آشنایی با فواید زعفران (بخش سوم)

زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد زعفران موجب کاهش چربی و کلسترول خون می گردد. زعفران آرام بخش، مفید برای چشم، پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 8 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید زعفران (بخش سوم)
از دیدگاه طب سنتی زعفران تمایل و نفوذ مواد غذایی و داروها را به قلب افزایش می دهد. همچنین مصرف آن شادی آور بوده و تقویت کننده قلب است.
 

خواص زعفران برای زنان

پزشکان توصیه می کنند زنانی که از کمبود "آهن" رنج می برند حتما باید در یکی از وعده های غذایی خود در روز از زعفران به عنوان "ادویه" در غذاهای شان استفاده کنند. زعفران داری خواص نیرو بخش و قاعده آور بوده به طوری که دم کرده پانزده گرم زعفران در یک لیتر آب و مصرف هر روز دو تا سه فنجان از آن در سه نوبت آثار مهمی در معالجه اختلالات قاعدگی دارد؛ زعفران قاعدگی را تحریک کرده و درد کمر ناشی از اختلال قاعدگی را آرام می کند.

این پژوهش نشان می دهد علت عوارض پیش از قاعدگی و علایم افسردگی، تغییرات در فعالیت سروتونین می باشد که زعفران روی ماده شیمیایی سروتونین در مغز و نحوه فعالیت آن اثر می گذارد. سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در خوابیدن، تعدیل حالت و رفتار، اشتها و… دارد. اتصال سروتونین به برخی سلول های تحریک کننده، نشان دهنده علایم افسردگی می باشد به علاوه شرایط بیولوژیک و عوامل خاصی مانند تولید مثل، هورمون های ژنتیک، بارداری، زایمان و یائسگی درافسردگی تاثیردارند.
 

خواص زعفران برای قلب

از دیدگاه طب سنتی زعفران تمایل و نفوذ مواد غذایی و داروها را به قلب افزایش می دهد. همچنین مصرف آن شادی آور بوده و تقویت کننده قلب است. بزرگان طب سنتی توصیه می کنند که در ترکیب داروهای مورد استفاده برای بیماران قلبی زعفران اضافه شود تا هدایت و نفوذ دارو به قلب بهتر انجام شود.از دیدگاه طب جدید زعفران از افزایش کلسترول و تری گلیسرید و چربی بد خون جلوگیری می کند و از رسوب آنها در عروق ممانعت می کند.این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین در بیمارانی که دچار حملات قلبی شده اند، زعفران اندازه، محلی که گرفتگی خون در قلب را کاهش داده و از آسیب در عضله قلب جلوگیری می کند.

زعفران همچنین عملکرد بطن چپ قلب را در مواجهه با عوامل آسیب رسان حفظ می کند و اثرات ضد فشار خون زعفران نیز به اثبات رسیده است. زعفران ضربان قلب را کنترل می کند: پتاسیم موجود در زعفران برای کنترل ضربان قلب بسیار مفید است و با کاهش ضربان از قلب محافظت می کند. یک متخصص طب سنتی اعلام کرد: در میان مواد غذایی مورد استفاده در حفظ سلامت و تدابیری که برای بیماران قلبی در نظر گرفته می شود، زعفران نقش ویژه ای دارد.
 

خواص زعفران برای چشم

ارزیابی ماکولار یکی ازامراض چشمی بعلت پیری است.محققان استرالیایی درتحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که زعفران دارای یکی از عناصر کلیدی در جلوگیری از کاهش قدرت بینایی و نابینایی است. این مطالعات که در یکی از مراکز چشم پزشکی و تحقیقات بینایی استرالیا انجام شد، نشان داد که گیاه زعفران اثرات قابل ملاحظه ای بر روی ژن هایی دارد که عملکرد سلول های بینایی را تنظیم می کنند. در ادامه این تحقیق، تعدادی از بیماران مبتلا به تحلیل ماکولار وابسته به سن (نوعی عارضه چشمی ناشی از پیری)، مورد آزمایشات بالینی قرار گرفتند. در این بررسی ها مشخص شد که درمان به موقع این بیماران با مکمل های حاوی عصاره زعفران می تواند آسیب وارده به سلول های بینایی را ترمیم نماید.

