راهکارهای غلبه بر افسردگی (بخش اول)

فراز و نشیب های زندگی و مشکلات ناگهانی و تغییرات روحی می تواند مدت زمانی از زندگی شما را با حس روحی فوق‌العاده بدی روبرو کند که به آن افسردگی می‌گویند و رهایی از آن برای تان سخت باشد ، می توانید با کار گیری توصیه های زیر ، بر افسردگی خود غلبه کنید.
يکشنبه، 7 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای غلبه بر افسردگی (بخش اول)
دنیای اطراف ما همیشه طبق میل ما جلو نمی‌رود و اطرافیان ما هم همیشه آن طوری که می اندیشیم نیستند و توجه به تمام اینها می‌تواند برای ما آزار دهنده باشد.
 
چکیده : فراز و نشیب های زندگی و مشکلات ناگهانی و تغییرات روحی می تواند مدت زمانی از زندگی شما را با حس روحی فوق‌العاده بدی روبرو کند که به آن افسردگی می‌گویند و رهایی از آن برای تان سخت باشد ، می توانید با کار گیری توصیه های زیر ، بر افسردگی خود غلبه کنید. 

تعداد کلمات 1370 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

راهکارهای غلبه بر افسردگی (بخش اول)

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

زندگی هر انسانی ممکن است به همراه مشکلات و حوادثی باشد که در پی آن افسردگی نهفته شود ، در این مواقع انسان می‌تواند با مقاومت روحی خود و بکار گیری روش های مقابله با افسردگی ، در مقابل آن مقاوم بوده و طعم خوشبختی را در زندگی خود بچشد.
زندگی را می توان به ترن هوایی مثال زد که تمام افراد حاضر در آن در اوج و پایین ترین نقطه ترن قرار می‌گیرند ، و فرقی نمی کند که چه شخصی با چه موقعیتی در آمجا حضور دارد.
ممکن است این مشکلات برای تمام افراد پیش آید ، با هر موقعیت شغلی ، اجتماعی و مادی . نمی‌توان گفت فردی که دکتر و رئیس است از کسی که مستخدم و یا کارمند معمولی است خوشبخت تر بوده و غم را تجربه نمی کند و سختی ها در آن کمتر اثر دارد ، چرا که دچار شدن به افسردگی ، به روحیه انسان و موقعیت پیش آمده بستگی دارد و در این زمان شغل و مال و... نمی‌تواند کمکی به فرد افسرده کند .
اگر شما به مرحله ای از زندگی تان رسیده ای. که کم حوصله و بی روحیه شده اید و امید خود را از زندگی از دست داده اید ، می توانید با روش های معرفی شده در اینجا شوق و روحیه شاد را به زندگی خود برگردانید.

راهکار های غلبه بر افسردگی

۱- پر جنب و جوش باشید 

اگر خودتان را در خانه حبس کنید و یا تنها به محل کارتان بروید و بیایید و فکرتان مشغول مشکلات کنید و تنها با قدم زدن و فکر کردن خودتان را سرگرم کنید.
خودتان را از خانه بیرون کنید و خودتان را مجبور کنید که خوش بگذرانید ، کاری دوست دارید انجام دهید و جنب و جوش داشته باشید.
پیاده روی و دوچرخه سواری در طبیعت و خیابان باعث تغییر روحیه شما می شود ، کمک می‌کند تا از افسرگی رهایی یابید.
نقش کسی را بازی کنید که می خواهد شما را از افسردگی نجات دهد ، خودتان رابه جمع دوستان ببرید ، بازی های جمعی انجام دهید و کمترین کمک به خودتان می تواند این باشد که هر شب برنامه و فیلم دوست داشتنی خود را ببینید. در روایتی از امام رضا (علیه السلام) نقل شده که فرمود: «الطیب نشره و العسل نشره، و الرکوب نشره و النظر الی الخضره نشره.» یعنی: بوی خوش، عسل، سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادی می‌شود. [1]
 

۲- به اطراف توجه نکنید 

دنیای اطراف ما همیشه طبق میل ما جلو نمی‌رود و اطرافیان ما هم همیشه آن طوری که می اندیشیم نیستند و توجه به تمام اینها می‌تواند برای ما آزار دهنده باشد.
کسی ما را مجبور به  غم و غصه خوردن برای همه‌ی مشکلات اطراف نکرده ، این تنها یک عادت بد در ما است که زیاد از حد مشکلات کوچک و بی اهمیت اطراف را برای خودمان بزرگ می کنیم و موجی از روحیات منفی را به خودمان وارد می کنیم.
خوش باشید و مشکلات را در برابر خود بی اهمیت بشمارید تا بتوانید راحت تر از آن گذر کنید ، اینکه بخواهید به اطراف تان توجه داشته باشید اشتباه نیست ، بلکه حد و حدود خودتان را تعیین کنید.
 

