آشنایی با فواید دمنوش سنبل الطیب

نوشیدن دمنوش سنبل الطیب به رفع بیش فعالی، بی‌خوابی، ناراحتی معده، کند بودن در فهم، گرفتگی‌های عضلانی قاعدگی، سوفل قلب، میگرن و سردرد، اضطراب، استرس و افسردگی کمک می‌کند. با ما همراه باشید.
شنبه، 5 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید دمنوش سنبل الطیب
یکی از رایج‌ترین کاربردهای دمنوش ریشه سنبل الطیب برای کاهش اضطراب و استرس است.
 

مقدمه

دمنوش سنبل الطیب خواص زیادی برای سلامتی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به تنظیم خواب، کاهش اضطراب، رفع سردرد، آرام کردن ضربان قلب، بهبود گوارش، تحریک ذهن و درمان گرفتگی‌های عضلانی دوران قاعدگی اشاره کرد. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره خواص دمنوش سنبل الطیب نکات جالبی بدانید.
 

دمنوش سنبل الطیب چیست؟

دمنوش سنبل الطیب از گیاه سنبل الطیب که نام علمی آن والریانا افیسینالیس است گرفته می‌شود. این، یگ گیاه گل‌دار است که هزاران سال است کاربردهای دارویی سنتی دارد. ریشه این گیاه به دلیل میزان بالای اسید والریانیک، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و سسکی ترپن‌ها، خشک شده و در این درمان‌ها به کار می‌رود. این مواد فعال و قوی، به دلیل خواص ضد اضطراب، آرام‌بخش و ضد اسپاسمی که دارند باعث شده‌اند این گیاه در تمام دنیا، مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص دمنوش سنبل الطیب

نوشیدن دمنوش سنبل الطیب به رفع بیش فعالی، بی‌خوابی، ناراحتی معده، کند بودن در فهم، گرفتگی‌های عضلانی قاعدگی، سوفل قلب، میگرن و سردرد، اضطراب، استرس و افسردگی کمک می‌کند.

۱. کمک به خواب
این دمنوش به عنوان یک ماده آرام‌بخش برای افراد مبتلا به اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا الگوی خواب نامنظم مفید است. این دمنوش، تحت هیچ شرایطی نباید با قرص‌های خواب همراه شود اما اگر به صورت جداگانه مصرف شود می‌تواند خواب خوب شبانه و حس سرحالی صبحگاهی را به شما هدیه کند.

۲. اضطراب افسردگی
یکی از رایج‌ترین کاربردهای دمنوش ریشه سنبل الطیب برای کاهش اضطراب و استرس است. این دمنوش به دلیل وجود برخی از اسیدها و روغن‌های فرار در ریشه این گیاه، اثر آرام بخش دارد و به افراد، احساس آرامش و تمرکز می‌دهد. همچنین می‌تواند باعث روشنی ذهن و رفع احساس افسردگی شود.

۳. بیش فعالی
ADHD روز به روز در حال افزایش است و در مکان‌های عمومی و آموزشی، یک مشکل مهم تلقی می‌شود. دمنوش ریشه سنبل الطیب به کاهش علائم بیش فعالی کمک کرده و باعث می‌شود مصرف کنندگان تمرکز بهتری داشته باشند. همچنین هورمون‌های استرس و فشار وارده بر بدن را نیز کم می‌کند.

۴. سوء هاضمه
اگر به ناراحتی معده، یبوست، نفخ، گرفتگی، تهوع یا سوء هاضمه دچارید، آنتی اکسیدان‌های موجود در دمنوش ریشه سنبل الطیب به عملکرد بهتر عضلات کمک کرده و اسپاسم‌های دستگلاه گوارش را کاهش می‌دهند. این باعث حرکات طبیعی روده و کاهش اذیت و ناراحتی می‌شود.

۵. سردرد و میگرن
یکی از بهترین راه‌ها برای رفع سردرد یا میگرن، نوشیدن یک فنجان دمنوش ریشه سنبل الطیب است. خواص ضد التهابی طبیعی این دمنوش می‌تواند التهاب مویرگ‌ها را کاهش داده و فشار خون را پایین بیاورد و درد و تنش ناشی از سردرد را تسکین دهد.

۶. گرفتگی‌های عضلانی در دوران قاعدگی
زنان می‌دانند که گرفتگی‌های عضلانی در دوران قاعدگی بسیار دردناک هستند اما یک فنجان دمنوش ریشه سنبل الطیب خواص ضد اسپاسم و آرام بخش دارد به این معنا که این علائم را از بین برده و باعث آرامش در دوران قاعدگی می‌شود. همچنین می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشیده و هورمون‌هایی که باعث تحریک‌پذیری و اضطراب در دوران قاعدگی می‌شوند را متعادل ‌کند.