براساس این پژوهش، عصاره زعفران نه تنها سلول های گیرنده نوری در چشم را از تخریب حفظ می کند، بلکه می تواند از بیماری هایی همچون تحلیل ماکولار و التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم (نوعی بیماری چشمی ژنتیکی و مهم ترین عامل شب کوری) پیشگیری نموده و همچنین آنها را بهبود بخشد.مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی زعفران می تواند از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور درخشان خورشید محافظت کرده و پیشرفت بیماری های ژنتیکی مانند التهاب رنگدانه ها را کند نماید. این محققان همچنین دریافتند زعفران تاثیر مفیدی در افراد مبتلا به تخریب ماکولای چشم وابسته به سن دارد که شایع ترین علت نابینایی در کهنسالی است. بر اساس تحقیقات مرکز دانشگاهی ایتالیا زعفران در تنظیم کارکرد سلول های بینایی موثر است و سلول های بینایی را در مقابل آسیب ها محافظت می کند و از پیشرفت بیماری های چشم جلوگیری می کند و موجب احیای سلول های آسیب دیده چشم می شود. زعفران در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماری های ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.
 

زعفران عامل سقط جنین و یا برطرف کننده سخت زایی

موضوع درمان سخت زائی با مصرف زعفران در همایش زعفران داروی گیاهی هزاره سوم ارائه شد، نشان دادند که خوردن زعفران در زمان حاملگی، شخص را برای زایمان آسان آماده می کند. بر طبق پژوهش آنان مصرف زعفران در دوران بحرانیبارداری یعنی سه ماه اول که دوران تشکیل اندام ها ست می تواند به جنین صدماتی وارد نماید. مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد و در نتیجه احتمال سقط جنین را به همراه دارد اما مصرف متعادل آن پس از سه ماه اول دوران بارداری مفید است و مادر را برای زایمان آسان آماده می کند. زعفران موجب خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می گردد و زایمان را آسان تر می سازد.

زعفرانی که پس از سه ماه اول حاملگی مصرف شده است تاثیر خود را چند ساعت قبل از زایمان با شروع شدن درد و با دریافت عصبی گیرنده های درد و تولید هورمون پروستا گلاندین که درهنگام وضع حمل باعث انقباض ماهیچه های دیواره رحم می شوند و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم و اثر شل کنندگی سرویکس دارد می گذارد بنابراین با مصرف صحیح زعفران میزان پروستا گلاندین در رحم در زمان تولد نوزاد را افزایش داد و از سخت زائی جلوگیری کرد.
 

عوارض زعفران

از قدیم گفته اند:«اندازه نگه دار که اندازه نکوست»! این ضرب المثل در مورد مصرف زعفران هم صدق می کند. مصرف هر گیاهی در کنار تمام خوبی هایی که دارد، می تواند مشکلاتی را هم برای مصرف کننده در پی داشته باشد. معمولا توصیه می شود بیشتر از 2 گرم زعفران در طول روز مصرف نشود. از مهم ترین عوارض زیاده روی در مصرف زعفران عبارتند از:
  •  کاهش ضربان قلب
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • بی حالی
  • رنگ پریدگی
  • سردرد
  • ضعف شدن حواس
  • اسهال
  • سقط جنین
 
به دلیل عوارضی که زیاده روی در مصرف زعفران دارد، توصیه می شود خانم های باردار در مصرف آن احتیاط و حتی در مواردی از این کار خودداری کنند. علایم مسمومیت با خوردن زعفران فراوان می تواند خود را با تهوع، خونریزی رحم، کولیک روده، اسهال خونی، ادرار خونی، خونریزی از بینی، سرگیجه و زرد شدن پوست و مخاط بدن نشان دهد. مصرف بیش از حد آن در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می دهد. مصرف زیاد آن باعث تغییر رنگ پوست می شود.

درمان مسمومیت: تخلیه معده و روده ( شستشوی معده و تجویز سدیم سولفات ) و مصرف زغال فعال ضروری است. از دیازپام برای درمان تشنج و از آتروپین برای مداوای قولنج استفاده می شود. جهت درمان اسیدوز احتمالی سدیم بی کربنات تزریق می گردد. ممکن است به لوله گذاری و تنفس اکسیژن هم نیاز باشد.

نگهداری زعفران : این گیاه را باید دور از نور و در ظروفی که مانع ورود هوا می شود نگهداری کرد.

منبع: سایت نمناک


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.