ادرار سوختگی نوزاد، علائم، دلایل و درمان آن (بخش اول)

اگر پوست کودک شما در ناحیۀ زیر پوشک ملتهب و قرمز به نظر می‌رسد، این احتمال هست که دچار راش پوشک یا همان ادرار سوختگی شده باشد. در این مطلب می‌توانید با علائم ادرار سوختگی، دلایل ایجاد راش پوشک یا ادرار سوختگی، موارد نیازمند مراجعه به پزشک، درمان راش پوشک یا ادرار سوختگی و جلوگیری از بروز آن آشنا شوید.
جمعه، 10 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادرار سوختگی نوزاد، علائم، دلایل و درمان آن (بخش اول)
پوشک‌ مقداری از رطوبت ادرار را روی پوست فرزند شما باقی می‌گذارد و این می‌تواند برای پوست نوزاد آزاردهنده باشد.
ادرار سوختگی نوزاد، علائم، دلایل و درمان آن (بخش اول)

علائم ادرار سوختگی

راش ناحیۀ پوشک می‌تواند خفیف به شکل چند جوش قرمز و زبر در یک ناحیۀ کوچک باشد یا گسترده‌تر شامل جوش‌های دردناک و قرمزی که به شکم و ران کودک گسترش یافته است. برخی از علائم دیگر ادرار سوختگی شامل موارد زیر است:
  • التهاب یا قرمزی پوست کودک در ناحیۀ زیر پوشک
  • تورم پوست زیر ناحیۀ پوشک
  • گرم بودن پوست ناحیۀ زیر پوشک هنگام لمس کردن نوزاد


دلایل ایجاد راش پوشک یا ادرار سوختگی

راش ناحیۀ پوشک می‌تواند با هر چیزی، از خوردن یک غذای جدید گرفته تا ادرار کودک ایجاد شود.

علل اصلی این مشکل عبارت است از
:

رطوبتپوشک‌ مقداری از رطوبت ادرار را روی پوست فرزند شما باقی می‌گذارد و هنگامی که ادرار با باکتری‌های مدفوع ترکیب و تجزیه می‌شود و آمونیاک می‌سازد، می‌تواند برای پوست نوزاد آزاردهنده باشد. به همین دلیل، کودکانی که دفعات مدفوع زیاد یا اسهال دارند، بیشتر در معرض راش و التهاب در ناحیۀ پوشک هستند. اگرچه کودکی که مدت طولانی در یک پوشک کثیف مانده است، بیشتر احتمال ادرار سوختگی دارد، هر کودکی با پوست حساس می‌تواند دچار این التهاب شود، حتی اگر پدر و مادر در تعویض پوشک یا عوض کردن کهنهٔ کودک بسیار سخت‌کوش باشند.

حساسیت شیمیاییراش ناحیۀ پوشک ممکن است ناشی از سایش پوشک روی پوست کودک باشد، به‌ ویژه اگر او به مواد شیمیایی مانند عطرهای موجود در پوشک یک‌بارمصرف یا مواد شوینده‌ٔ مورد استفاده برای شستن کهنهٔ بچه حساسیت بیشتری دارد. همچنین ممکن است لوسیون یا پودری که هنگام تعویض پوشک استفاده می‌کنید با پوست کودک تان سازگاری نداشته باشد.

غذاهای جدید: ابتلا به ادرار سوختگی در کودکانی که شروع به خوردن غذاهای جامد یا یک غذای جدید می‌کنند رایج است. هر نوع غذای جدید می‌تواند ترکیب مدفوع را تغییر دهد، به ویژه اسید موجود در غذاهای خاصی مانند توت‌فرنگی و آب‌میوه‌ها می‌تواند برای برخی از کودکان دردسرساز باشد. یک غذای جدید ممکن است دفعات مدفوع کودک را نیز افزایش دهد. اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، حتی ممکن است پوست کودک به چیزی که مادر می‌خورد واکنش نشان دهد.

آنتی‌بیوتیک‌هاکودکانی که تحت درمان با آنتی‌بیوتیک هستند یا با شیر مادری تغذیه می‌شوند که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند نیز گاهی دچار ادرار سوختگی یا عفونت قارچی می‌شوند، زیرا این داروها علاوه بر باکتری‌های مضر، تعداد باکتری‌های سالم را که به کنترل قارچ‌ها در بدن کمک می‌کنند نیز کاهش می‌دهند. همچنین آنتی‌بیوتیک‌ می‌تواند باعث اسهال شود که خود اسهال هم در راش پوشک نقش دارد.
ناحیۀ زیر پوشک گرم و مرطوب است و دقیقاً همان شرایطی را دارد که مساعد رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست. پس غیر از بروز ادرار سوختگی، عفونتی به نام عفونت‌های باکتریایی یا قارچی وجود دارد که به سادگی می‌تواند ضایعات پوستی را به ‌ویژه در ترک‌ها و چین‌های پوست فرزند شما ایجاد کندبرفک دهان نیز نوعی عفونت قارچی دهان است که برخی از کودکان مبتلا به آن، در ناحیۀ زیر پوشک شان نیز دچار عفونت قارچی می‌شوند.
 

موارد نیازمند مراجعه به پزشک کودک

برای درمان ادرار سوختگی معمولاً لازم نیست خیلی فوری به پزشک مراجعه کنید. با کمی تلاش، شما باید بدون مراجعه به پزشک قادر به رفع التهاب در سه یا چهار روز باشید. اما اگر به نظر می‌رسد ناحیۀ ملتهب ممکن است عفونی شده باشد یا اگر کودک شما تب کرد یا راش پس از چند روز درمان در خانه رفع نشد، لازم است با پزشک تماس بگیرید. برخی از علائم عفونت برای مراجعه به پزشک شامل موارد زیر است:
  • تب
  • تاول
  • جوش‌های پر از چرک
  • لکه‌های زرد رنگ و دارای ترشح
  • زخم‌های باز
در صورت عفونت قارچی ناحیۀ زیر پوشک، پزشک ممکن است یک آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی برای کودک تجویز کند. برای راش پوشکی که ناشی از یک عفونت قارچی است نیز، پزشک ممکن است یک پماد ضدقارچ توصیه کند.
 

راهکارهای درمان خانگی راش پوشک یا ادرار سوختگی

هر زمانی که التهاب پوستی در ناحیۀ زیر پوشک نوزاد مشاهده کردید، بهتر است نکات زیر را به یاد داشته باشید و آنها را برای درمان انجام دهید:
تعویض مرتب پوشک: با تعویض مرتب پوشک، پوست کودک خود را تمیز و خشک نگه دارید. این ممکن است به معنای آن باشد که لازم است او را نیمه‌شب برای عوض کردن پوشک بیدار کنید. این کار ایرادی ندارد و حتی ضروری هم هست.
آبکشی درستدر هر تعویض پوشک، ناحیۀ زیر پوشک را به خوبی با آب تمیز کنید و از دستمال مرطوب‌های حاوی الکل یا عطر استفاده نکنید. بهتر است هر بار پای نوزاد را به آرامی با آب گرم بشویید.

ادامه دارد...

منبع :
سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
ادرار سوختگی شیرخواران
ادرار سوختگی کودک تان را درمان کنید
درمان محل سوختگی پوشک بچه
پوشک علیه کودک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.