فواید فلفل دلمه ای قرمز برای سلامتی

فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ‌های متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد. فلفل دلمه‌ای دارای مواد غذایی همچون ویتامین E، ویتامین K، فولات و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان است. برخی از فواید فلفل دلمه ای قرمز در این مطلب بیان خواهیم کرد.
پنجشنبه، 30 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید فلفل دلمه ای قرمز برای سلامتی
فلفل دلمه ای قرمز می‌تواند خطر پیشرفت بیماری‌های مزمن مانند سکته، بیماری قلبی، فشارخون بالا و بعضی انواع سرطان را کاهش‌ می‌‌دهند.
 

مقدمه

فلفل دلمه ای قرمز عضو خانواده فلفل‌های شیرین است که خود عضوی از خانواده فلفل دلمه ای (capsicum) هستند. آنها به‌ خاطر شکل زنگ‌ مانندشان به فلفل دلمه ای معروفند و مزه‌ای ملایم، شیرین و بافتی ترد و آبدار دارند. اگرچه این فلفل‌ها در سرتاسر دنیا در دسترس هستند اما خاستگاه‌شان در امریکای جنوبی و مرکزی و مکزیک است. رنگ همه انواع فلفل‌های دلمه‌ای حتی فلفل‌های قرمز، زمانی که نارس هستند سبز است.

فلفل دلمه‌ای قرمز یک میوه است اما به‌عنوان سبزیجاتی شناخته می‌شود که به‌خاطر طعم ملایم، شیرین و تردشان در غذاهای زیادی مورد استفاده‌ قرارمی‌گیرند. در زمان رسیدن، رنگ این فلفل‌ها به قرمز روشن تبدیل‌ می‌شود و داخل‌شان حاوی مقدار زیادی دانه است. این فلفل‌ها معمولا به اندازه توپ‌های نرم (بیسبال) هستند اما بسته به زمان رشدشان ممکن‌است کوچک‌تر باشند. آن‌ها منابعی عالی از مواد مغذی مانند ویتامین C، A و B۶ هستند. همچنین، دارای ویتامین E، ویتامین K، فولات و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان هستند. فلفل دلمه‌ای قرمز ارگانیک باید به فلفل‌هایی که به‌ صورت معمولی رشدکرده‌اند ترجیح‌ داده‌ شوند زیرا فلفل‌های ارگانیک با پوست‌شان خورده‌می‌شوند اما آن یکی‌ها در تماس با آفت‌کش‌ها هستند که بقایای‌شان بر پوست فلفل باقی می‌ماند.
 

فواید فلفل دلمه ای قرمز برای سلامتی

جدای از جذاب و خوشمزه کردن غذاها، این سبزیجات روشن و براق منبعی از مواد مغذی هستند. اگرچه فلفل دلمه‌ای‌های سبز بیشتر مورداستفاده قرارمی‌گیرند، اما فلفل دلمه‌ای‌های قرمز مغذی‌ترند و در مقایسه با سبزها طعم شیرین‌تری دارند. برخی از فواید فلفل دلمه ای قرمز در زیر آمده‌است:
 

۱. سرشار از فیتونوترینت

فلفل دلمه‌ای‌های قرمز انتخابی سالم هستند که می‌توانند بخشی از رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل‌دهند زیرا دارای فیتونوترینت هستند که آنتی‌اکسدان‌هایی قوی در خود دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها با سموم محیطی و تخریب سلولی مقابله‌می‌کنند. آن‌ها از بدن شما در برابر آسیب رادیکال آزاد که باعث پیشرفت سرطان می‌شود محافظت‌ می‌کنند. بنابراین، فلفل قرمز به جلوگیری از انواع مختلف سرطان در معده، روده بزرگ، سینه، پروستات و ریه کمک‌می‌کند.
 

۲. سرشار از ویتامین C

فلفل دلمه ای قرمز ۳۰۰ درصد مصرف روزانه ویتامین C را فراهم‌ می‌کند. ویتامین C علاوه‌ بر اینکه یک آنتی‌اکسیدان قوی است، برای جذب مناسب آهن نیز ضروری است. بنابراین، افراد مبتلا به کمبود آهن می‌توانند برای تسهیل حداکثر جذب، همراه با منبع آهن خود از فلفل دلمه ای قرمز استفاده‌ کنند.
 

۳. ضد التهاب

مصرف مختصر فلفل دلمه ای قرمز به درمان و جلوگیری از التهاب در بدن کمک‌می‌کند. اگر استرس دارید یا احساس خستگی می‌کنید، فلفل دلمه ای قرمز انتخاب خوبی برای انرژی‌ گرفتن است.
 

۴. ضد اضطراب و نفخ و فشار خون

ترکیب ویتامین B۶ و منیزیوم در فلفل دلمه‌ای قرمز به کاهش اضطراب، مخصوصا اضطراب ناشی از علائم قبل از قاعدگی کمک‌می‌کند. ویتامین B۶ به دلیل مدر بودنش برای کاهش نفخ و جلوگیری از فشارخون بالا عالی است.
 

