5 ماده غذایی مفید که زیاده روی در مصرفشان خطرناک است

همه ما به دنبال مصرف مواد غذایی مفید و مغذی هستیم تا بوسیله آن ها هم سلامت جسم و روانمان را تأمین کنیم و هم از ابتلا به بیماری های مختلف ایمن بمانیم. در این مقاله تلاش نموده ایم تا 5 مورد از این مواد غذایی مفید و البته عوارض احتمالی زیاده روی در مصرف آن ها را برای شما خواننده عزیز سایت راسخون بیان کنیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 12 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
5 ماده غذایی مفید که زیاده روی در مصرفشان خطرناک است

مقدمه

مواد غذایی بسیار مفیدی وجود دارد که مصرف آن ها برای سلامت جسم و روان انسان ضروری است. با این حال لازم است این نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشید که مصرف زیاد برخی از آن ها می تواند مضرات و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. به عبارتی مصرف بیشتر، همیشه مساوی با بهتر و مفیدتر بودن نیست.  برخی مواد غذایی تنها در صورتی که به صورت متعادل مورد مصرف قرار گیرند، مفید خواهند بود و مصرف بیش از حد آن ها خطرناک است. در ادامه به 5 مورد از مواد غذایی مفیدی که در صورت زیاده روی در مصرف خطرناک خواهند بود می پردازیم.
 

1. امگا3 و روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا3 برای سلامت بدن ضروری هستند. این نوع اسیدها با التهابات ایجاد شده در بدن مبارزه کرده، نقشی جدی و مهم در رشد و سلامت مغز ایفا نموده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهند.
 
از آنجا که بیشتر رژیم های غذایی حاوی مقادیر کمی امگا3 هستند مصرف مکمل های امگا3 رواج یافته اند. رایج ترین نوع مکمل های حاوی امگا3، کپسول هایی هستند که از ماهی، کبد ماهی و جلبک ساخته می شوند.  
 
با این وجود مصرف زیاد امگا3 می تواند مضر باشد. مصرف حدود 1 تا 6 گرم امگا3 در طول روز می تواند بسیار مفید بوده و از سویی مصرف بیش از 13 گرم از آن در یک روز ممکن است باعث رقیق شدن خود در افراد سالم گردد.
 
بعلاوه مصرف زیاد روغن کبد ماهی ممکن است به جذب بیش از اندازه ویتامین A منجر شود که خطر مسمومیت با ویتامین A را به دنبال خواهد داشت. این موضوع برای کودکان و زنان باردار خطر بیشتری خواهد داشت.  
 

2. ماهی تن (کنسرو شده و تازه)

ماهی تن یک ماهی چرب است که می تواند فواید زیادی برای سلامت انسان به همراه داشته باشد. ماهی تن منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا3  بوده و سرشار از پروتئین است. با این حال ماهی تن ممکن است حاوی سطوح بالایی از یک نوع آلودگی محیطی به نام متیل جیوه باشد.
 
سطوح بالای متیل جیوه موجب تولید سمی شده که می تواند اثرات نامطلوب فراوانی بر سلامت انسان داشته باشد. برخی از این تأثیرات ممکن است شامل تأخیر رشد کودکان، مشکلات بینایی، کاهش تعادل و نارسایی های شنوایی و گفتاری، باشد.
 
ماهی های تن بزرگ تر ممکن است حاوی مقادیر بیشتری جیوه باشند، زیرا بافت های بدنشان در مدت زمان بیشتری پرورش یافته و رشد می کند.
 
برای تهیه تن ماهی از ماهی های کوچک تر استفاده می شود، بنابراین ممکن است حاوی مقادیر کمتری جیوه باشند. در واقع دو نوع کنسرو ماهی تن وجود دارد که میزان جیوه موجود در آن ها متفاوت است:

تن سفید: این نوع تن ماهی معمولاً رنگ روشن تری داشته و از ماهی آلباکور تهیه می شود. میزان جیوه موجود در تن ماهی سفید 4 تا 5 برابر تن ماهی سبک است.
 
