آشنایی با فواید زعفران (بخش اول)

گیاه زعفران دارای خواص متعددی برای سلامتی است. برخی از مهمترین خواص زعفران و مزایای زعفران عبارت است از: توانایی بهبود سلامت تنفس، بهینه سازی سیستم گوارش، از بین بردن درد، بهبود الگوهای خواب، کاهش خونریزی، تقویت سلامت قلب. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 7 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید زعفران (بخش اول)
دمنوش زعفران خاصیت اشتها آور داشته و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش تاثیر دارد، همچنین به هضم غذا نیز کمک می کند.
 

فواید فوق العاده زعفران که ممکن است ندانید

زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می شوند. از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها دارای 6 گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند. گل ها دارای 3 پرچم و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می باشد.
 

آشنایی با خواص و فواید زعفران

زعفران که لقب ادویه طلایی را به خود اختصاص داده است تاریخچه 3هزار ساله دارویی دارد. این ادویه بومی کشورهای اروپایی و آسیایی است و اغلب در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان، ایران، چین و هند یافت می شود. زعفران دارای خواص متعددی است. زعفران متعلق به خانواده زنبق است و از هزاران سال پیش استفاده های خیلی زیادی ازش میشده. در زمان های خیلی دور به عنوان یک درمان برای سرفه، سرماخوردگی، بیماری های معده، بی خوابی، خونریزی رحمی و بیماری های قلبی و نفخ و … استفاده می شده.
 

انواع زعفران و تشخیص زعفران اصل و خالص

برای اینکه مطمئن باشید زعفران اصل و خالص می خرید، باید زعفران کامل بخرید و دور خرید زعفران های آسیاب شده را خط بکشید. معمولا زعفران های آسیاب شده به دلیل مخلوط بودن با گلرنگ، رنگ و عطر کمتری نسبت به گل اصلی زعفران دارند و گاهی به دلیل همین قیمت کمتر، مشتری را به سمت خود می کشانند. به طور کلی، بهترین نوع زعفران زعفرانی است که به آن «دخترپیچ» می گویند. این زعفران، صددرصد طبیعی است و سر ریشه آن دست نخورده و مانند رشته ای نخ قرمز است که پایین آن سفید و نیمه بالای آن قرمز است. برای اینکه بتوانید زعفران را خوب پودر کنید و خرده های آن را هم از دست ندهید، باید دور آسیاب های بزرگ و کوچک را خط بکشید و آن را دستی پودر کنید.
 

خواص زعفران

  • برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و افزایش اشتها مفید است.
  • از آن جا که طبیعت گرم دارد، سرفه و سرماخوردگی را درمان می کند.
  • نفخ و اسید معده را از بین می برد.
  • به شیر ولرم زعفران اضافه کنید و قبل از خواب بخورید تا خواب راحت داشته باشید.
  • زعفران حل شده در شیر، خشکی و خارش پوست را از بین می برد.
  • از آن جا که به گردش خون کمک می کند، اختلالات کلیه، مثانه و کبد را درمان می کند.
  • از درد قاعدگی می کاهد.
  • علاوه بر تصفیه خون، خاصیت ضدالتهابی نیز دارد.
  • ماساژ دادن لثه با آب زعفران، التهاب و زخم دهان را از بین می برد.
  • بررسی های اخیر نشان می دهد که زعفران دارای خاصیت ضدسرطانی است.
  • با اضطراب و افسردگی مقابله می کند.
  • استفاده موضعی از زعفران، زخم و سوختگی ها را سریع تر بهبود می بخشد.
  • برای کاهش دادن کلسترول خون بسیار موثر است.
  • کارتنوئید موجود در آن از بروز تومورهای پوستی پیشگیری می کند ودردهای آرتریت را تسکین می بخشد.
 

دمنوش زعفران

مواد لازم : زعفران (به ازای هر نفر) یک چهارم قاشق مرباخوری - عسل 1 قاشق غذاخوری
 
طرز تهیه چای زعفران :شما می توانید به چای سیاه که دم میکنید اندکی زعفران بیفزایید که در این صورت طعم جدید در چای به وجود می آید.
 