۳- توصیه های غذایی

شما می توانید با نوشیدن یک و نیم لیتر آب در روز ، خوردن ماهی های چرب و دیگر محصولات دریایی ، روغن کلزا و گردو کمکی به روند درمانی خود داشته باشید.
مصرف شکلات را نیز بخاطر تأثیرات عالی آن از قلم نیاندازید.
اما شکر ، کافئین ، آرد سفید ، جوش شیرین ، غذاهای اشباع شده از چربی و شیرین کننده های مصنوعی بسیار مضر است . [2]
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:« هرگاه غذا می‌پزید کدو (حلوائی) بسیار بپزید، زیرا کدو قلب محزون را شاد می‌کند.» [3]
 

۴- هم صحبت پیدا کنید

افرادی که به افسردگی دچاراند ، یا تجربه این بیماری را داشتند ، حتما می دانند که در این دوره فرد تمام بدی ها و خاطرات تلخ را بیاد می آورد و آنها را بررسی می‌کند و در ذهن خود پر از حرف های ناگفته و درد دل های بازگو نکرده دارد . داشتن هم صحبتی امین و عاقل می تواند بهترین گزینه شما برای هم صحبتی باشد ، زیرا سکوت کردن و در دل خود نگه داشتن حرف ها می تواند حال شما را وخیم تر کند ، اما همین که این حرف ها از دل بیرون آید ، احساس راحتی و سبکی به شما دست می‌دهد و حس راحت‌تری نسبت به قبل خواهید داشت. 
 

۵- گریه خجالت ندارد 

طبیعی است که زمانی که برای ما مشکلی پیش آید و بر طرف کردن آن برایمان سخت جلوه دهد ، یا زمانی که حال روحی خوبی نداریم و از آنها صحبت کنیم ، حس بغض و گریه به ما دست دهد.
گریه کنید و خودتان را با نگه داشتن آن آزار ندهید ، گریه کردن در این زمان می تواند شما را کاملا راحت کند ، ولی نگه داشتن بغض ، می تواند حتی درد های روحی و جسمانی شما را بیشتر جلوه دهد.
 

۶- به افراد افسرده کمک کنید 

اگر یکی از اطرافیان شما به این مشکل دچار شوند ، چه کاری برایشان انجام می‌دهید !؟
گوش دادن به حرف آنها و نگه داشتن درد دل های شان در دل تان و سنگ صبور بودن ، دقیقا چیزی است که افراد افسرده به آن نیاز دارند.
گاهی خودتان به سراغ شان بروید و منتظر آمدن آنها نباشید ، خوشبختی و خوشحالی های خودتان را به آن نشان ندهید ، فردی عادی باشید که با صبر و شکیبایی می تواند به حرف های آن گوش دهد.
شما می توانید با سرگرم کردن و ورزش و ... آنرا مشغول کنید ، البته توجه داشته باشید که نباید راهکاری را به آن پیشنهاد دهید ، مثل اینکه بگویید :«چیزی نیس که ، تو فقط این کارو کنی درست میشه حالت.» این کار کاملا اشتباه است ، بلکه فقط با مشاوره دادن بگذارید تا خودش راه حل بیابد .
در همین زمینه امام رضا علیه السلام می فرمایند: « من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه یوم القیمه؛» هر کس اندوه و مشکلی را از مومنی برطرف نماید خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد. [4]
 

۷- سراغ یخچال نروید 

گاهی بعد از ناراحتی ها احساس گرسنگی کاذب به شما دست می‌دهد و با مشغول بودن فکر به موضوعی دیگر شروع به خوردن غذا می کنید و سیر شدن را حس نمی‌کنید.
بعضی نیز با خوردن غذا در این دوره حس خوبی به آنها دست می‌دهد .[5]
اضافه وزن گرفتن از نتایج بد این کار است که افسردگی شما را تشدید می‌کند . 
یخچال و غذا خوردن میان وعده را برای خود ممنوع کنید ، از میوه استفاده کنید و یا آدامس بجوید ویا از خانه بیرون بروید .

پاورقی
[1] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق،  ترجمه حمیدرضا مستفید، علی اکبر غفاری، تهران: نشر صدوق ،۱۳۷۳ ،باب 31، حدیث 126
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 28
[3] نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک وسائل الشیعه، جلد17،  قم: موسسه آل البیت(ع)، 1368، صفحه 56، باب 9،حدیث 20430
[4] کلینی، محمد بن یعقوب ، اصول کافی، ترجمه و شرح، کمره ‌ای، محمدباقر، جلد 3، قم: اسوه 1375، صفحه 268
[5] تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 10، تهران: گلبرگ ، 1380 ، صفحه 17

منبع
عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق،  ترجمه حمیدرضا مستفید، علی اکبر غفاری، تهران: نشر صدوق ،۱۳۷۳
نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک وسائل الشیعه، جلد17،  قم: موسسه آل البیت(ع)، 1368
کلینی، محمد بن یعقوب ، اصول کافی، ترجمه و شرح، کمره ‌ای، محمدباقر، جلد 3، قم: اسوه 1375
خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396
تکاک، دبورا، ترجمه مینا اسماعیلی، درمان های خانگی، جلد 10، تهران: گلبرگ، 1380

بیشتر بخوانید :
چگونه بر افسردگی غلبه نماییم؟
نکاتی برای غلبه بر افسردگی
پنج روش مقابله با افسردگی
غمگینی ها و افسردگی و شیوه های مواجهه با آن
افسردگی چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟
با 5 راه به مبارزه با افسردگی بروید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.