شب ادراری کودکان و درمان آن

شب ادراری مشکل خیلی از کودکان به خصوص پسران در سن پایین تر است که حتی باعث آزار خانواده و خود کودک می شود. برای درمان این مشکل می توان از راهکارهای خانگی و طب سنتی استفاده کرد که به راحتی شب ادراری را قطع می کند.
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
شب ادراری کودکان و درمان آن
ساده ترین داروی خانگی برای از بین بردن شب ادراری، دارچین است. چرا که با گرم نگه داشتن بدن کودکان، احتمال شب ادراری را بسیار کاهش می یابد.
 

مقدمه

شب ادراری مشکل شایع است و سن کنترل ادرار در کودکان بسیار متفاوت است. بسیاری از کودکان تا ۳ سالگی می توانند مثانه را کنترل کنند و این تا ۷ سالگی نیز ادامه دارد تا این سن جای نگرانی نیست اما اگر پس از آن و یا پس از مدتی طولانی کنترل ادرار دچار شب ادراری می شوند باید جدی گرفته شود. در بیشتر مواقع عدم تکامل دستگاه عصبی که مثانه را کنترل می کنند علت شب ادراری هستند. استرس، اضطراب و حساسیت خانواده به خصوص پدر و مادر از دیگر دلایل اصلی این عارضه است. گاهی عفونت مجاری ادراری یا ترس از دلایل دیگر این مشکل می‌تواند باشد. اکثرخانواده ها برای درمان این مسئله به پزشک می روند چرا که درمان را لازم می بینند برخی هم از روش های گیاهی پیشنهاد شده توسط متخصصان طب سنتی استفاده می کنند. بهترین روش های سنتی و گیاهی درمان شب ادراری را در ادامه این بخش برای تان آورده ایم.
 

راهکارهای درمانی شب ادارای

- از نظر طب سنتی منشاء شب ادراری کودکان، سردی بیش از حد مثانه و یا کلیه است و گاهی بصورت کلی در تمام بدن سردی وجود دارد و گاهی نیز استرس و فشار های عصبی باعث ایجاد این معضل می شود.
- ساده ترین داروی خانگی برای از بین بردن شب ادراری، دارچین است. چرا که با گرم نگه داشتن بدن کودکان، احتمال شب ادراری را بسیار کاهش می یابد. شما می‌توانید کمی شکر را با پودر دارچین و کره ترکیب کنید و همراه با نان تست، برای صبحانه کودک خود فراهم کنید. [1]
- برای درمان شب ادراری باید پرهیز از مصرف مواد غذایی سرد مزاج به‌ خصوص از یک ساعت قبل از اذان مغرب تا زمان خواب و پرهیز از مایعات شود.
- هر شب روغن گل سرخ و روغن سیاهدانه قسمت های زیر شکم، کمر، کشاله های ران و پهلو را ۱۰ دقیقه ماساژ دهید، سپس با ۲ تا ۴ لیوان ۵ دقیقه به آرامی بادکش نمایید.
- برگ زغال اخته را جوشانده و آب آن را صاف کرده و به شکل شربت، آن را اندازه یک لیوان هر شب به کودک خود بدهید. 
- کودک شما با خوردن موز روزانه دو یا سه عدد، شب ادراری آن کاهش می‌یابد.
- مسائل روحی، روانی، استرس، اضطرابی ، پرخاشگری و عصبی و ترسناک را در مقابل کودک رعایت کنید و از تهیه بازی های خشن و پر استرس برای کودک خود خودداری کنید.
- هر روز دو قاشق چای خوری آرد بلوط و یا آرد سنجد میل نماید.
- نوشیدن یک فنجان روزانه عرق بارهنگ مفید است.
- از روغن زیتون برای ماساژ شکم کودک خود استفاده کنید، ابتدا آن را گرم کرده و به آرامی سطح شکم کودک را با آن ماساژ دهید. این کار را چند دفعه انجام دهید. 
- هرشب ملاج سر کودک را با روغن سیاه دانه ماساژ دهید.
- هر روز میان یک عدد پیاز قرمز متوسط را به همراه یک عدد پیاز سفید رنده کنید، یک قاشق عسل، یک قاشق چای خوری ترکیب فلفل و زردچوبه را با هم مخلوط و ۱۵ دقیقه زیر شکم کودک قرار دهید. [2]
- برای تقویت سیستم ایمنی کودک حتماً یک حجامت عام او را انجام دهید.
- برای گرم نگه داشتن مزاج کودک قبل از خواب به آن چند عدد کشمش و گردو دهید. یا به عنوان صبحانه کودک خود را عادت به خوردن غذاهای گرم قبیل مویز، کشمش، گردو ارده و... دهید.
- یکی از بهترین داروها برای درمان این عارضه مصرف مستمر هل به روش های مختلف در طول روز ۱۴ تا ۲۱ روز است. به خصوص ماساژ زیر شکم با روغن هل بسیار عالی جواب می دهد.
- عسل به خاطر طبع گرمش یکی از موارد بسیار مفید و موثر برای قطع شب ادراری کودکان می تواند باشد. شما هر شب قبل از خواب به کودک خود یک قاشق عسل داده و یا در طول روز مصرف عسل خود را بیشتر کنید و یا می توانید آن را به همراه شیر یا غذاهای دیگر به کودک خود بخوانید. پیامبراکرم صل الله علیه و آله و سلم درمورد خواص عسل فرمودند : «عسل چه خوب نوشیدنی ای است !  قلب را مراقبت می کند و سردی سینه را از میان می برد.» [3]
 

توصیه های غذایی

- کودک خود را از خوردن نوشیدنی های گازدار و یا کافئین دار مانند نوشابه قهوه نسکافه دلستر و... منع کنید.
- غذاهای فست فود و کنسروی ممنوع.
- تا حد امکان مصرف هندوانه، مرکبات، ماست، دوغ و غذاهایی با طبع سرد را کم کنید.
- مصرف ادویه جات و سرخ کردنی ها را برای کودکان خود کاهش دهید چراکه این مواد باعث افزایش فعالیت مثانه و بی اختیاری ادرار می شوند.
- از غذاهای اسیدی مانند گوجه، گوجه سبز، لیمو و غیره پرهیز کنید.
- مصرف شکلات و شیرین کننده های مصنوعی را به حداقل برسانید. 
- امام صادق علیه السلام می فرمایند: «تُرب، غذا را هضم مى کند و برگش به دفع کامل ادرار کمک مى کند.» [4]
 
پی نوشت:
[1] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 68.
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم:  شهید کاظمی، 1396، صفحه 324.
[3] حسن بن فضل، طبرسی، مکارم الاخلاق، ترجمه میر باقری، ابراهیم، تهران: ناشر فرهانی، 1365ق، جلد 1 ، صفحه 358، حدیث1168.
[4] محمدبن یعقوب، کلینی، اصول کافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1388، جلد 6، صفحه 371


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.