ناراحتی چشم در کودکان و درمان آن

دردهای چشم و وارد شدن شی خارجی به درون چشم کودک، ممکن است مشکلاتی را برای چشم آنها به وجود بیاورد که در خیلی از موارد شما می توانید از راهکارهای خانگی و گیاهی آنها را رفع کنید. بنابراین به برخی از این راهکارها می پردازیم.
پنجشنبه، 23 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
ناراحتی چشم در کودکان و درمان آن
مصرف برخی از میوه ها باعث تقویت چشم می گردد، از جمله هویج فرنگی، هویج زرد، انبه، پرتقال، نارنگی، خرمالو، ازگیل و غیره.
ناراحتی چشم در کودکان و درمان آن

مقدمه

اگرچشم کودکی اجرا شود و یا جسم خارجی وارد کردن با برخی دستورات که ذکر می‌شود سریع باید خارج کرد و یا سریع با فوریت های پزشکی تماس گرفته شود فراموش نکنید که هر کدام وزن اشتباهات شما در این دوره باعث یک عمر پشیمانی خودتان و گرفتاری کودک شما است پس هرگز سهل انگاری نکنید.
بیشتر ناراحتی های چشم مانند سوزش، خارش، آبریزش، سرخی، تیرگی، قی کردن و غیره ،از عفونت ها و یا تحریک چشم پیش می آید که به ندرت جدی هستند، ولی اگر ادامه دار باشد و دیگر علائم این بیماری را داشت باید جدی گرفته شود.
هنگامی که کودک به التهاب چشم مبتلا می‌شود سفیدی چشم او قرمز و ملتهب می‌شود.  این غشاء مخاطی شفاف پوشش دهنده چشم و بخش‌های داخلی پلک است که ملتهب گردیده است.  معمولا چشم متورم بنظر می‌رسد و ممکن است فرد احساس کند چشم‌هایش خراشیده می‌شوند. معمولاً ترشحاتی چسبناک، به اصطلاح چرک، هم از چشم خارج می شود. این ترشحات موجب می‌شود که پلک‌های چشم، بویژه در هنگام صبح، بهم بچسبند که برای جلوگیری از این امر باید از پماد های چشمی استفاده کرد. در بیشتر اوقات هر دو چشم دچار التهاب می‌شوند.
 

دلیل انواع درد چشم

اگر جسم خارجی در چشم داشته باشند، مانند گرد و غبار غم دیده می‌شود و کودک فکر می کند چیزی در چشم اوست و در چشمش نیز توده قرمز رنگ روی پلک او هست، احتمالا دلیل آن گل مژه است.
اگر کودک در حالت عادی از چشمش اشک خارج می شوند و در حال گریه کردن هم نیست، کودک زیر یک سال است به علت احتمالی انسداد مجاری چشم و یا عدم تکامل آن است.
اگر سفیدی چشم ها سرخ شده است و چند حالت وجود دارد، اول اینکه اگر کودک درد چشم و ترشح چسبناک هم دارد، علت احتمالی التهاب شدید ملتحمه چشم است.اما در حالت دوم اگر ترشح چسبناک ندارد، علت احتمالی ممکن است بر اثر برخورد با مواد شیمیایی عطرها و یا التهاب ویروسی یا حساسیت ملتحمه چشم باشد، یک علت خطرناک التهاب عنبیه چشم است که باید جدی گرفته شود.
اگر در چشم بچه کودک شی خارجی رفته باشد، جسم خارجی در چشم اغلب باعث قرمزی سوزش و آبریزش می شود.
 

راه های درمان و تقویت چشم

چشم کودک را با عرق رازیانه و پنبه تمیز شستشو دهید، سپس سه قطره عسل را در یک قاشق مرباخوری آب جوشیده ولرم مخلوط کنید و از طریق گوشه های چشم به آرامی وارد چشم می کنید، این کار را هر ۶ ساعت یکبار با دقت و تکرار کنید، زیرا عفونت ها و درد های چشمی را تسکین می دهد.
برگ های جعفری را خوب بشویید، به صورت پماد روی چشم بگذارید؛ فرصت ها خشک شود. این کار باعث می شود تا دردها و ورم های چرکی رفع شود. شما می توانید این عمل را چند بار در روز تکرار کنید.
۵ گرم قازایاغی را در دو لیتر آب سه ساعت بخیسانید، سپس نیم ساعت به آرامی بجوشانید و صاف کنید و در ظرف شیشه ای نگهداری کنید و هر دو تا چهار ساعت پنبه ای تمیز را به آن آغشته کرده و تا ۵ دقیقه روی چشم بگذارید. [1]
برگ تمشک وحشی ۲ قاشق غذاخوری خشک شده و ۳۰ گرم تازه آن را در آبی که جو یک شب در آن خیس خورده، دقیقه ۱۵ دقیقه بجوشانید وصبر کنید ولرم که شد چشم را با آن شستشو دهید، جهت ناراحتی های چشمی بسیار عالی عمل می کند.
در حدیث معتبر روایت شده است که امام رضا علیه السلام شخصی را دیدم که چشم درد داشت، حضرت علیه السلام به او فرمودند: می خواهی که چیزی به تو بیاموزم که اگر آن را به جای آورد ای هرگز چشم درد نگیری؟ شخص گفت بلی. حضرت فرمود:« در هر پنجشنبه ناخن بگیر که هرگز درد چشم به سراغت نمی آید.» [2]
اگر دلیل درد های چشم آب مروارید چکاندن مداوم روغن زیتون در چشم بسیار مفید است.
راه کاربردی برای رفع آب مروارید، روزانه ۳ فنجان از عرق های جعفری، رازیانه و کرفس میل شود.
برای رفع آبریزش چشمی شما می توانید چای کیسه ای را به مدت چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید زمانی که کاملاً گرم شد آن را بر روی چشم کودک قرار دهید.
آب زیر مخلوط با عسل روی پلک چشم بمالید و ماساژ دهید. [3]
 

توصیه‌های غذایی

گیاهانی همچون میخک، چای، روغن کرچک، جوشانده برگ گردو، کلم بروکلی، اسفناج، کلم سفید و ضماد پیاز و آبلیمو به صورت موضعی، فلفل سبز، چای سبز، مفید برای چشم هستند.
مصرف برخی از میوه ها باعث تقویت چشم می گردد، از جمله هویج فرنگی، هویج زرد، انبه، پرتقال، نارنگی، خرمالو، ازگیل و غیره.
غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت ها و ماهی ماکیان تخم مرغ نباید بیش از حد مصرف شود.
نان های سبوس‌دار، برنج قهوه ای، پاستا، غلات صبحانه، جگر، مغز دانه‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی های زرد و نارنجی مانند مثل زردآلو، انبه، سیب زمینی شیرین، هویج، فلفل رنگی، مفید هستند.
شست و شوی چشم ها و رعایت بهداشت چشم و جلوگیری از آلوده شدن، باید همیشه مورد توجه شما باشد.

پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی ، 1396،  صفحه 116.
[2] رضوانی، جابر، دارالشفای امام رضا علیه السلام، قم: مهدیه، انتشارات، 1384، صفحه 117.
[3] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 78.

بیشتر بخوانید:
مواظب چشم های کودکان خود باشید
۳ مشکل شایع چشمی در کودکان
در مورد بیماری‌های چشم چه می‌دانید؟
بیماری‌های چشم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.