اما اگر که می خواهید دمنوش زعفران را تهیه نمایید:
ابتدا لازم است که در قوری مقداری زعفران ریخته ، تقریبا یک چهارم یک قاشق مربا خوری و سپس یک قاسق غذاخوری عسل اضافه کرده و مقداری اب جوش بر روی آن بریزید و با یک قاشق هم بزنید و وقتی که خوب مخلوط شد میزان اب جوش را زیاد تر نمایید و به مدت 20 دقیقه بر روی حرارت غیر مستقیم قرار داده تا دم بکشد.
 
شما می توانید به جای عسل از نبات و یا شکر نیز استفاده نمایید و میزان آنها را نیز بر حسب سلیقه ی خودتان کم و زیاد کنید. اگر می خواهید یک دمنوش زعفران کاملا متفاوت داشته باشید 2 قاشق غذاخوری گلاب نیز به ان بیفزایید تا یک نوشیدنی صد درصد آرامش بخش شود.
 

خواص دمنوش زعفران

  • دمنوش زعفران خاصیت اشتها آور داشته و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش تاثیر دارد، همچنین به هضم غذا نیز کمک می کند.
  • این دمنوش به علت فرح بخش بودن خاصیت ضد اضطراب و ضد افسردگی دارد.
  • این دمنوش به رفع نفخ معده و هضم غذا کمک می کند.
  • این دمنوش خون ساز است و موجب تسهیل گردش خون و همچنین کاهش فشار خون می شود.
  • دمنوش زعفران ادرارآور بوده و کلیه و مثانه را پاک می کند.
  • این دمنوش به علت وجود آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطان نیز دارد.
 

خواص زعفران برای پوست

زعفران برای پوستی روشن: برای داشتن پوستی شفاف و روشن استفاده از زعفران فواید بسیار زیادی خواهد داشت. پیشنهاد می شود که برای داشتن پوستی بهتر، ترکیبی از چند رشته زعفران، 3 قاشق چایخوری شیر و یک قاشق چایخوری پودر صندل را با هم مخلوط کرده و به صورت ماسک روی پوست صورت قرار دهید. آنگاه اندکی پوست را با این ماسک ماساژ داده و در انتها آن را برای 15 دقیقه روی پوست باقی بگذارید. برای داشتن پوستی صاف و روشن بهتر است که هفته ای یک بار این کار را تکرار کنید.
 
زعفران برای پوستی درخشان: 4 تا 5 رشته زعفران را برای دو تا سه ساعت در اندکی آب بخیسانید. پس از آن این مایع را برای ماساژ آرام و نرم صورت به کار گیرید. پس از 5 دقیقه پوست تان را با آب سرد بشویید. بهتر است این فرآیند دو تا سه بار در هفته تکرار شود.
 
زعفران برای جوش ها خوب است: خمیری از زعفران (حدودا 10 رشته) و برگهای ریحان (6 تا 7 برگ) تهیه کنید. این خمیر را روی صورت قرار دهید و پس از 10 دقیقه بشویید. این کار برای جلوگیری از آکنه، جوش، لکه و چین و چروک مفید است و البته دیگر نقاط سیاه روی صورت را هم درمان می کند.
 
زعفران باعث رنگ شفاف پوست می شود، در مصر باستان ماسک مورد علاقه ملکه کلئو پاترا ماسک زعفران بوده است. زعفران چروک های صورت را محو می کند و مهمتر آنکه برای بهبود آکنه و جوش صورت از آن بسیار استفاده می شود. خیلی از کرم های گران قیمت شب و روز از این ترکیب برای رفع چین و چروک صورت و از بین بردن جای جوش صورت استفاده می کنند. درست است که قیمت زعفران هم بالاست اما در مقایسه با کرم های مختلف بهداشتی مبلغ بسیار کمی است. مشکل خیلی ها که می گویند ماسک های خانگی روی پوست ما اثر ندارد این است که چون پول زیادی برایش خرج نمی کنند درمان را ادامه نمی دهند تنها با یک یا دو بار استفاده از ماسک بی حوصله می شوند اما صرف هزینه های گزاف برای خرید انواع کرم ها آنها را مجبور می کند که مدام استفاده کنند اگر همین پشتکار را برای داروهای خانگی داشته باشند نتیجه ای صدها برابر بهتر می بینند.

ادامه دارد...

منبع: سایت نمناک


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.