۵. تقویت کننده چشم

فلفل دلمه ای قرمز منبعی عالی از ویتامین A است و هر فنجان آن ۷۵ درصد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین‌می‌کند. ویتامین A ماده‌ای مغذی است که از بینایی، به‌ویژه دید در شب حمایت‌می‌کند زیرا به عملکرد شبکیه چشم کمک‌کرده و از پیشرفت آب‌ مروارید جلوگیری‌می‌کند.
 

۶. ضد چاقی

فلفل دلمه ای قرمز به کاهش وزن کمک‌ می‌کند. یک فنجان فلفل دلمه ای قرمز قاچ‌شده فقط ۳۱ کالری دارد و هیچ چربی یا کلسترولی ندارد. به‌علاوه، می‌توانید با مصرف فلفل دلمه ای قرمز کالری بیشتری بسوزانید زیرا این فلفل‌ها می‌توانند گرمازایی را فعال‌کرده و سرعت سوخت‌وساز را افزایش‌دهند. فلفل دلمه ای قرمز کپسایسین که باعث گرما در دیگر فلفل‌ها می‌شود را ندارند. در نتیجه، فعالیت گرمازایی ملایمی دارند که متابولیسم شما را بدون افزایش ضربان قلب یا فشارخون -برخلاف دیگر انواع فلفل‌ها- تقویت‌می‌کنند.
 

۷. سرشار از فیبر و …

نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز حدود ۱ گرم فیبر را که گوارش سالم را آسان‌کرده و سطوح کلسترول را حفظ‌ می‌کند فراهم‌ می‌کند. همچنین باعث محافظت در برابر سرطان روده شده و به درمان یبوست و سندروم روده تحریک‌پذیر کمک‌ می‌کند.
 

۸. ضد بیماری های مزمن

فلفل دلمه ای قرمز می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم متشکل از انواع میوه و سبزیجات را تشکیل‌ دهد که خطر پیشرفت بیماری‌های مزمن مانند سکته، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، فشارخون بالا و بعضی انواع سرطان را کاهش‌می‌‌دهند.
 

۹. سرشار از پتاسیم

هر فنجان فلفل دلمه ای قرمز ۷ درصد نیاز روزانه پتاسیم را تامین‌می‌کند. بدن به این ماده معدنی بر‌ای تنظیم سطح مایع داخل و خارج سلول، انقباض ماهیچه قلب و پرستالیس روده نیاز دارد که به رفع ضایعات از بدن کمک‌می‌کند.
 

۱۰. جذب کننده ی آهن

ویتامین C موجود در فلفل دلمه‌ای قرمز با تسهیل جذب آهن به شکل‌گیری کلاژن استخوان، غضروف، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی کمک‌ می‌کند.


فلفل دلمه‌ ای‌های قرمز دوبرابر دیگر انواع فلفل ویتاین C دارند که این خاصیت آن‌ها را برای پوست شما بسیار مفید می‌کند. برخی از فواید آن برای پوست در اینجا آمده‌است:
 

۱۱. کلاژن ساز

ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای قرمز به ساخت کلاژن- یک فیبر ساختاری که برای کنارهم قراردادن همه چیز لازم است- کمک‌می‌کند. پوست شما برای سالم‌ماندن به کلاژن نیاز دارد و حتی کمبود خفیف ویتامین C می‌تواند باعث مشکلات پوستی شود.
 

۱۲. سرشار از  کاروتنوئید

فلفل دلمه‌ای‌های قرمز منبع بزرگی از سه کاروتنوئید مبارز سرطان هستند: لوتئین، کریپتوکسانتین و زئاگزانتین. این کاروتنوییدها، جدا از عالی بودن برای پوست، به دلیل میزان بالای سیلیکون به کاهش ورم ایجاد شده توسط ورم مفاصل کمک‌می‌کنند. عصاره فلفل دلمه ای قرمز نیز به‌خاطر داشتن خواص درمانی معروف است.
 

۱۳. در خدمت سلامت مو

همانگونه که قبل‌تر گفته‌شد، فلفل دلمه‌ای‌های قرمز منبع بزرگی از ویتامین C هستند که در ساخت کلاژن نقش‌دارند. فولیکول‌های مو برای سالم‌ ماندن و رشد مناسب به کلاژن نیاز دارند. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث موی خشک، شاخه‌شاخه و شکننده شود.
 

۱۴. ضد ریزش مو

فلفل دلمه‌ای قرمز می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو مفید باشد زیرا گردش خون را برای رشد مو افزایش‌داده و از فولیکول‌های مو در برابر اثر DHT محافظت‌ می‌کند.
 

۱۵. در خدمت رشد مو

معطربودن فلفل دلمه ای قرمز می‌تواند بیشتر از ۵۰ درصد به رشد مو کمک‌کند. چند برش فلفل دلمه ای قرمز را برای ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید و به‌مدت ۱۵ دقیقه سرد کنید. سپس آن را ۳۰ دقیقه بر پوست سرتان بگذارید و بعد بشویید. انجام منظم این کار رشد مو را تحریک خواهد کرد. فلفل دلمه ای قرمز یک انتخاب سالم است درصورتی که به آن حساسیت نداشته‌ باشید. همچنین، فلفل دلمه ای قرمز را باید از گوشت دورنگه‌دارید تا از خراب‌شدن آن توسط باکتری جلوگیری‌ کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.