۷. تقویت ذهن
بسیاری از مردم، مکمل‌های سنبل الطیب را به عنوان تقویت کننده ذهن مصرف می‌کنند اما یک فنجان از این دمنوش مفید نیز می‌تواند همین تاثیرات را داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که دمنوش ریشه سنبل الطیب می‌تواند تمرکز، حافظه، یادآوری و فعالیت عصبی را افزایش دهد.
 

تهیه دمنوش سنبل الطیب

اگر می‌خواهید دمنوش ریشه سنبل الطیب را در خانه تهیه کنید، به آب گرم، ریشه سنبل الطیب (تازه یا خشک) و یک شیرین کننده طبیعی برای رفع تلخی نیاز دارید. دمنوش‌های طبیعی زمانی که با مواد تازه تهیه شوند، تاثیر بهتری دارند اما معمولا ریشه سنبل الطیب به شکل خشک یا پودر شده فروخته می‌شود. اگر در باغچه خود سنبل الطیب تازه دارید و می‌خواهید آن را برای درست کردن دمنوش در آینده خشک کنید، ساقه اصلی آن یا ریشه‌های فرعی زیر گیاه را بکنید. ریشه را با دقت شسته و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

همچنین می‌توانید آن را در دمای زیر ۱۰۰ درجه نیز خشک کنید که در این صورت به فیتونوترینت‌های آن آسیبی نمی‌رسد. وقتی ریشه به طور کامل خشک شد، می‌توانید آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید یا آن را به صورت پودر درآورید. هر دوی این‌ها را می‌توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد. همچنین می‌توانید از ریشه‌های تازه استفاده کنید و منتظر خشک شدن آن‌ها نمانید.
 

مواد لازم

– ۲ قاشق چایخوری ریشه سنبل الطیب ( تازه، خشک یا پودر)
– ۲ فنجان آب ( تصفیه شده)
– ۱ قاشق چایخوری عسل یا شکر (در صورت تمایل)
 

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب

۱. آب را گرم کنید اما نجوشانید. حرارت خیلی زیاد می‌تواند بسیاری از فیتونوترینت‌های مفید موجود در ریشه را خنثی کند. آب باید گرم باشد نه داغ.
۲. ریشه سنبل الطیب را به آب اضافه کنید و ظرف را بپوشانید.
۳. بگذارید ریشه به مدت ۱۰ دقیقه در آب بماند. می‌توانید ۳۰ دقیقه نیز منتظر بمانید تا مطمئن شوید تمام مواد مغذی وارد آب شده‌اند.
۴. مخلوط را صاف کرده و عسل یا شکر را اضافه کنید زیرا ریشه سنبل الطیب تلخ است به ویژه اگر به مدت زیادی در آب بماند.
۵. از خوردن این دمنوش لذت ببرید!
 

عوارض جانبی دمنوش سنبل الطیب

اول از همه، قبل از گنجاندن دمنوش ریشه سنبل الطیب در رژیم غذایی خود، مطمئن شوید که به ریشه سنبل الطیب حساسیت نداشته باشید. به دلیل وجود ترکیبات قوی در دمنوش ریشه سنبل الطیب، ممکن است عوارض جانبی خاصی ظاهر شوند که برخی از آن‌ها می‌توانند جدی باشند. این عوارض جانبی ممکن است سریع بوده و شامل تنگی نفس، ورم گلو، لب‌ها، صورت و زبان می‌شود. به هرحال، عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارند که خیلی قابل پیشبینی نیستند اما اگر به آن‌ها دچار شدید، از مصرف این دمنوش خودداری کرده یا آن را کاهش دهید.

سردرد: 
برخی افراد وقتی مقدار زیادی دمنوش سنبل الطیب می‌خورند دچار سردرد یا میگرن می‌شوند. در این صورت می‌توانید با رقیق کردن دمنوش با آب، از غلظت آن کم کنید

تاثیرات بازشناختی: 
گیجی، مشکل در تمرکز، خواب‌های عجیب یا اضطراب نیز در این موارد دیده می‌شود اگرچه ریشه سنبل الطیب به دلیل توانایی در بهبود عملکرد بازشناختی و کاهش استرس، معمولا برای درمان این علائم به کار می‌رود.

مشکلات گوارشی: 
مواد فعال موجود در دمنوش ریشه سنبل الطیب – در صورت مصرف زیاد -گاهی وقت‌ها باعث ناراحتی معده، سوء تغذیه، تهوع، استفراغ و یبوست می‌شوند.

بارداری: 
اگرچه تحقیقات رسمی درمورد استفاده از این دمنوش در دوران بارداری انجام نشده است، اما مصرف آن در این دوران به ویژه در سه ماهه اول و همچنین در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

تداخل دارویی:
 داروهای زیادی هستند که نباید با دمنوش ریشه سنبل الطیب ترکیب شوند به ویژه داروهایی که برای اضطراب، آسم، فشار خون بالا، سردرد و تشنج تجویز می‌شوند. قبل از اضافه کردن این دمنوش به برنامه‌های روزانه یا هفتگی خود، درمورد تداخل آن با داروهایی که برای‌تان تجویز می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.