زن در اندیشه امام خمینی (ره)

بررسی جایگاه زن در نظام اندیشه امام خمینی (ره) بیانگر یک نگاه خاص و کرامت مندانه ای برای زن است که نشات گرفته از نظام اسلام می باشد. با ما همراه باشید تا با جایگاه و نقش زن در اندیشه امام خمینی (ره) بیشتر آشنا شوید.
پنجشنبه، 13 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زن در اندیشه امام خمینی (ره)
زن در اندیشه امام خمینی (ره) دارای بالاترین کرامات انسانی است. 
 

نگاه اسلام و غرب به زن

در مقابل نگاهی که غربیان به زن و جایگاه او دارند، لازم است نگاه دین اسلام که یک نگاه تقابلی و مبارزه گونه با نگاهی است که در غرب به جایگاه زن دارند، از یک اندیشمند اسلامی بهره جست. اندیشمند دینی که شهره اسلام شناسی او شکی در بسیاری از افراد نمی گذارد که به راستی او یک اسلام شناس است. از همین روی برای بررسی نگاه اسلام به زن، به بررسی اندیشه امام خمینی (ره) به عنوان یک اسلام شناس حقیقی می پردازیم.
 

نگاه امام خمینی (ره) به جایگاه زن

امام خمینی (ره) بر اساس باورهای دینی ای که داشتند، جایگاه خاص و برتری را برای زن قائل بودند که می توان در موارد زیر برشمرد: 
 
1.اعتقاد به تساوی انسانی زن و مرد
 ایشان قائل بودند از آن روی که زن و مرد هر دو مخلوق خدا و دارای سرشت واحد هستند، این دو در انسانیت برابر هستند و یکی بر دیگری برتری ای ندارد. امام (ره) می فرمایند: «در نظام اسلامى، زن همان حقوقى را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رأى دادن، حق رأى گرفتن. در تمام جهاتى که مرد حق دارد، زن هم حق دارد.»[1] در سخنی دیگر ایشن می فرمایند:« از نظر حقوق انسانى، تفاوتى بین زن و مرد نیست. زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. بله در بعضى از موارد تفاوتهایى بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانى آنها ارتباط ندارد. مسائلى که منافات با حیثیت و شرافت زن ندارد آزاد است‏.»[2]
 
2.باور به تفاوت زن و مرد
 توجه به تفاوت های زن و مرد یکی از اصول انسانی و اسلامی است که توقعات و انتظارات را به درستی شکل می دهد. امام (ره) با باور به این تفاوت، اصل انسانیت این دو را یکی و تفاوت را مربوط به طبیعت می دانند و همین امر طبیعی را سرمنشاء احکام خاص برای هر یک می دانند.[3]  

3.باور به آزادی زنان
 امام (ره) زنان را همچون مردان دارای اختیار می دانست که سرمنشاء آن در ویژگی هایی است که خدا در خلقت انسان در او به امانت گذاشته است. این آزادی در انتخاب در فعالیت های اجتماعی و نیز تحصیلی ایشان نیز تجلی دارد: «زنها آزاد هستند و در تحصیل هم آزاد هستند، در کارهاى دیگر هم آزادند، همان طور که مردها آزادند.»[4] «اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است بلکه خود پایه گذار آزادى زن در تمام ابعاد وجودى زن است.»[5]
 
4.ترغیب زنان به حضور جدی در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی
امام (ره) بر این باور بودند که یکی ازمهم ترین تحولات انقلاب، بالا بردن ارزش زن در فعالیت ها و حضور سیاسی و اجتماعی بود.[6] امام (ره) بارها به این مطلب اشاره داشتند که ساختن این مملکت تنها به دست مردان ممکن نیست، بلکه مشارکت زنان در این امر لازم است:« همه ملت ایران، همه ملت ایران- چه بانوان و چه مردان- باید این خرابه‏اى که براى ما گذاشته‏اند بسازند. با دست مردِ تنها درست نمى‏شود؛ مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند.»[7]
 
5.تاکید آراسته شدن زنان به مکرام اخلاقی و ارزش های اسلامی
 امام خمینی (ره) در بسیاری موارد زنان را توصیه و تشویق به کسب علم و مکارم اخلاق می نمودند.[8]
 
6.الگوسازی
 حضرت امام خمینی (ره) بر این باور بودند که زنان شاخص در اسلام را باید شناخت و ایشان را به عنوان الگوی زندگی خویش قرار دارد. ایشان، حضرت زهرا (سلام الله علیها)  را الگوی یک زن مسلمان دانسته و در موارد فراوانی به لزوم تبعیت از سیره ایشان سفارش می نمودند.[9] بر همین اساس ایشان، روز تولد خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را روز زن نامیدند و فرمودند: « تاریخ اسلام گواه احترامات بى‏حد رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله- به این مولود شریف است، تا نشان دهد که زن، بزرگى ویژه‏اى در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست. پس این روز، روز حیات زن و روز پایه گذارى افتخار و نقش بزرگ او در جامعه است‏»[10]
 
