروزتان دیگر بزرگ شده و آن کودک سابق نیست.  
 

سعی کنید نگرانی های او را درک کنید

همه ما دوران نوجوانی را پشت سر گذاشته ایم؛ پس، از تغییرات و پیچیدگی های این دوران کم و بیش مطلعیم. وقتی سعی می کنیم احساس نگرانی ها و ترس های پسر نوجوانمان را درک کنیم، در حقیقت دریچه ای از آرامش به رویشان می گشاییم. در بیشتر اوقات با کمی دقت خواهید توانست به نومیدی ها و نگرانی های پسر نوجوانتان پی برده و راهنمایی های مفیدی را متناسب با موقعیت او ارائه دهید.
 

از تجربیات خود استفاده کنید.

نوجوانان در برهه ای منحصر به فرد از زندگی خود قرار گرفته اند و سعی می کنند بیش از پیش دنیای پیرامون و جامعه خود را کشف کنند. این حس کنجکاوی و روحیه ی کشف گاهی اوقات موجب می شود با عناصر اقتدار و قدرت دچار مشکل شده و حالت شورشی به خود بگیرند.
در این مواقع نباید به سرعت فرزند خود را قضاوت کنید. بلکه باید خود را جای او بگذارید؛ ببینید وقتی خودتان در همین سن بودید چه حس و حالی داشتید و چه چیزی به شما کمک می کرد. پس سعی کنید به سن نوجوانی خود رجوع کرده و ببینید در آن زمان چه حرف هایی آرامتان می کرد، همان ها را برای پسر نوجوان خود به کار ببرید تا او نیز آرام شود.
 

تکنولوژی می تواند به کارتان بیاید

نوجوانان به کمک اینترنت به مجموعه ای وسیع از اطلاعات دسترسی دارند. شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و... نقشی اساسی در زندگی فرزند نوجوان شما دارند و همچنین نقشی مهم در شکل دهی به رفتار او در جامعه ایفا می کنند. سعی کنید نحوه استفاده و زبان شبکه های اجتماعی را بیاموزید و با همان ادبیات و زبان در شبکه های اجتماعی با فرزند خود ارتباط بگیرید، در این صورت شبکه های اجتماعی به عنوان پلی میان شما و فرزندتان عمل خواهند کرد.
 

احترام جاده ای است دو طرفه!

برای پدر و مادر هیچ چیز آزار دهنده تر از یک فرزند بی ادب و گستاخ نیست. شما باید قبل از هر چیز غرورتان را زیر پا گذاشته و بدانید که محبت یک خیابان دو طرفه است و احترام متقابل موجب می شود خانواده ای سالم داشته باشید. با رعایت برخی نکات ساده می توانید با پسر نوجوانتان ارتباطی بر پایه احترام متقابل برقرار کنید. به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید، با آن ها مانند کودکان رفتار نکنید و به انتخاب هایشان احترام بگذارید.
 
  

آرامش خود را حفظ کنید

همیشه چند دقیقه به خودتان فرصت دهید تا آرامش از دست رفته تان را بازیابید. وقتی رفتار زشت و ناپسندی از پسر نوجوانتان سر زد ممکن است خشمگین شوید، اما باید بدانید تهدید کردن و فریاد زدن تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد. شما به عنوان یک فرد بزرگسال اندکی تأمل کرده و دقت کنید فرزندتان با این رفتارش سعی دارد چه پیامی را منتقل کند. مثلاً ممکن است پسر نوجوانتان فکر کند نمی تواند منظورش را به شما بفهماند، و احساسش بر این است که این نوع برخورد روشی مؤثرتر برای انتقال پیام و رساندن منظورش می باشد. اگر می بینید نمی توانید کنترل اعصابتان را به دست گیرید گفتگو با فرزندتان را به وقت دیگری موکول کنید.
 

به علایق فرزندتان علاقه نشان دهید

بسیار مهم است که والدین به آنچه فرزندشان انجام می دهد علاقه نشان دهند و بیش از پیش در مورد سرگرمی ها و امور مورد علاقه او اطلاعات به دست آورند. این راه یکی از بهترین روش هاست تا پسر نوجوانتان احساس کند که حواستان به او هست؛ همچنین کسب این اطلاعات زمینه را برای گسترش گفتگوها میان شما و فرزنتان فراهم خواهد کرد.
 

سعی کنید دوستان فرزندتان را بشناسید

برای شناختن رفقای فرزندتان وقت بگذارید. نقشی فعال در زندگی اجتماعی او ایفا کنید، این کار موجب می شود روابطتان با او بهبود یابد. داشتن چنین روحیه ای باعث می گردد فرزندتان درباره زندگی اجتماعی اش با شما حرف بزند. نکته مهمتر این است که با شناختن رفقای فرزندتان اطمینان خواهید یافت که روابط اجتماعی سالمی دارد و وقتی فرزندتان بیرون از خانه است، از بابت رفقایش نگرانی خاصی نخواهید داشت.
 

اجازه دهید فرزندتان نقشی پررنگ در خانواده داشته باشد

عضویت در یک خانواده چیزی بیش از مشارکت در کارهای خانه است. بلکه عضو یک خانواده بودن باید به نحوی باشد که فرد خانواده را متعلق به خود دیده و در برابر آن خود را مسئول بداند. نوجوانان را در بحث های خانوادگی مشارکت دهید و مانند بزرگسالان از آن ها نظر خواهی کرده و به نظراتشان بها دهید. به آن ها مسئولیت هایی واگذار کنید و اطمینان یابید که مسئولیت های خود را به خوبی انجام می دهند.
 
 

با فرزند خود صحبت کنید

سعی کنید به شکلی منظم با فرزند نوجوان خود ارتباط کلامی داشته و با او گفتگو کنید. نوجوانان برخی نگرانی ها دارند که ممکن است نتوانند آن ها را با دوستان خود در میان بگذارند و شما برایشان بهترین گزینه خواهید بود تا با شما درد و دل کرده و یا سؤالاتشان را مطرح کنند. در اینجا نیز لازم است به دوران نوجوانی خود بازگردید و پیشنهاداتی را متناسب با سن نوجوانی به فرزندتان ارائه دهید. برخی موارد اصلاً لازم نیست صحبت خاصی کنید، بلکه فرزندتان تنها نیاز دارد شما یک شنوند بوده و با او همدلی کنید.
 

منبع: سایت «familiesforlife»



مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید
ده ویژگی خاص در دوران نوجوانی
 بحران بلوغ و مشکلات نوجوانان (بخش اول)
 بحران بلوغ و مشکلات نوجوانان (بخش دوم)
 بحران بلوغ و مشکلات نوجوانان ( بخش سوم)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.