تن سبک: تن ماهی سبک حاوی مقادیر کمتری جیوه است. این نوع تن ماهی که از تن ماهی سفید، تیره تر است، معمولاً از ماهی آلباکور تهیه نمی شود.
 
چندین ماهی دیگر نیز وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا3 بوده اما مقدار جیوه کمتری دارند. برخی از این ماهی ها عبارتند از ماهی سالمون، ساردین، خال خال و قزل آلا.

 
3. دارچین

دارچین ادویه ای خوشمزه است که در آشپزی مورد استفاده قرار گرفته و ممکن است دارای برخی ویژگی های درمانی نیز باشد. آنتی اکسیدان موجود در دارچین بسیار بالاست و با مشکلاتی مانند التهابات درون بدن و کاهش سطح قند خون مبارزه می کند. همچنین مصرف دارچین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های مخرب سیستم عصبی، ارتباط دارد.

با این حال دارچین حاوی مقادیر زیادی کومارین است که مصرف زیادش می تواند برای بدن مضر باشد. دو نوع دارچین وجود دارد که میزان کومارین موجود در آن ها با یکدیگر متفاوت است.
 
کاسیا: دارچین کاسیا که به دارچین معمولی نیز معروف است حاوی مقادیر نسبتا بالایی کومارین است.
 
سیلان: دارچین سیلان که به دارچین اصل نیز شهرت دارد، از دارچین معمولی یا همان کاسیا، ناشناخته تر است. این نوع دارچین حاوی مقادیر کمتری کومارین است.
 
میزان مجاز مصرف کومارین 0.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. مصرف بیش از این میزان می تواند موجب برخی مشکلات از جمله سرطان گردد.

بر همین اساس مصرف روزانه بیش از نیم تا 2 گرم دارچین کاسیا توصیه نمی شود. با اینحال شما می توانید روزانه تا 5 گرم (یک قاشق چای خوری) دارچین سیلان مصرف کنید.
 
البته مصرف بیش از این مقدار نیز اگر به صورت منظم و روزانه انجام نشود، خطر خاصی بدنبال نخواهد داشت، خصوصاً اگر در رژیم غذایی خاصی به شما توصیه شده باشد و برای مدت طولانی مصرف نشود.
 

4. جوز هندی

جوز هندی یک ادویه خاص با طعمی منحصر به فرد است. از این ادویه برای پخت غذاهای مختلف استفاده می شود. جوز هندی حاوی ماده ای به نام میریستیسین است که در واقع ماده ای سایکو اکتیو است. مصرف مقادیر کمی جوز هندی بدون اینکه به سلامت انسان آسیبی برساند، می تواند طعمی خوب برای غذاهای شما به ارمغان آورد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است در بدن انسان تولید سم نماید.
 
برخی اثرات میریستیسین ممکن است شامل تشنج، آریتمی های قلبی، حالت تهوع، گیجی، درد و حتی توهم شود. خوردن بیش از 10 گرم جوز هندی در یک نوبت به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
 

5. قهوه

قهوه یک نوشیدنی فوق العاده است که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و مواد مفید دیگری است.
 
قهوه مزایای زیادی برای بدن انسان دارد که از جمله آن ها می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب، دیابت نوع 2 و بیماری های مخرب سیستم عصبی، اشاره کرد.
 
ماده فعال موجود در قهوه عبارت است از کافئین و یک فنجان قهوه حاوی حدود 80 تا 120 میلی گرم از این ماده است. مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین، برای سلامت انسان خطر خاصی به همراه نخواهد داشت.
 
با این حال مصرف بیش از 500 میلی گرم کافئین در روز می تواند زیاده روی تلقی شود. این میزان کافئین ممکن است سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار داده و مشکلاتی از جمله بی خوابی، عصبی شدن، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات معده و تپش قلب را به دنبال داشته باشد.
 
منبع: سایت healthline


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما