علائم و علت های ضعف چشم

چشم نقطه ی حساسی از بدن است که باید در محافظت از آن دقت لازم را داشت. اگر می خواهید مدت بیشتری دید چشم هایتان تغییر نکند و چشمانی سالم و زیبا داشته باشید، علت های ضعیف شدن چشم را بشناسید و با دانستن این علت ها از چشم هایتان در برابر خطرات محافظت کنید.
پنجشنبه، 13 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم و علت های ضعف چشم
علائم بسیاری برای تشخیص ضعف دید چشم وجود دارد که دشواری یا عدم امکان خواندن، نوشتن، خرید کردن، تماشای تلویزیون، رانندگی، تشخیص چهره‌ها از آن جمله‌ اند.
 

مقدمه

ضعیفی چشم یا ضعف بینایی اصطلاحی است که به قدرت بینایی ۷۰/۲۰ یا بدتر از آن بر می‌گردد و با استفاده از عینک یا لنز تماسی نمی‌توان آن را به طور کامل اصلاح کرد. کسانی که مشکل ضعف دید چشم دارند عموما به دو گروه تقسیم می‌شوند: تقریبا بینا (یعنی با کمک لنزهای اصلاحی حدت بینایی بین ۷۰/۲۰ و ۲۰۰/۲۰ دارند)، و اساسا نابینا (یعنی با کمک ابزار اصلاحی هم دید آن‌ها بهتر از ۲۰۰/۲۰ نیست).
 

چه چیزی سبب ضعیفی چشم می‌شود؟

بیماری‌های چشمی علت شایعی برای ضعیفی چشم هستند و بسیاری از بیماری‌های چشمی هیچ علامتی ندارند. انجام آزمایش‌های منظم چشم برای بررسی علائم هشدار دهنده‌ی اولیه‌ی ناراحتی‌های چشمی جدی و سایر بیماری‌ها مهم است. در فاصله‌ی بین آزمایش‌ها، اگر متوجه تغییراتی در دید چشم‌تان شدید یا اگر به هر طریقی چشم‌تان آسیب دید باید فرد متخصص چشم را از این مسئله آگاه کنید.
 

علت های ضعف دید چشم


۱- دژنراسیون ماکولا
دژنراسیون ماکولا که با عنوان دژنراسیون وابسته به سن ماکولا شناخته می‌شود اختلالی است که بر شبکیه‌ی چشم، پرده‌ی حساس به نور در پشت شبکیه که تصاویر در آن متمرکز می‌شوند تاثیر می‌گذارد. این می‌تواند باعث دشواری در مطالعه شود و در بعضی‌ها نقطه‌ای کور در ناحیه‌ی مرکزی بینایی‌شان به وجود می‌آورد.

رایج‌ ترین شکل دژنراسیون ماکولای وابسته به سن با عنوان شکل غیر-اگزوداتیو یا «خشک» شناخته می‌شود که در آن ضعف دید چشم معمولا روند افزایشی آرامی دارد. ضعف دید چشم سریع تر و شدید تر از شکل اگزوداتیو «تر» دژنراسیون ماکولا به وجود می‌آید. در شکل «تر»، رگ‌های خونی غیر عادی زیر ماکولا رشد می‌کنند و مایع و خون از چشم تراوش می‌کند. هر دو شکل اگزوداتیو و غیر-اگزوداتیو دژنراسیون ماکولا به سن مربوط می‌شوند. آن‌ها عامل اصلی نابینایی در افراد بالای ۵۰ سال هستند. مطالعات اخیر به این براورد درست یافته است که بیش از ۱.۶ میلیون نفر آمریکایی مسن دچار دژنراسیون ماکولای وابسته به سن هستند.
 
۲- دیابت / رتینوپاتی (شبکیه‌رنجوری) ناشی از دیابت
افرادی که دیابت دارند ممکن است تغییرات روز به روز در بینایی‌شان تجربه کنند و/یا تغییراتی در عملکرد بینایی‌شان در اثر بیماری را شاهد باشند. دیابت می‌تواند باعث شود رگ‌های خونی که شبکیه را تغذیه می‌کنند شاخه‌های ریز غیر عادی پیدا کنند که خون از آنها نشت می کند. این می‌تواند در بینایی اختلال ایجاد کند و ، در گذر زمان، ممکن است به شبکیه‌ی چشم آسیب جدی وارد کند. روش‌های لیزری و درمان‌های جراحی می‌توانند پیشرفت آن را کاهش دهند، اما تنظیم قند خون مهمترین اقدام برای درمان رتینوپاتی ناشی از دیابت است.
 
۳- تنبلی چشم
در تنبلی چشم، سیستم بینایی نمی‌تواند در دوران کودکی به صورت عادی رشد کند. تاری دید که در یکی از چشم‌ها یا هر دو چشم به وجود می‌آید را نمی‌توان به سادگی فقط به کمک عینک‌های معمولی یا لنزهای تماسی اصلاح کرد.
 
۴- رتینوپاتی نوزادان زودرس (ROP)
رتینوپاتی نوزادان زودرس در نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند اتفاق می‌افتد. این مشکل به خاطر سطوح بالای اکسیژن در انکوباتورها در طول دوره‌ی حیاتی نوزادان به وجود می‌آید.
 
۵- جدا شدگی شبکیه
در جدا شدگی شبکیه، شبکیه از لایه‌ی زیرین خود جدا می‌شود. این امر می‌تواند موجب نقص کامل بینایی در چشم آسیب دیده بشود. علل آن شامل سوراخ شدن شبکیه، ترومای چشم، عفونت، مشکل در رگ‌های خونی یا تومو می‌شوند. اگر جداشدگی شبکیه زود تشخیص داده شود اکثرشان را می‌توان با عمل جراحی دوباره به حالت عادی برگردانند که دید می‌تواند جزیی یا کامل باشد.
 
۶- آب سیاه
آب‌سیاه یا گلوکوم اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت‌های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و عصب بینایی و وابسته به فشار داخل چشمی است. این مشکل می‌تواند به بینایی چشم آسیب برساند که غیرقابل برگشت است و در صورت عدم معالجه سبب کوری می‌شود. بزبانی ساده علت آن افزایش شدید فشار زلالیه یا همان ماده درون چشم است. به‌ طور کلی اشکال در خروج این مایع از منافذ بسیار کوچکی در پیرامون عنبیه (دایره رنگی چشم) است. در برخی موارد بطور مادرزادی منافذ تنگ هستند. در موارد دیگر جلو آمدن عنبیه یا مسدود شدن این منافذ با رنگدانه‌های عنبیه یا یاخته‌های خون پس از خونریزی داخل چشم مسیر تخلیه مایع داخل چشم تقریباً مسدود می‌شود.
 
۷- آب مروارید
آب مروارید یا کاتاراکت نوعی بیماری چشم با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‌شود. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با جراحی ظریفی برطرف می‌شود.
 
۸- ورم رنگیزه‌ای شبکیه
ورم رنگیزه‌ای شبکیه کم کم دید در شب را از بین می‌برد، شدیدا بینایی محیطی را کاهش می‌دهد و به نقص کامل بینایی منتج می‌شود. اولین نشانه‌ی ساده‌ی این بیماری ارثی که شب کوری است معمولا در کودکی یا نوجوانی اتفاق می‌افتد.
– بیماری‌های ارثی
– جراحت چشمی
 

علائم ضعیفی چشم

برای تشخیص علل ضعف دید چشم آزمایش کامل چشم نیاز است. آدم‌هایی که ضعف بینایی دارند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:
۱- نقص در سیستم بینایی مرکزی
۲- شب کوری
۳- نقص در بینایی محیطی
۴- تاری دید
۵- دید مبهم
 

درمان ضعیفی چشم

ضعف دید چشم را نمی‌توان به صورت کامل اصلاح کرد. با وجود این، طیف وسیعی از ابزارها برای کمک به آدم‌هایی که ضعف دید چشم دارند وجود دارد که شامل این موارد می‌شوند: عینک‌های شیشه رنگی برای کمک به رفع حساسیت به نور آفتاب و کنتراست، ذره‌بین‌ها (دستی و دیجیتالی یا استفاده‌ی کامپیوتری)، و مطالب خواندن بزرگ‌چاپ شده یا فایل‌های صوتی. متخصصان چشم خاصی وجود دارند که در زمینه‌ی توانبخشی ضعف دید چشم تخصص دارند و می‌توانند به شما کمک کنند بسیاری از فعالیت‌های ترمال روزانه‌تان را با اندکی تاخیر پی بگیرید. از چشم پزشک‌تان بپرسید که آیا این کار برای شما هم جواب می‌دهد.

علائم بسیاری برای تشخیص ضعف دید چشم وجود دارد که دشواری یا عدم امکان خواندن، نوشتن، خرید کردن، تماشای تلویزیون، رانندگی، تشخیص چهره‌ها از آن جمله‌ اند. هنگام ضعف دید چشم، ممکن است در انتخاب و هماهنگ کردن رنگ لباس های‌تان دچار مشکل بشوید. رنگ‌های روشن ممکن است از آنچه واقعا هستند تیره‌تر به نظر برسند، که این امر انجام کار یا وظایف سخت منزل را دشوار می‌سازد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.