7.درونی سازی کرامت
 امام خمینی (ره) مبتنی بر آموزه های دینی کرامت انسانی ای را برای زن قائل بودند که غرب در طول تاریخ حیات خویش نشان داده است که ارزشی برای آن قائل نیست. به همین خاطر بر این امر اصرار داشتند که کرامت زن باید از کارهای شکلی و ظاهری رها شده و به تغییرات معرفتی و فرهنگی بیانجامد تا بتواند جلوی فساد در جامعه را بگیرد.[11]
 
8.وظیفه زنان، «انسان سازی» است
 ایشان بر این عقیده بودند که زن مربی انسان است[12] که تربیت فرزند صالح[13] ، تشکیل خانواده[14] دو نمونه از این موارد است.
 
9.تاکید بر نقش مهم زن در جامعه و تمدن سازی
 امام (ره)  معتقد بودند اگر زن های انسان ساز از ملت ها گرفته شوند، ملت ها به شکست و انحطاط دچار خواهند شد[15] و این سخن نشان از اهمیت بسیار بالای وجود زنان در بستر اجتماع است.
 
 
پی نوشت:
[1] . صحیفه امام (ره)، ج5، ص189: مصاحبه [با نشریه لبنانى «امل» درباره روابط با لبنان‏] (16/9/1357) پاریس، نوفل لوشاتو.
[2] . صحیفه امام (ره)، ج4، ص 364: مصاحبه [با روزنامه هلندى «دى ولت کرانت»؛ (توبه شاه- رابطه با غرب)] (16/8/1357) پاریس، نوفل لوشاتو.
[3] . صحیفه امام (ره)، ج5، ص 216-217: سخنرانى [در جمع ایرانیان مقیم خارج (شیوه حکومت پیامبر و مبارزه روحانیت)] (8/8/1357) پاریس، نوفل لوشاتو.
[4] . صحیفه امام (ره)، ج4، ص 480: مصاحبه [با خبرنگار آلمانى (سرمایه آلمان و مردم در حکومت اسلامى)] (22/8/1357) فرانسه، نوفل لوشاتو.
[5] . صحیفه امام (ره)، ج5، ص 417: مصاحبه [با رادیو- تلویزیون «لوکزامبورگ» درباره ایران پس از شاه‏] (20/10/1357) پاریس، نوفل لوشاتو.
[6] . صحیفه امام (ره)، ج14، ص 197: سخنرانى [در جمع بانوان مؤسسه 12 فروردین قم (نقش زن در جامعه)] (25/9/1359)
[7] . صحیفه امام (ره)، ج6، ص 301: سخنرانى [در جمع بانوان قم (زن از دیدگاه اسلام)] (13/12/1357) قم، مدرسه فیضیه‏.
[8] . صحیفه امام (ره)، ج19، ص 184-185 و ج 6، ص 521.
[9] . صحیفه امام (ره)، ج7، ص 337: پیام رادیو تلویزیونى [به ملت ایران (مقام و منزلت حقیقى زن] (26/2/1358)
[10] . صحیفه امام (ره)، ج14، ص 316: پیام [به ملت ایران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س)؛ (منزلت زن در جامعه)] (4/2/1360)
[11] . صحیفه امام (ره)، ج3، ص 306: پیام [به ملت ایران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س)؛ (منزلت زن در جامعه)] (4/2/1360)
[12] .  صحیفه امام (ره)، ج6، ص 300-301: سخنرانى [در جمع بانوان قم (زن از دیدگاه اسلام)] (13/12/1357)
[13] . صحیفه امام (ره)، ج6، ص 501: سخنرانى [در جمع بانوان کرمانشاه و دزفول (نقش بانوان در انقلاب)] (17/1/1358)
[14] . صحیفه امام (ره)، ج16، ص 196: سخنرانى [در جمع رزمندگان اسلام و دانشجویان (ارزش و مرتبه اخلاص)] (28/1/1361)
[15] . صحیفه امام (ره)، ج 7، ص 339: پیام رادیو تلویزیونى [به ملت ایران (مقام و منزلت حقیقى زن)] (26/2/1358)؛ صحیفه امام (ره)، ج 6، ص 300-301: سخنرانى [در جمع بانوان قم (زن از دیدگاه اسلام)] (13/12/1357)


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.